Forum

Projekt Iris

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 1. september 2004 kl. 18.53

Hej
Jeg har tidligere brugt denne vidunderlige hjemmeside og nu gør jeg det igen. Jeg er startet på Aalborg Teknisk skole for at blive udannet til produktionsgartner. Endnu en gang har vi fået et projekt for. Jeg har valgt at skrive om Iris, dog kun en sort, men vil gerne have så meget info om alle Iris sorter. Jeg har læst alt der er på denne side pt. om Iris, men er der nogle der har nogle "guldsider" så vil jeg gerne vide om dem. Jeg går også på google.

På forhånd tusind tak, I vil forkorte søgningstiden.

Hilsen Laila, Kaas

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 1. september 2004 kl. 20.28

På biblioteket kan du låne en lille bog af Ole Vesterlund Nielsen: Iris, en introduktion. Bibliotkesnr. i Århus er 63.56.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 2. september 2004 kl. 17.43

Hej Clara
Tak for tippet.

Hilsen Laila, Kaas

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 3. september 2004 kl. 14.14

Hej igen Clara
Tja, det er nok en god bog du har tippet om, men jeg har fået et problem... Aalborg har kun et eksemplar og det er til min ærgelse lånt ud. Når den afleveres er det for sent for mig.

Er du ejer af bogen? Kan/ ved du noget om sorten Iris pseudacorus = gul iris, sværdlilje.

Hilsen Laila, Kaas

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 3. september 2004 kl. 20.56

Iris pseudacorus benævnes under "Andre skægløse iris". Det er den gule iris, som findes mange steder i landet. Den er yderst robust, trives fint under de mest forskellige forhold. Bedst i direkte vand, men gror udmærket på tørre steder. Vil man ikke have den til at vokse helt vildt, skal den holdes til den tørre side, eks. i alm staudebed, hvor bladvækst bliver mindre kraftig. Ved et vandbassin kan den brede sig over det hele. Oplagt under større forhold. Der findes enkelte varieteter og sorter af den. Det er mest nogle med varierende blomsterfarve som lysegul og hvid. Også typer med stribede blade.

Det er hvad der står om den i bogen, som gennemgår de forskellige typer iris såsom skægiris, skægløse, sibirica-gruppen, japanske iris, iris med knold osv.

Sig til, hvis jeg skal slå mere op i bogen.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 4. september 2004 kl. 12.09

Hej Clara
Tak fordi du gider at give disse oplysninger, det er dejligt. Det der står er det samme som står alle steder, men der findes nok bare ikke en konkret beskrivelse fra rod til blomst (bortset fra det der kommer til at stå i mit projkt...)Jeg må bare samle de oplysninger jeg har og skrive ud fra dem.

Jeg synes bare tit at det man finder er meget gennerelt, altså overfladisk.

Endnu en gang tak for dit arbejde.

Hilsen Laila, Kaas

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 4. september 2004 kl. 12.24

Hej igen Clara
Har du et godt billed af knolden/ rodnettet? Det ville være lækkert.

Hilsen Laila, Kaas

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. september 2004 kl. 20.37

Hej Laila,

I bogen er der kun en pennetegning af blomsten på Iris pseudacorus. Den er ikke nævnt flere steder i bogen, hverken under sygdomme, krydsning eller såning.

Og selvom der havde været billeder, har jeg ikke værktøj til at kunne sende fotos videre.

Måske et tip: Måske skulle du søge på planteskoler og se, om der er nogen, som avler på iris.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. september 2004 kl. 21.17

Hej igen Laila,

Så kom jeg også i tanker om noget bagefter.

Det er ikke sandsynligt, at du finder et spændende drama om en iris, der er kendt her i landet.

Måske må du ty til at læse lidt om forskellige typer iris, og så finde ud af, hvor Iris Pseudacorus adskiller sig fra andre. Det lærer du også af.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 5. september 2004 kl. 9.33

Hej Clara
Jeg valgte at skrive om gul iris, netop fordi det var den jeg fandt mest info om. I kravene til mit projekt behøver jeg faktisk ikke at skrive om den helt præcise opbygning af den, men selvfølgelig hvordan den ser ud, levesteder, bestøvning / reproduktion og mange andre ting, men meget af det er ens for alle iriser. Den indvendige opbygning med de forskellige transportsystemer, bladets funktion osv. er jo heller ikke begrænset til iris, det er jo ens for de fleste eksisterende planter. Det er fint det info jeg har, men man håber vel altid at der dukker nogle guldkorn op. Jeg har også en del billeder af blomst,planten og frøstand, så det var bare for at have HELE planten illustreret, det ville være lækkert, men ikke et must.

Hilsen Laila, Kaas

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Korsbjerg, 6. september 2004 kl. 16.18

Hej Laila,

Ved ikke så meget om iris – har en almindelig gammel sort fra mine forældre i haven, men er netop kommet hjem fra vandretur i pyrenæerne hvor vi oplevede den flotte blå Pyrenæiske Iris i stort tal fra ca 1000m til 2500 m højde. Hvis du har lyst kan jeg sende et digitalt billede.

Venlig hilsen
Lars

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 6. september 2004 kl. 19.11

Hej Lars
Det er sødt af dig, men jeg skriver om soten pseudacorus, gul iris. Der findes jo utalige smukke iris sorter så det er ikke altid nemt at begrænse sig. Jeg har ikke brug for dine (garenteret flotte) billeder, men bestemte billeder af pseudacorus. Ellers mange tak for tilbudet
Hilsen Laila, Kaas

Nyt svar til emnet »Projekt Iris«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Projekt Iris

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider