Forum

Fejlagtige oplysninger i plantecenter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben, 2. september 2004 kl. 12.04

Er jeg den eneste der bliver lidt irriteret over den manglende fagkundskab i div havecentrer?

I går modtog jeg en reklame fra plantecenteret Bo Grønt- hvor der stod "Madonnalilje VELEGNET TIL SURBUND!"- Hvis man bare har en lille smule viden om liljer vil man vide at Madonnaliljen er ABSOLUT ikke egnet til surbund- men elsker kalkjord!

Andre gange er vi kommet hjem med clematis der "ok ja er hårdfør i dk"- et tjek på internetter viste af det var den slags absolut ikke- Om det skyldes at det ikke er faguddannede der betjener i visse have"centrer" eller at nye planter kommer så hurtigt,at viden om den ikke er opdateret aner jeg ikke – Men faktum er at hvis man er novice skal man ikke altid tro på alt man læser!

Ps min far er faguddannet gartner i en stor RIGTIG planteskole- så jeg er nok miljøskadet!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nette, 6. september 2004 kl. 7.31

Jeg er enig – men sådan er det jo mange gange – og mange steder.

I gårdsdagens Berlingske kunne man i boligsektionen se en masse billeder indgå i en artikel, angiveligt skrevet af en "ekspert". Det drejede sig om plantning af stauder. For at understrege teksten var der billeder.

Under et billede af en rose omgivet af hvide lærkesporer, stod der : og roser klædes af selskab af storkenæb (geranium).

Der var ikke skyggen af storkenæb på billedet.

Det samme var galt i sidste uge, hvor man også havde skrevet deciderede forkerte navne under billeder af stauder, som blev anbefalet til køb.

Det irriterer mig, at der sidder sådan en amatør, der ikke gider gøre arbejdet ordentligt. Jeg tænker også på de mennesker der måske bliver inspireret, og må på forgæves jagt efter den anviste plante – eller får en helt forkert med hjem.

Jeg har også oplevet det på planteskoler – forkerte navne, og jeg plejer at gå hen og sige det til dem, således det kan rettes.

M.v.h.

Nette

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 6. september 2004 kl. 7.38

Som nybagte haveejere sidste år købte vi i efteråret nogle ranunkelknolde. På pakken stod at de skulle lægges i efteråret. Der kom ikke en eneste plante op – knoldene gik til i vinterkulden. Det fortalte vi i planteskolen, hvor de så kunne fortælle at anvisningerne (på dansk) gjaldt for England, der har et meget mildere vinterklima.

Altså har der siddet en eller andet ignorant oversætter og oversat teksten direkte, i stedet for at tilpasse den nordiske forhold!

Mht. billedteksten og de hvide lærkesporer behøver det ikke nødvendigvis at være artiklens forfatter, der er galt på den. Det er ikke ualmindeligt at layouterne bytte rundt på billedtekster eller vælger forkerte billeder etc.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nette, 6. september 2004 kl. 8.05

Næh – ikke hvis det var et enkeltstående tilfælde – men nu har jeg tre søndage i træk siddet og læst forkerte tekster til billerne.

Og der har ikke været nogle billeder af bytte med – der var f.eks slet ingen billeder med roser og storkenæb i søndags.

Det er ikke fordi jeg er kværulant – og jeg kan sagtens acceptere fejl nu og da. Men i denne mængde er det simepelthen for meget – også fordi artiklerne fremstår som værende vejledende for haveejere.

M.v.h.

Nette

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 6. september 2004 kl. 9.03

Pointen er at det er menneskeligt at fejle! – men det er rigtigt irriterende at gå til "det man tror er fagfolk" og konstatere at de ikke er dygtige nok.Nogle gange bruger man jo mange penge på noget som så er forkerte planter- eller simpelthen ikke er hårdføre nok.

Eks med reklamen med Madonnaliljer- gav jeg fordi det provokerer mig helt vildt meget at en reklame fra "bo og grønt" ikke har været gennem korrektur hos fagfolk.

Der er sikkert en smart person som har tænkt- "her om efteråret sælger vi masser af surbundsplanter- vi skriver liiiige at den også er velegnet til surbund -så passer det hele jo sammen"- uden at gide at slå op i en fagbog eller tjekke på internettet.

Mine impulsindkøb er blevet mere sjældne – jeg tjekker simpelthen en ekstra gang om planterne især er hårdføre i Danmark- da der efterhånden kommer flere og flere nye sorte fra bl. a England og Holland.Men jeg har også lagt mærke ril fejlene i aviserneog tidskrifterne som Nette skriver.

Om igen venner!

M. v.h.

ho

Nyt svar til emnet »Fejlagtige oplysninger i plantecenter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fejlagtige oplysninger i plantecenter

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider