Forum

Aspargeskartoflen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Dockweiler, 27. januar 2015 kl. 10.29

Jeg er lidt nybegynder! Jeg satte sidste år to forskellige slags kartofler! (Asparges og Bintje) Kartofler som jeg blot hentede i Jem & Fix. i mellemtiden har jeg læst at disse lavprisvarehus kartofler ikke er helt rigtige! Asparges'n fks. skulle være en kopi af den rigtige Asparges kartoffel. Jeg var nu egentlig ikke utilfreds ned kartoflen, men jeg tænker lidt at, det er jo det samme arbejde om man sætter den ene eller anden kartoffel og hvis der findes en "rigtig" og smage er bedre, propper jeg naturligvis gerne den i jorden i stedet ;)

Nogen der har viden om hvorvidt disse kartofler er kopier eller ej og hvor de "rigtige" evt. kan erhverves? Og om der en bedre kartoffelsort at vælge, frem for Bintje?

Med venlig hilsen og på forhånd tak. / Kartoffel_Kim

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 27. januar 2015 kl. 14.16

Hej Kim.
Ved ik om der findes falske aspargskartofler men de kartofler jeg sætter i haven er alle købt som alm spise kartofler både asparges..blå Congo..og en aflang rød og aflang hvid de er enten købt i netto eller Bilka så jeg køber ik specielle sætte kartofler udbyttet er det samme starter dem i Potter og udplantes når frost er ovre.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. januar 2015 kl. 15.59

I følge lovgivningen burde der ikke kunne opstå flere forskellige sorter med samme navn.
Er nogen opmærksom på det, bør det straks påtales (og ...)
Der kan være områder, der ikke er helt dokumenteret, så her kan der være en vis usikkerhed.
Men en aspargeskartoffel (gammel accepteret sort) er en aspargeskartoffel, så her kan der vel næppe være nogen yderligere diskussion.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. januar 2015 kl. 16.23

For nogle år siden kom en ny sort på markedet -Exquisa -.

Den blev markedsført som meget lig den gamle aspargeskartoffel men bedre på flere områder.

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. januar 2015 kl. 16.31

Jeg dyrker af og til aspargeskartofler, men normalt Exquisa. Det er jo en ny sort, og benævnt med sit eget navn.
Den er meget mere sund, end aspargeskartoflen, men derudover er deres egenskaber temmelig ens.
Så prøv dem begge, eller kun den ene - hvis du ikke vil slås med sygdomme i kartoflerne.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. januar 2015 kl. 16.47

Hej Kim.

Bintje er en ældgammel sort. I en lang årrække den mest dyrkede spisekartoffel. Måske nogle endnu husker navnet Mausel.
Den led af nogle sygdomme, som var lige ved at fjerne den fra markedet. Meristemformeringsprogrammet fjernede nogle af svaghederne i dyrkningen, så den nu er almindelig dyrket igen..

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Dockweiler, 28. januar 2015 kl. 7.39

Tusinde tak for svar alle sammen.

Jeg har uden held prøvet om jeg kunne finde artiklen om denne påstået kopi kartoffel i lavprisvarehusene... Jeg husker at asparges kartoflen ved Jem & Fix, ifl. artiklen skulle have et nummer og at der stod at, det slet ikke var en rigtig asparges kartoffel. Skulle man have så en, skulle man gå til en gartner, eller grøntsags mand! Men pyt, som jeg også skriver, så har jeg været fin tilfreds med kartoflen fra Jem & Fix.

Om man i artiklen har omtalt sorten Exquisa, som Tilde nævner i tråden, mener jeg ikke.. Husker blot det med nummeret og at det var en billig kopi kartoffel.. Sikkert bare noget sludder ;)

Nu da jeg høre om denne Exquisa, tror jeg at jeg vil prøve den... Hvor kan den købes?

Den der Mausel, vil I foretrække den frem for Bintje og hvor kan denne erhverves?

Vil til sidst skrive at jeg ingen problemer havde med sygdom sidste år, hverken i Asparges eller Bintje... Sikkert bare begynder held ;)

/ Kim

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. januar 2015 kl. 9.28

Hej Kim.

Bintje og Mausel er samme sort. Her er lidt sakset fra internettet :

'Bintje' blev indført som kartoffel under navnet Mausel i 1930, men fem år senere kom den samme sort fra Holland, hvor den nu blev kaldt for 'Bintje'. Sortsnavnet var givet af en skolelærer der opkaldte den efter en af sine elever. 'Bintje' har nærmest været den vigtigste spisekartoffel i næsten et halvt århundrede.

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Dockweiler, 28. januar 2015 kl. 10.44

Okay, tak for det Tilde... Syntes nok der var lidt i ordlyden der bevidnede at det var en og samme kartoffel ;)

Finder jeg denne Exquisa på byggemarkeder/havemarkeder?

Vh/ Kim

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 28. januar 2015 kl. 11.04

Ja folk lader sig stadig narre og køber læggekartofler i dyre domme når man kan bruge dem fra Netto-Aldi osv

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Jørgensen, 14. juli 2015 kl. 19.11

Har lagt aspargeskartofler for første gang.
De er ca 1/2 m høje, men har ingen blomster.Er de giftige når der ikke er blomster og hvorfor er der ikke?.Har gravet 2 blokke op i dag, der var mange små kartofler under.
Håber at høre fra én som kan give mig et svar.
Venlig hilsen Jette

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2015 kl. 19.26

Det er ikke alle kartoffelsorter, der blomstrer :)

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Jørgensen, 14. juli 2015 kl. 19.53

Hej Anja.
Tusinde tak for dit svar, nu er jeg mere rolig. Turde næsten ikke spise kartoflerne, og havde endda givet min nabo lidt af dem.
Jeg kan få alt til at smage underligt, hvis jeg er usikker.
Havde sat en almindelig kartoffel ved siden af, der kom en lille blå blomst.
Skal nok få glæde af denne gruppe,glæder mig til at være her.
God aften hilsen Jette

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2015 kl. 19.56

Jeg tror nu nok, at alle kartofler får blomster, hvis de ikke bliver gravet op inden.
Men det er korrekt, at nogle sorter skal blomstre, inden kartoflerne er store nok til at spise. Andre sorter kan spises, inde de blomstrer.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Jørgensen, 14. juli 2015 kl. 20.03

Hej Lars. Du har sikkert ret, men mine planter er jo ca. 1 halv meter høje, så jeg tænkte i dag!!! nu skal det være, der var mange kartofler under, de sad meget tæt, men du har ret de var små.
Måske jeg skulle lade de andre planter i fred og se hvad der sker,
Har læst i flere havebøger, men ikke fundet et svar. Dejligt jeg fandt denne konference. Tak for hjælpen.
God aften hilsen Jette

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2015 kl. 20.08

Dine planter har det tydeligvis rigtig godt. De mangler blot en uge eller to, før der er fuldt udbytte.
Mine kartofler er også utrolig høje i år - det er vel det meget vand, og det kølige klima, der er årsagen.
Men mine kartofler er nu rigelig store.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2015 kl. 20.08

PS Mine kartofler er op mod 1 meter høje.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Jørgensen, 14. juli 2015 kl. 20.21

Tak Lars.Hold da op smukt!
Ved du hvad? Så vil jeg væbne mig med tålmodighed,
og gemme dem til en god bøf en dag.
Du hører fra mig, når mine er lige så høje som dine!!!
Det kunne jo blive en konkurrence, som man laver med "Solsikker"

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2015 kl. 21.20

Kartoflerne bliver ikke nødvendigvis bedre, fordi toppen er høj.
Men sådan er forholdene i år. Snart lægger de sig ned.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Jørgensen, 14. juli 2015 kl. 21.29

Hvorfor er forholdene sådan i år? Er det på grund af den triste sommer?
Havde heller ikke så mange jordbær,og de jeg havde delte jeg med mågerne,de var tørstige, men jeg var nu lidt sur!

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2015 kl. 21.30

Foråret er markant køligere og fugtigere, end vi er vant til.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. juli 2015 kl. 22.04

Som Anja skriver: Det er ikke alle kartofler, der blomstrer.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2015 kl. 22.09

Vi er nu nogle, der har bemærket, at alle kartofler blomstrer. Man skal blot vente med at grave dem alle op.
Skyldes denne diskussion, at man i gamle dage sagde, at man kunne grave kartofler op, når de blomstrede?
Uden at vide, at der kom sorter, der kan høstes, inden de blomstrer - det siger dog ikke, at de ikke blomstrer.
Men graver man dem alle tidligt op, opdager man jo ikke, at de gerne ville blomstre.

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. juli 2015 kl. 22.37

Jeg har selv haft en kartoffelsort engang, som ikke blomstrede. Blev først gravet op efter naturlig nedvisning.
Karna Maj skriver også om kartoffelsorter som ikke blomster.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/8105.html

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2015 kl. 22.43

Det har jeg også oplevet flere gange - og nej, ikke fordi jeg gravede dem op tidligt...

Nyt svar til emnet »Aspargeskartoflen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Aspargeskartoflen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider