Skrevet af: Doris Møller, 27. marts 2015 kl. 10.25
I min have har jeg en del planter, som ikke tåler frost. Sidste efterår flyttede jeg en citronverbena, en nerie, tre fuchsiaer, en dipladenia og en bougainvillea, inden frosten kom. Jeg gravede dem op, plantede dem i urtepotter og satte dem på min overdækkede og lukkede altan, som er frostfri.
Og der står de så nu. De fleste skal ud i haven igen, når vejret tillader det. Men jeg har lerjord i min have, og derfor er potterne temmelig tunge. Desuden kunne det se ud til, at planterne kunne trænge til en ompotning. Derfor ville jeg benytte lejligheden til at give dem noget lettere jord.
Og så viste det sig ved ompotningen, at jeg husede en del regnorm! De fleste var små og tynde, men hos den stakkels bougainvillea boede der en virkelig lang og tyk regnorm.
De andre efterår har jeg også fået mange regnorm med, så derfor var jeg ekstra påpasselig, da jeg tog planterne op af jorden sidste efterår. Alligevel kunne jeg ikke undgå at tage mange regnorm med ind!
Er der nogle med viden om biologi, der kan fortælle mig, om planterne eller regnormene tager skade af at være så tæt sammen i over et halvt år?
Lever regnormene af planternes rødder? Tager planten ikke skade af det?
Citronverbenaen ser fin ud og er ved at få grønne blade. Den agter jeg ikke at plante om, inden den skal plantes ud i haven. Men jeg syntes, at fuchsiaerne, nerien og bougainvilleaen trivedes lidt dårligt. Det kan dog også skyldes, at der endnu ikke er så varmt på min altan.
Er der nogen med indsigt i emnet, der kan forklare, om regnorm også er skadedyr. Normalt er regnorm jo anset for at være et gode for vores havejord.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Tilde P., 27. marts 2015 kl. 11.11
Du kan tage det helt roligt. Hverken planter eller regnormene tager skade af at leve sammen. Tværtimod.
Regnormene lever ikke af planterne, men for en meget stor del af de bakterier og mikrosvampe som der er i milionvis af i jorden, hvor de nedbryder dødt plantemateriale.
Planterne udnytter så de næringsstoffer som frigives med regnormenes ekskrementer og ringen er sluttet.
Skrevet af: Doris Møller, 28. marts 2015 kl. 9.13
Hej Tilde P.
Tak for svar. Det er godt at blive lidt klogere på regnormenes liv og deres samspil med planterne ;-)
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Tine Horsum, 4. april 2015 kl. 18.38
I "gamle dage" (altså, da jeg var barn, og min far hjembragte dinosaurer til middagsmaden, slået ned med kølle på vej hjem fra kontoret formentlig) brugte man muldskud til potteplanterne, købejord var ikke opfundet. Så der kunne være regnorme i urtepotterne.
Det er måske ulækkert, det synes jeg da, men dræbersnegle er endnu mere klamme. Så hellerere regnorme!
Mvh
Tine- hvis far altså gik på dinojagt- :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.