Forum

Rengøring af flisearealer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Schou, 23. februar 2015 kl. 13.45

Har en del flise områder med mos og ukrudt.

Er der er lettere måde at få det væk på, en at kradse det væk ?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. februar 2015 kl. 17.16

I dette forum får du nok kun svaret - knofedt, grus eller sort plastic over fliserne.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. februar 2015 kl. 17.44

Du skal nok lade være med at tænke i højtryksrenser.
Den ødelægger overfladen på fliserne, så de bliver mere skrupne og dermed mere modtagelige for alger og laver fremover. Det kan blive en skrue uden ende.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Schou, 23. februar 2015 kl. 18.10

Spurgte seriøs og forventer seriøse tip

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Schou, 23. februar 2015 kl. 18.13

Tænker om algefjerner er effektiv

Eller er der andre gode og seriøse ideer ?

Tilde jeg er opmærksom på, at en højtrykstenser er effektiv, men også at det er som at tisse i bukserne
Det er 100 % frarådelig ;)

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. februar 2015 kl. 22.15

@Sannah Schou
Hvad mener du med seriøst?
Mogens E. kommer med det eneste seriøse svar.
Der er ikke andet end knofedt.
Gift kan utvivlsomt købes. Det kan så holde fliserne rene i nogle måneder.
Der er to problemer i sagen:
Ukrudtsfrø kommer flyvende. Konstant og hele tiden.
Fliserne fyldes i revnerne med materiale, som kan spires og vokses i.
Hvis det skal være effektivt, så skal ukrudtet i revnerne kradses/hives op. Desto mere jord der kommer med, desto bedre.
Er revnerne bagefter meget dybe kommes grus i. Men først og fremmest skal der sand i. Alt efter hvor tykke fliserne er vil 10- 20 mm. sand lette det fremtidige arbejde betydeligt.
For det første får ukrudtet både ringere spirebetingelser og vokse medie og dernæst er det ukrudt, som kommer op langt lettere at hive op. Og herefter vil også de "nye" stålbørster kunne være en hjælp, fordi ukrudtet ikke sidder ordentligt fast.
Mos på fliser opstår enten fordi fliserne er gamle, eller der er anvendt højtryksspuler eller fordi de ligger i skygge.
Jeg har forsøgt mig med en blanding med Atamon. Jeg har også forsøgt med algefjerner. Men det giver ikke det ønskede resultat og har tænkt på jernvitriol.
Men jernvitriol vil måske farve fliserne eller endda måske ødelægge dem!
Det ville dog helt sikkert fjerne mosset.
Er det mange år siden, der er fjernet ukrudt skal du sikkert regne med nogle uger inden du er nået igennem på et areal på 100m2.
Det er, som du antyder, surt arbejde.
Men når det er gjort, vil det være nemmere næste år eller anden gang i samme sæson.
Til rensningen bruger jeg både en kortskaftet fliserrenser såvel som en langskaftet.
www.fiskars.dk/Have-terrasse/Produkter/Terrasse-indkoersel/136840-Classic-fliserenser-m-lang-skaft
Der findes også motoriserede. Men vores fliser er "Bellahøj (sekskantede) og jeg tror ikke den motoriserede udgave er meget bevendt med mindre fliserne er langt i lige linje. Hvilket de færreste er. De fleste er langt i forbandt.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. februar 2015 kl. 1.38

Der er en lang række artikler på Havenyt.dk netop med tips til at få minimeret ukrudtet i flisebelægninger. De kan læses her:

www.havenyt.dk/soeg/?q=ukrudt%20hanne%20S%F8g%E5rd&g=artikler

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. februar 2015 kl. 1.52

Hvis du bruger en fugerenser og renser godt op, fejer det sammen og fjerne så meget jord/sand mellem fliserne som muligt, kan du fylde efter med ny sand. Brug evt. den type fugesand, som har et højt pH tal, så ukrudtet ikke kan spire i det. Hvis du har hunde eller børn på arealet bør du overveje, om du vil bruge det på grund af den høje pH værdi.

Algemidler virker kun på alger, ikke på ukrudt.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. februar 2015 kl. 11.38

Tja - Jeg har nu gjort det sådan de sidste mange år: Du kommer ikke uden om knofedt - og jeg kan se, at du ikke har fejet dine fliser regelmæssigt. Derved er "frø af ugræs" føget over hegnet, som der står i en af sønderjyder bekendt sang. Der skal selvfølgelig noget jord til for at der kan gro noget mellem dine fliser. Du kommer ikke uden om at rense op mellem fugerne først og så fylde op med stenmel bagefter.
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/13352.html.
Du kan jo se på fugerensningen mellem fliserne som et sjovt arbejde, hvor tankerne kan flyve frit - eller have en lydbog i øret imens. Sure pligter kan sagtens blive sjove. Og du behøver jo ikke at rense hele arealet på een gang.
Jeg kan faktisk li' den slags opgaver - har jeg bildt mig selv ind :-)
Ingeborg

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Schou, 24. februar 2015 kl. 13.30

Hej Ingeborg og I andre

Sagen er at jeg har været syg og der er sket en del sidste år, som har gjort, at der er hoppet over nogle ting i haven

Jeg er blevet opereret i hælen sidste år + for nogle år tilbage i tåen på den anden fod

Derfor mit spørgsmål og derfor er det, at jeg ikke kan sidde mig ned, som jeg ellers har gjort, når jeg luer og holder fliserne mv
Det hele er blevet en del mere besværlig af disse grunde.

Men nu er der spredt lidt stenmel ud på fliserne.
Jeg har fundet 5 l algefjerner, som vi havde stående, og så får fliserne en tur med det.

Så håber jeg, at det bliver lettere at få fejet sammen og fjernet det sidste.

God forår

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. februar 2015 kl. 16.30

Sanna Shou
Det er da trist at læse om at sygdom forhindrer dig i at passe dine fliser som du gerne ville. Kan du ikke sidde på en stol og skrabe fugerne rene? Der er jo ingen, der tvinger dig i knæ. Der fås en fin lugekone på skaft (Fiskars). Jeg har næsten slidt min op. Det hjælper ikke en dyt at strø stenmel ud på fliserne - det er ned i revnerne mellem fliserne det skal - og det kan det først komme, når revnerne er renset så dybt ned som muligt. Rom blev ikke bygget på een dag. Hellere lidt hver dag end slet ingenting. Algerens tager kun det tynde, fine slimede lag, de bevoksninger jeg kan se på dit billede er krudt/ukrudt/mos, der har en fin grobund i den jord, der altid kommer ned i fugerne. Alt nedfaldent grønt og blade bliver jo til jord, hvis du ikke fejer det væk. Du kommer ikke uden om noget knofedt!
Ingeborg -

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. februar 2015 kl. 16.32

Fugerne er kradset op og skidtet fejet sammen uden at feje det ned i fugerne igen - herefter en omgang stenmel - og feje, feje, feje - ned i fugerne med det. På det viste sted er det første gang jeg bruger stenmel. Og det bliver nemmere for hvert år.
Ingeborg

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. februar 2015 kl. 17.12

SÅ fint Ingeborg!

Og enig med Ingeborg i, at din behandling med stenmel og algerens ikke hjælper.
Måske et kært familiemedlem kan hjælpe? Eller ansæt en skoleelev/efterlønner nogle timer til opgaven.
Hvis det ikke er gjort til efteråret, så ring til det lokale gymnasium efter en dagsværker.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. februar 2015 kl. 18.23

