Forum

Fuger mellem fliserne.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 11. april 2015 kl. 10.52

For år tilbage anlagde jeg en rimelig stor terrasse med fliser. mellemrummet mellem er vel ca ½ cm plus den afrundede kant. Første gang jeg fyldte fugerne, var med strandsand. Men ukrudt og mos prægede snart fugerne, hvilket misklædte den ellers fine terrasse. Møjsommeligt arbejde med krog på et skaft frilagde fugerne igen, og spurgte i Stark om et godt middel til at feje i fugerne på ny, hvilket blev ovntørret Danfugesand.

Men ak, nu ca. 3 år efter er fugerne helt grønne af ca. 1½ cm mos, og jeg er nu igen igang med at rense fugerne op og jeg skal hilse og sige det er et kæmpe arbejde. Dog har jeg nu investeret i en el-kantskære hvorpå der kan monteres en smal skive med nylonbørster, således at alle de langsgående riller kan fræses op, men da de tværgående ligger forskudt må de ryddes manuelt med muskelkraft.
Desværre tror jeg vi har en del ammoniak i luften fra de store svinebesætninger der ligger i et par kilometers afstand vest for os, som fremmer mosset både i græsplænen, mellem fliserne og en generel grøn algebelægning på flisernes overflade

Hvis nogen kan anbefale et produkt til at fylde i fugerne der kan holde dem pæne og rene fremover, så er jeg modtagelig for råd. Det skulle gerne være sidste gang....Ellers er det fast arbejde:-(

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2015 kl. 11.15

Det er desværre fast arbejde... Ellers skal du feje ugentligt eller sådan noget.

Ellers skal du have gang i en ukrudtbrænder, og husk: Ukrudtet skal kun lige "blancheres"- ikke brændes- og bagefter skal det alligevel rives op.

Nu er jeg økoflipper, så jeg ville bare køre det over med plæneslåeren (med opsamler), og det kan da også være ganske kønt at se på. Fliser er let så kedelige at se på.
Du kan gøre en dyd af nødvendighen- og sætte fx trædebregner i rillerne.

Ellers skal du nok lægge hele møget om, og det er jo ret dyrt og besværligt. Men prøv at feje!

Mvh
Tine- hvis skæve gamle fliser bliver slået... Jeg sparer op til omlægning! :-)

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 11. april 2015 kl. 15.16

Hej Peter.

Se her en tråd om stenmel. Måske er det brugbart for dig :
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/13352.html

Hilsen AG.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. april 2015 kl. 20.17

@Peter Nielsen
Du gør som man skal ;)
Resultatet af anstrengelserne er ganske normalt.
Vi har nogle store flisearealer. Både til gang/indkørsel og ophold.
Det er "Bellahøjfliser" - sekskantede - hvor eneste mulighed er manuel rensning.
Som du antyder temmelig kedeligt arbejde og efter få år er vi tilbage ved udgangspunktet.
Der er "skarpt" grus der siges at gnave ukrudtet over.
Jeg har ikke tillid til det sker med mindre fliserne ligger løst.
Og det er der stor set ingen af vores der gør.
En anden hage ved grus er, at der kommer under skoene og ind i entreen, bryggerset eller garagen hvor gulvene som bliver ridsede.
Efter vi har renset fliserne kommes der sand mellem dem.
Ukrudt vokser ikke i sand.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2015 kl. 21.06

Hej i to
Vær rare at læse det link der blev henvist til. Her har jeg svaret hvordan mine erfaringer er på 4. År med stenmel
Ingeborg

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. april 2015 kl. 23.23

@Ingeborg
Stenmel er skarpt. Måske velegnet til at holde dræbesnegle væk med. Og så til at slibe med. Også gulve m.v.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 12. april 2015 kl. 11.31

Hej med jer, og tak for indbut.
Jeg har været meget i tvivl om det fugemateriel jeg vil bruge. jeg hældte ellers meget til "danfast", fordi fuger skulle hærde op og blive "fejefaste" som der står. Men jeg har fundet andre tråde hvor nogle siger det er godt, (dem med kort erfaring) men en del siger det ikke er pengene værd (dem med flere års erfaring).

Så var der ham med ægte strandsand, fordi der var salt i, har man nogen sinde set mos på stranden?:-) Langtidserfaringen manglede, men det er selvfølgelig billigt.

Lige nu er jeg stemt for Ingeborgs indlæg om 3 års erfaring med stenmel. Fejning slipper jeg jo nok ikke for, men da jeg har flere hundrede m2 er det selvfølgelig go motion.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 12. april 2015 kl. 11.32

Her er billedet når jeg har luget.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 12. april 2015 kl. 11.33

Her er billedet klar til nyt fugemateriale

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. april 2015 kl. 12.14

Vil du også vise et billede af din maskine? Vi har nemlig samme belægning - og problem... Har dog ikke gjort så meget ved det, andet end at tage de fuger, hvor der vokser græs.

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2015 kl. 15.07

Sjovt at du spørger om man nogensinde har set mos på stranden. Og netop i går undrede jeg mig over "levermos" på nogle sten i strandkanten. Her har der med garanti været højvande et par gange i løbet af vinteren.
Jeg har ellers kureret enkelte steder med levermos med kogende vand - og salt.
Ingeborg

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 12. april 2015 kl. 15.30

På No 2 billede fra oven er fugerne nu renset op med fugejern og håndkraft. Maskinen pulveriser det meget mere så vinden spreder det. (Ja der er ikke noget der er helt ideelt) Taxas-maskinen er købt for 895 kr og er en kantskærer, hvor kniven skiftes ud med et hjul af nylonbørster. Dog vil jeg prøve om jeg kan få et hjul med stålbørster, da de nok er lidt stærkere og dermed lidt mere effektiv.
Hej Ingeborg, hvad er "levermos"?

Peter

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 12. april 2015 kl. 15.33

Iøvrigt bliver alt hvad jeg løsner suget op med min værkstedsstøvsuger.

Peter

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 12. april 2015 kl. 15.35

Endelig også mit hånd-lugejern.

Peter

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2015 kl. 19.35

Hej Peter
Jeg kan godt se at de sekskantede Bellahøjfliser er lidt nemmere at kradse fuger på, fordi de er lidt større, men de har dog også flere sider. Du spurgte om levermos og det synes jeg du skal google. Der kommer mange fine billeder frem, fordi levermosset har flere udviklingsstadier.
Ingeborg

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. april 2015 kl. 7.08

Tak for fotos Peter. Mon man kan leje sådan en maskine?

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 13. april 2015 kl. 9.44

Hej Freya, nej der hvor jeg købte ville de ikke leje ud. Men prøv at spørge dig for. Ellers er det jo heller ikke nogen herregård.

Peter

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. april 2015 kl. 15.00

Har fundet en til 500 på DBA, så det er sikkert billigere i længden, da de ikke er nærige med prisen på udlejningsmaskiner i fx Silvan.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2015 kl. 16.23

Hej Freya
Jeg ville slet ikke kunne bruge sådan en maskine effektivt fordi vore fliser er sekskantede og der ikke er nogen gennemgående fuger - heller ikke på de fliser vi har liggende foran huset. I det hele taget er det nok de fleste fliser der er lagt i en slags forbandt. Peter Nielsen har lange gennemgående fuger, men de tværliggende må han stadigvæk kradse ud med sin "håndholdte" af samme slags som den jeg har. Er der nogen der ved om man kan købe en erstatningskniv til skaftet? Jeg havde også en af samme slags til "kravlende" opgaver. Den er væk - men dukker som så meget andet sikkert op når jeg harper komposten :-)
Ingeborg

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 13. april 2015 kl. 18.17

Hej Freya.
Jeg har forespurgt på en stålbørste til montering på maskinen, har endnu ikke fået svar. Men nylonbørsten er vel svag og man skal ihvertfald ikke presse den for meget.

Hej Ingeborg
Den "håndholdte" kan købes i Stark, så jeg ville da spørge om man kan købe en "erstatnings-kniv", ellers ønsker du dig en ny til din fødselsdag:-)
Peter

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. april 2015 kl. 19.51

Ingeborg, jeg havde nu ikke tænkt mig, at komme forbi og ordne dine fliser med maskinen :0)

Vores terrasse og stier er de samme typer fliser som Peters, og min mand går op i mosset mellem fliserne og afskårne græskanter, så han kan få den i fødselsdagsgave her i maj.
Med to nyfødte og en femårig, kan vi som familie godt bruge tiden på andet end "pynt" i haven i år.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. april 2015 kl. 19.54

Er det sådan et blad du mangler Ingeborg: outlet-byggemarked.dk/shop/blade-til-kantskaerer-19927p.html

Nyt svar til emnet »Fuger mellem fliserne.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fuger mellem fliserne.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider