Skrevet af: Susanne S., 18. marts 2015 kl. 15.41
Hej,
min nabo har for mange år siden plantet efeu op ad en betonstenmur, således at betonstenmuren bliver dækket af efeuen. Både betonstenmur og efeu står på naboens grund. Efeu breder sig som bekendt - og vokser livligt videre inde på min og også en anden nabos grund. Jeg har påtalt over for naboen, at jeg ikke synes det er rart med hans efeu, da den bl.a. nu er nået 2-3 meter ind på min grund og er nået frem til græsplænen. Vi kan hurtigt blive enige om, at det ser pænere ud med efeu omkring betonstenmuren, men jeg er ikke enig i, at det er mig der skal passe efeuen på min grund. Naboen kommenterer det bl.a. med, at hvad jeg gør på min grund er min sag.
Men er det nu også det? Er naboen ikke forpligtet til, at holde sin efeu på sin grund og hvis den alligevel spreder sig til min grund, at rydde op efter sig? - også selvom efeuen er blevet accepteret i en lang årrække, bl.a. af min ejendoms tidligere ejere?
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. marts 2015 kl. 16.23
Her synes jeg, at du skal ringe til kommunen og spørge dem. Der kan sagtens være lokale bestemmelser om den slags, så her vil det meste være gætterier :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 18.36
Kan du ikke bare hakke efeuen over på det sted eller 20 cm derfra, hvor den overskrider grænsen? Vi har også efeu i et bed, hvorfra det kan kravle over til naboen. Jeg har tilbudt at holde efeuen på vores grund, men den tidligere ejer syntes at det var pænt og et godt bunddække hos ham. Hvad den nye ejer mener ved jeg ikke, men det er vel ikke anderledes end med mælkebøtter fra naboens uplejede have? Jeg kan jo heller ikke be' ham om at fjerne dem der bosætter sig i vores have? Problemer man skal belemre kommunen med er helt ok, når det drejer sig om træer, men efeu?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 18.39
Et lille ps. Jeg beder da heller ikke naboen til den anden side om at holde hækken fri for skvalderkål. Jeg klarer dem fra min side - og så er den potte ude. Hvis det havde været en nabo man kunne snakke med, havde jeg tilbudt at fjerne skidtet på hendes side. Men hun går aldrig i haven - eller rører en finger i det hele taget .
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 18. marts 2015 kl. 20.04
2 - 3m. det er bare for meget, det er noget svineri. Jeg har haft samme problem med min nabo som dyrker ukrudt og efeu i hele haven. Min græsplæne går helt op til hækken hvor hans efeu gror ind til mig. Jeg stiller græsslåmaskinen helt ned, og kører langs hækken. Efterhånden har behandlingen taget pippet fra efeuerne.
Efeu kan let tage overhånd.
Skrevet af: Susanne S., 18. marts 2015 kl. 20.18
Tak for alle input :-) jeg skal måske lige nævne at det drejer sig om ca 60 kvm af en højde på 30 cm. Det vil kræve et professionelt firma at få det fjernet. Jeg har forsøgt at hakke efeuen over tæt på muren, men det gror bare videre? Jeg er egentlig mere interesseret i at vide, om jeg kan kræve at naboen fjerner der og fremadrettet holder det nede. Er der nogen som kan svare på det?
Skrevet af: Lars Holt, 18. marts 2015 kl. 21.21
Jeg har aldrig hørt om, at man har pligt til at holde sine bunddækkeplanter på egen grund. (Det har mine naboer vist heller ikke:-)
Kommunen skal under ingen omstændigheder belastes med spørgsmålet. Det hører under domstolene, hvis det er meget alvorligt, men som sagt har jeg aldrig hørt om en sag i den anledning. (Men jeg har oplevet stridigheder om skellets beliggenhed pga. uenighed om beplantningen).
Start ved muren med at kappe al forbindelse til din nabo (undtagen den vigtige personlige kontakt). Og benyt så tiden inden foråret kommer for godt i gang med at fjerne efeuen (vedbenden). Løsn jorden med en greb og træk planten op.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. marts 2015 kl. 21.38
Susanne, jeg er helt enig - med din nabo!
Pas nu din egen have med glæde, du har selv købt den og "efeuen er blevet accepteret i en lang årrække, bl.a. af min ejendoms tidligere ejere".
Du vil opdage, at når efeuen er væk, så skal du bruge tid på ukrudt i stedet, med mindre du lægger fliser eller anden belægning.
Faktisk er der vel næppe nogen lettere løsning end at holde en kant på efeuen, så den kun når til og ikke ind i din plæne.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 22.12
Hej Susanne S
Hvis der er så meget som du skriver, er det jo ikke kommet på een dag. Du skriver ikke noget om, hvor længe du har haft haven/grunden/ejendommen. Jeg har haft efeu som bunddække i snart 30 år. og det støder op til min egen græsplæne også. Her hakker jeg det over med spaden når jeg stikker græsplænens kanter af - og det er nemt gjort, for rødderne af de nye kravlende skud ligger lige i overfladen. Men man skal da være efter det! Det er ikke noget eengangsjob.
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2015 kl. 13.43
Synes virkelig ikke, at det er værd at få dårligt naboskab over en efeu!
Følg rådene og bekæmp den på egen grund - og inviter naboen på kaffe og en undskyldning...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.