Skrevet af: J. H., 29. august 2004 kl. 8.03
Ja jeg ved ikke hvordan jeres haver har det i disse dage, efter tirsdagens H20 invation.
Min er totalt oversvømmet og derfor står rødbeder, gulerødder, grønkål, persille, porre og det halve af prydhaven under vand.
Skrevet af: Malene, 2. september 2004 kl. 13.03
Hej J. H.
Min have har det fint uanset hvor meget det regner.
Jeg tror, at det har noget med at gære, at jeg gør mig meget umage med at holde jorden porøs og have planter overalt.
Ellers er afvanding jo et klassisk spørgsmål. Store dele af Danmark er afvandet eller drænet. Hvis din have ikke er drænet ordenligt, er det måske den eneste løsning.
Skrevet af: Bettina, 19. november 2004 kl. 19.49
Hej J.H.
Vi har alle det problem i vores kolonihaveforening. Mange af os graver dræn-tønder med huller ned, for at aftage vandet. èn har 7 tønder på grunden, og klager aldrig over vand. Andre har ingen tønder, og deres haver er flydende for tiden. Jeg selv har gravet kanaler og anlagt dæmninger. Men birketræer skulle være ret sugende, så hvad med at plante nogle af dem?
Skrevet af: J. H., 19. marts 2005 kl. 13.42
Et trist suk.
Var en tur i kolonihaven her den anden dag. Egentlig for at hente et par småting, men måtte stå på vejen og kigge på.
Atter måtte jeg konstatere at min have og hele huset er oversvømmet, mere end dobbelt så meget som sidste sommer.
I hele vores område er flere veje og stier spærret af oversvømmelser, flere huse ligger under vand ca. mellem 30 -? og mange steder ligner det halvstore søer i området.
Måske en/flere venlige sjæle derude kan fortælle mig/os hvad ialverden man kan stille op. Det er virkelig et kæmpe problem efter al sneen er smeltet + al det nedbør der er kommet. Et eller andet tyder ihvertfald på, at sidste års oversvømmelsesproblemer ikke er løst mht. dræn osv.
For mit vedkommende har det meget lange udsigter at forårsklargøre noget somhelst og jeg tør da slet ikke tænke på hvor stor skaden i selve huset er.
VH J.H
Skrevet af: Bettina, 19. marts 2005 kl. 19.37
Samme her.
Jeg gravede kanaler langs med hegnet. Bare for at holde vandet væk fra huset. Det hjælper lidt, for vandet søger jo lavereliggende områder. Jeg har ikke nær så meget vand som mine naboer. Til gengæld er mit hus ved at skride ud i kanalen.
En nabo lavede, hvad jeg troede var en fiskedam. Alt hans vand står i den hjemmelavede sø.
Vi kan heller ikke få hverken råd eller hjælp fra komunen. Og vi ved alle at kolonihaverne er de dårligst beliggende grunde i kommunen, og derfor altid oversvømmede.
KH BD
Skrevet af: Helle-Sofie, 19. marts 2005 kl. 19.38
Øv, hvor er det ærgerligt.
Der har været oversvømmelse alle mulige steder i år også hos os. Og her har både amt og kommune skiftet de store drænrør. De fungerede også som de skulle, men dels var der mere vand end røret kan bære og dels er det også et problem med frosten i jorden. Den stopper for vandets nedsivningen, og når vandet står højt på marken flyder det videre og fortsætter ind til os. Det vil kunne afhjælpes ved at vi bygger en vold, allerbedst med membran (og helt urimeligt dyrt)
Men der er også et andet problem i vores have, for i den anden ende af haven var der ikke noget vand under oversvømmelsen. Men i dag så jeg lige at der var en lille sø, det problem er så at den del af haven ligger i højde med grundvandet. her vil en løsning være at fylde mere jord på.
Hvis du vil have en fuldstændig bæredygtig forklaring på hvad I skal gøre i jeres tilfælde, så må man da kunne betale en eller anden for at kigge på tingene. F.eks. en entrepanør eller måske en fra kommunen.
venligst Helle-Sofie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.