Skrevet af: K. Albertsen, 8. marts 2015 kl. 14.06
Vi plantede hæk sidste år, men begik den fejl at vi ikke fik benyttet flis og beskyttet mod ukrudt således der nu står græs op imellem hækplanterne (liguster / spirea) hvilket er ret bøvlet at holde nede og ser forfærdeligt ud...
Hvordan udbedrer vi dette nemmest/mest effektivt? Selv har jeg overvejet den ret drøje metode med saks/skuffejern a fjerne de større græsmængder og slutteligt tildække hækplanterne og sprøjte i 15-20cm afstand på hver side af hækken med fx Glyfonova Plus i en mild opblanding. Herefter flis.
Hvordan lyder det?
Skrevet af: Svend Høst, 8. marts 2015 kl. 15.31
Hakkejern hakkejern osv 50 cm på begge sider af hækken , glem alt om det giftige stads som helt sikker skader hækken eller får hækken til at gå ud , og så kan vi andre se frem til rent drikkevand............også i fremtiden
Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2015 kl. 16.39
Albertsen, det lyder uigennemtænkt med mindre du er klar til at sprøjte hvert år. At du gir det glyphosat nu fjerner jo ikke nyt ukrudt og det græs du ikke rammer formerer sig ikke kun ved frø, men også med udløbere.
Du skal luge manuelt og så evt. fylde flis på, hvis du vil. Du slipper dog ikke for at luge, bare fordi du kommer flis på - der bliver mindre ukrudt og det der alligevel kommer er mere besværligt at fjerne.
Skrevet af: Anne Demant, 8. marts 2015 kl. 17.52
det er ikke rigtigt Tom, hvis der lægges nok flis på, er der ikke noget græs der kommer op. Sådan er det ihvertfald her på Lolland :) hvor jeg i mere end 20 år ikke har rørt et hakkejern.
men jeg ved heller ikke lige hvor smart det er med flis, for når hækken er klippet, så er det næsten ikke til at rive det afklippede sammen, uden der følger flis med.
Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2015 kl. 18.38
@Anne, er hele haven dækket af flis, siden du ikke har luget i 20 år :-)
Selvfølgelig hjælper flis, hvis udgangspunktet er et renset stykke jord, men arbejdsfrit er det jo ikke at bruge flis, som nogen drømmer om!
Skrevet af: Anders Spælling, 8. marts 2015 kl. 18.52
Hvad med en ukrudtsdug? Så kan du dække den til med et materiale som du syntes pynter (eks. flis).
Skrevet af: Anne Demant, 8. marts 2015 kl. 21.14
Tom, nej da, kun næsten. Ikke i højbede, der udelukkende bruges til grøntsager. Og der står tingene så tæt at ukrudt ikke har en chance :-) De sidste par år, har jeg heller ikke dækket jorden i mine krukker. Resultatet er, at fuglene har sået liguster og hyld i dem... der kommer pinjebark på igen i år:-)
Jeg ser aldrig ukrudt mellem mine blomster, grundet flis. Men jeg fylder jo mere på, hvert 4-5 år. ganske alm. træflis.
Det at lægge det på, og evt. lige inden, dele de stauder der trænger, og klippe visne stauder hvert forår, er så tæt på arbejdsfri, som jeg drømte om :-)
Skrevet af: Lone Brems, 8. marts 2015 kl. 21.33
Hej K. Albertsen
Nu hvor jorden er fugtig og du rimeligt let vil kunne arbejde med en lille håndgreb tæt ind til hæk planterne ,vil jeg anbefale en anden metode end "hakkejern, hakkejern" osv (indlæg nr 1).
Anskaf en "Sneeboer" staudegreb - den har et skaft på ca 40 cm og en arbejdsbredde på ca 12 cm. Den er let at bruge (efter vægtstangsprincippet - dvs at det ikke er særligt hårdt arbejde).
På med arbejdshandsker og arbejd så stille og roligt med at fjerne ukrudt og ukrudtsrødder :-)
Bredden af det rensede stykke langs hækken kan være så bredt som de foreslåede 50 cm - men det er efter mine erfaring tilstrækkeligt med ca 20 cm på hver side af hækken.
Men gør det nu (i marts) inden jorden tørrer ud og ukrudtet for alvor sætter gang i rodudviklingen!
At topdresse med barkflis når rensningen er overstået vil være en god idé - hvis du kan leve med at solsortene flytter noget af det ind på plæne eller i bede.
Hvis du ikke kan leve med det kan du i stedet for holde jorden løs i overfladen hen gennem vækstsæsonen med en smal rive eller et hakkejern (som kun bruges i de øverste 2 - 3 cm).
Det vil gøre det let at holde ukrudt væk i de få år, som går inden hækken nogenlunde skygger så meget i bunden, at ukrudt ikke er noget særligt stort problem.
God arbejdslyst !
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Henning Rolapp, 9. marts 2015 kl. 1.54
Personlig ville jeg STARTE forløbet med at sprøjte med Round up. eller lign. Udfordringen ville så være at gøre det på en sådan måde at midlet ikke rammer hækplanterne. PAS PÅ PAS PÅ.
Dernæst det egentlige:
Jeg ville ikke bruge træflis, for det kan hækplanterne ikke tåle, - muligvis overleve men ikke tåle.
Jeg ville hælde pulveriseret SNASK, dvs. diverse planteaffald pulveriseret med en plæneklipper ned i bunden mellem hækplanterne måske 10 -12 cm. tyk.
Herefter vente nogle mdr. til græsset begynder at komme op. Og så går man i krig med håndlugningen, men tag det nu afslappet. Hvad du ikke får med denne gang det får du med næste gang.
Ideen er at planter også græsrødder elsker SNASK , så rødderne søger op i den løse snask og er lige til at fjerne. Hokus pokus.
3 gange i løbet af en sæson så problemet sikkert i hovedsagen væk. Og man ligger blødt når man luger.
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2015 kl. 8.57
Henning - er det gået helt hen over hovedet på dig, at du befinder dig i et økologisk og naturvenligt forum, hvor vi diskuterer metoder, der ikke involverer brug af gift?
Der anbefales IKKE RoundUp herinde...
Skrevet af: Henning Rolapp, 9. marts 2015 kl. 11.50
Jamen så gør vi ikke det.
Men det væsentlige er også det efterfølgende.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. marts 2015 kl. 13.15
Hej, Jeg har nok 100 meter hæk som jeg håndluger 2 x om året. Hvor svært kan det være? Tag en lydbog i øret og en pude eller en knæskammel (købes i havecentre) og nyd det! Hvorfor gøre alt havearbejdet til noget "surt" ? Rom blev jo heller ikke bygget på een dag.
Ingeborg
Skrevet af: Henning Rolapp, 9. marts 2015 kl. 17.15
Hej Ingeborg
Jeg synes også det er fint at du gør det på din måde og hygger dig ved det.
Personlig kan jeg bare ikke lade være med at tænke over hvad jeg gør og hvorfor, så at sige rationalisere. Jeg tror der er lidt forskel på kvinder og mænd her.
Min kone har det på samme måde som dig. Hun tager en lille håndkost og går rundt og fejer op på et lille fejeblad rundt omkring og hygger sig gevaldigt ved det.
Så der er forskellige måder at gøre tingene på.
Enten at gøre noget til en regelmæssig tilbagevendende rutine som man hygger sig ved, eller at forsøge at overkomme et problem "en gang for alle".
Vi skal jo alle være her.
Men jeg hørte et råb om hjælp øverst oppe.
Venlig hilsen
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. marts 2015 kl. 17.21
Er der ikke noget med at man kan få nogle hækplanter som er mest til damer ? De er måske lettere at passe og holde fri for ukrudt ?
Skrevet af: Tom Andersen, 9. marts 2015 kl. 18.10
@Henning, sprøjtning er ikke en "én gang for alle"-løsning, hvis det er det du mener.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. marts 2015 kl. 18.34
Hej Gert O
Det har du helt misforstået: man kan få damer som er mest til hækplanter - ikke omvendt :-)
Ingelein
Ps. Hvordan kan det iøvrigt være at man altid ser damer på knæ på fliser med en ukrudtskniv i hånden? Stammer det helt fra Marie Grubbes tid?
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. marts 2015 kl. 19.17
Det tror jeg nu ikke Ingeborg, for jeg hørte da forleden dag i radioen, at de snakkede om en der netop havde vundet 100 meter hæk for kvinder !
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. marts 2015 kl. 19.43
Gert O
Samme disciplin findes også for mænd, så den gælder ikke!
Ingeborg
Skrevet af: Henning Rolapp, 9. marts 2015 kl. 20.58
Tom
Hovedparten af min tekst handler om SNASK. Det er min metode. Som i øvrigt kan bruges i en masse andre sammenhænge hvor ukrudt virker uoverskueligt.
Men jeg er blevet klar over at dette ikke er mit sted, så jeg holder bare med at skrive.
Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 22.17
Henning , du skulle bare have skrevet gasbrænding, frem for sprøjtning så havde du ikke gjort i nælderne.
Men det viste du jo ikke .
Skrevet af: Willy N, 10. marts 2015 kl. 17.27
@Henning.
" Hovedparten af min tekst handler om SNASK. Det er min metode ... "
Men det væsentligste i din metode er RoundUp.
Det er hvad man nødvendigvis må bide mærke i.
Og som Tom skriver, er det uvirksomt. Som at tisse i bukserne.
Det hjælper et lille stykke tid hvorefter man skal til det igen.
@ K. Albertsen.
Græs er et problem i hækken og skal fjernes manuelt.
Selv har jeg et år sået godt 400 skovjord og sidst på året plantet dem under hele den ene hæk.
Først og fremmest var mit problem skvalderkål i hækken.
Men om foråret kommer skovjordbærene inden skvalderkålen som ikke har en chance.
Der er to problemer:
Det ene problem er som tidligere beskrevet, at det er irriterende efter der er klippet hæk og hækaffaldet skal rives sammen. Men det er til at leve med.
Det andet problem vil sikkert ved en ny hæk være lys.
Skovjordbærene er ikke voldsomt lyskrævende. Men kræver mere lys end skvalderkål. Vores hæk er gammel, og lidt tynd forneden. Men der er steder hvor den er tæt og her har skvalderkålen et fortrin omend det er få steder.
Når skovjordbær bruges på denne måde, skal det være jordbær med udløbere! Og så selvfølgelig en lav type.
Skrevet af: Willy N, 10. marts 2015 kl. 17.29
(Skovjordbærene vil også kvæle græsset, hvis du kan vente på det.)
Skrevet af: Henning Rolapp, 11. marts 2015 kl. 6.10
Kan I virkelig ikke læse.
læg mærke til det lille ord SNASK.
Har det noget med Roundup at gøre ?
Bemærkede I " så til det egentlige".
Alle dine historie om ukrudt i hækken kan håndteres med SNASK i hækken. Som i den grad hjælper med at kunne holde hækken ren,- skvalderkål eller hvad det måtte være.
Lagde I så mærke til min lille ekstra forklarende tekst:
Hovedparten af min tekst handler om SNASK. Det er min metode. Som i øvrigt kan bruges i en masse andre sammenhænge hvor ukrudt virker uoverskueligt.
Resten det er sådan set bare tankevirksomhed.
Men jeg går ud, jeg gider ikke dette forum.
Skrevet af: Willy N, 11. marts 2015 kl. 13.21
@Henning.
Vejret er også smukt ;)
Hvad "... det egentlige" er, i det som du skriver, tilkommer jo ikke alene dig at bestemme. Men også læseren.
Når du nu skriver RoundUp - uanset hvor lidt ordet fylder i dit samlede svar - står det - ihvertfald hos mig et ord der fylder langt, langt mere end sin lidenhed.
Måske gør dråberne i haven det også.
Fylder forholdsmæssigt langt, langt mere end de små dråber der kommer ud af sprøjteflasken.
Men det er irriterende at tilgangen til sprøjtemidler og gødning nærmest har en religiøst aura. Idag lider undersøgelser af sprøjtegifte af manglende troværdighed. Især måske i forbindelse med RoundUp.
Jeg savner et sprøjtemiddel til al ukrudtet! Men mangler som sagt tilliden til undersøgelserne på samme måde som med kunstgødning.
Organisk gødning er også problematisk for f.eks. vandløb og søer. Problemet er troværdigheden af de oplysninger der videregives om "industrigødning", "konventionel gødning" eller hvad nu "kunstgødning" betegnes som.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.