Man må jo somme tider være lidt opfindsom. Jeg syn's også, at det er alt for hårdt at ligge på knæ for at høste ukrudtet imellem havefliserne. Så jeg har anskaffet mig en møbelhund. (en træplade med 4 drejebare hjul, beregnet til at flytte tunge ting med) og så en pude ovenpå for ikke at få hård hud i rø . . .
Så går det som en leg, at sidde på den og luge krudtet, jeg kører stille baglæns efterhånden som fugerne er renset, og det går fint, også på trods af flere operationer i begge ender.
Men det er ikke helt rigtigt, som bl.a. Ingeborg skriver, at der skal være jord i fugerne for at ukrudtet kan gro. Fugerne har jo i sig selv en evne til at holde et skygget og fugtigt miljø, så frøene spirer lystigt i både jord og sand. Men det der sælges som specielt fugesand er jo behandlet så der skabes et basisk miljø i mellem fliserne, og det er i et vist omfang spirehæmmende. Og stenmel har en bedre evne til at lukke fugerne så frø ikke så let kommer ned "i spiremiljøet" Og så har du for øvrigt også flisepest på din belægning Sannah, det er de lysegrå alge/moslignende pletter. Betragt det hellere som en del af naturen i stedet for at drukne det i kemikalier.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 24. februar 2015 kl. 20.57

Helt ærligt. Så synes jeg dit flise område ser rigtig godt ,hyggeligt og naturligt ud. Jeg ville nyde det som det er. Er det det ikke sådan naturen vil det
Vh

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. februar 2015 kl. 21.19

Knofedt! Eller en god stiv gårdkost. Min have er også groet fra mig- har haft sygom, brækket skulderen mm. Men nu får den altså tæv! Så jeg kommer igen. Desværre gør genboens høns det også!

Jeg har købt hegn og bukser i "Harald Skrald"- det hjælper altsammen. :-)

Mvh
Tine

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. februar 2015 kl. 22.37

@Benedicte Rasmussen
Ja, det hænder at man synes at noget ser meget fint ud - sådan som du synes at det ser hyggeligt ud med fliserne uden at der skal gøres noget ved dem. Men har du tænkt på, hvordan det ser ud om nogle få år. Der er ganske sikkert en grund til at der er lagt fliser på det areal - og ikke sået græs.
Det man synes er hyggeligt et år eller to, tager ganske hurtigt magten fra een. Og en slimet grøn flisebelægning er sikkert ikke det der ønskes. Det er jo lige til at skøjte rundt i når det er fugtigt.
Ingeborg

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. februar 2015 kl. 23.58

Enig! Og kan tilføje- at mine græs-stier (lerjord), pt er de rene skøjtebaner/fedtede. Når det regner så meget, som det gør.
(I snevejr ville de skulle ryddes, så folk ikke brækker benene).

At lade sine flisegange "yndigt overgro" rummer faren fra begge dele: De er ikke til at rydde i snevejr- og de kan blive glatte. Hos mig kan man enddog også rulle på rumpetten i nåle og fyrrekogler! Fra et ganske vist pænt højt træ- men det har det med at tabe løsdele i blæsevejr.

Mvh
Tine

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Halberg, 16. maj 2019 kl. 12.32

Det er også en rigtig god idé at når man først har fået renset sine fliser, så får man dem imprægneret, så de ikke kan tag imod fugt. For de grønne alger og flisepesten, kan ikke opstå med mindre der er næring fra vand - så hvis man søger for at vandet ikke kan trække ned i ens fliser, undgår man det på sigt. Det kan jo være et kæmpe arbejde at få dem pæne igen.

Mange hilsner

Rasmus

Redigeret af administrator 16. maj 2019 kl. 14.06. Link til egen hjemmeside er slettet af redaktionen

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. maj 2019 kl. 13.35

Hej Rasmus
Jeg kan ikke finde dit firmas betalte annonce, på siden her?

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. maj 2019 kl. 19.31

Det er noget sludder du skriver, Rasmus.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Forcle Cle, 16. maj 2019 kl. 23.07

Slettet af administrator 17. maj 2019 kl. 13.00.

Nyt svar til emnet »Rengøring af flisearealer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rengøring af flisearealer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider