Forum

Hvilken hæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Julius Thy, 8. februar 2015 kl. 15.42

Hej,

Håber i kan hjælpe. Vi har lige købt hus, og glæder os til at flytte ind. Det ligger dog lige ved en lokalbane, og vil derfor gerne sætte en hæk op der skærmer. Hvilken hæk er pæn, grøn det meste af året og godt dækkende for den knap så fine udsigt? :)
Håber i kan hjælpe!

Venlig hilsen
Julius

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 16.13

Laurbærkirsebær: Vokser hurtigt, er stedsegrøn og kan klippes! Den blomster nogengange, og kan i varme somre bære sorte (vistnok spiselige) bær. Det er ret sjældent at de formerer sig (jeg har dog haft 2 frøplanter).

Som skyggegiver på en ellers vindblæst terrasse er den suveræn! Ly skygge og støjdæmpning!

Mvh
Tine

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. februar 2015 kl. 17.41

Det er længe siden, vi har haft hårde vintre. Men ved hård frost fryser kirselaurbær ned - det oplevede vi 2 gange i 80erne.
Taks opfylder vist dine ønsker.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. februar 2015 kl. 19.29

Bærrene på laurbærkirsebær er giftige!!!

Jeg synes godt om berberishæk, de kan også fås stedsegrønne. Men de stikker...

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. februar 2015 kl. 19.40

Thuja, evt. som uklippet hegn, er billig og stedsegrøn :)

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julius Thy, 9. februar 2015 kl. 6.28

1000 tak for svar, vi vil tage et kig på alle de forslåede. Med små børn går det nok ikke hvis de er giftige. Hvis i har andre gode forslag, må i endelig sige til!
Jeg kan se at hæk til 15 meter ikke er helt billigt, hvor kan det bedst betale sig et købe sådan noget?

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. februar 2015 kl. 6.49

Taks er rigtig giftig - de øvrige kan være det, hvis der indtages forholdsvis meget. Du få en opgave, hvis det skal være en stedsegrøn og spiselig hæk - rigtig mange planter er "giftige", hvis der spises nok af dem.

Og dine børn kommer andre steder end "hjemme".....

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 9. februar 2015 kl. 8.23

Hvad med at sætte et pænt hegn op, det skal ikke klippes og med små børn er der ikke tid til så meget andet, så kan i evt, plante nogle pæne buske træer der ikke er giftige ned langs med hvis i synes i ikke vil kikke på et hegn.
Noget andet er i kan sætte et hegn op af rionet, det kan i så plante op af evt. efeu, Klematis, og måske sætte mini kiwi ind imellem da de er spiselige og sagtens kan tåle vores kulde

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. februar 2015 kl. 11.41

Børn vil aldrig spise fra berberis pga de lange torne!!!
Mener i øvrigt ikke, at deres bær er giftige?

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. februar 2015 kl. 11.56

Ellers er der spirea. De er ikke stedsegrønne, men deres grene er meget tætte om vinteren. Smuk når den blomstrer.

Eller bøg, der har tætte brune blade om vinteren.

Eneste måde at få meget billig hæk på er, ved selv at stiklingeformere den. Men så skal du lægge ekstra år på væksten. Der er mange indlæg om hække her i forummet.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. februar 2015 kl. 12.28

Jeg har lige plantet en liguster hæk sammen med naboen og det var for at få en hæk op i en fart og som en erstatning for det som stod der i forvejen
Ud til vejen har jeg sat nogle spirea grefheim "snedriverbuske" . Dem findes der nogle forskellige af jeg har valg den med de fine blade .
Den kan vokse vildt og tåle kraftig beskæring med tiden. Og så er den flot når den blomstrer .

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. februar 2015 kl. 12.40

Jeg har købt mine planter som barrods og så er prisen en anden. Ligusteren gav jeg kr 10 for, pr. stk svarende til 80-100cm i højde . Spirean gav jeg kr 22 for pr. stk, svarende til 60-80 i højden. Hvis jeg skulle lave dem selv ville jeg skulle ud og købe moderplanter ( spirean) og stikke selv. Det var lidt nemmere med ligustreren, men jeg skulle nok bruge 3-4 år for at få samme kvalitet som jeg fik her .

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julius Thy, 10. februar 2015 kl. 18.39

Tak for svar, er ikke så bekymret for om busken er giftig, men hvis bærene er vil jeg lige overveje det. Vil kigge nærmere på barrodsplanter og se hvor fyldige de er, synes at vente 3-4 år lyder længe :)

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. februar 2015 kl. 12.39

Af snedriverbuske findes der flere sorter, af grefheim findes kun den ene sort, nemlig den der hedder grefheim .

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. februar 2015 kl. 20.12

Taksbær- er faktisk spiselige, men planten og kernen i fugterne er dødeligt giftige.

Nu synes jeg,, at man skal lære sine børn tidligt, at ikke bare guldregn, kermesbær og andet er giftigt- så man skal ikke stoppe alt i munden.

Det er svært med rollinger i "alderen- alt-skal-puttes i munden" (Min søn var engang ved at putte et tulipanløg, troede jeg det var, i munden- det var så et solsortehoved, som hunden havde bragt ind!- Ungen blev dog- til sin højlige utilfredshed- vasket godt med sæbe! Og hunden skammet ud), men jeg tror, det er bedre, at lære børn- at de skal passe på, livet (trafik mv) er jo også farligt.

Så hvad, der er "go"- og hvad der er "nogo".

Beklager jeg husker forkert om Laurbærkirsebær, men de laver kun bær i lune forår og somre. Og ja: mine gik ud i snevintrene, desværre!

Mvh
Tine- der er ved at skulle save resterne ned- og grave stubbene op.

Nyt svar til emnet »Hvilken hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken hæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider