Forum

Aspargeskartoflen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Dockweiler, 27. januar 2015 kl. 10.29

Jeg er lidt nybegynder! Jeg satte sidste år to forskellige slags kartofler! (Asparges og Bintje) Kartofler som jeg blot hentede i Jem & Fix. i mellemtiden har jeg læst at disse lavprisvarehus kartofler ikke er helt rigtige! Asparges'n fks. skulle være en kopi af den rigtige Asparges kartoffel. Jeg var nu egentlig ikke utilfreds ned kartoflen, men jeg tænker lidt at, det er jo det samme arbejde om man sætter den ene eller anden kartoffel og hvis der findes en "rigtig" og smage er bedre, propper jeg naturligvis gerne den i jorden i stedet ;)

Nogen der har viden om hvorvidt disse kartofler er kopier eller ej og hvor de "rigtige" evt. kan erhverves? Og om der en bedre kartoffelsort at vælge, frem for Bintje?

Med venlig hilsen og på forhånd tak. / Kartoffel_Kim

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 27. januar 2015 kl. 14.16

Hej Kim.
Ved ik om der findes falske aspargskartofler men de kartofler jeg sætter i haven er alle købt som alm spise kartofler både asparges..blå Congo..og en aflang rød og aflang hvid de er enten købt i netto eller Bilka så jeg køber ik specielle sætte kartofler udbyttet er det samme starter dem i Potter og udplantes når frost er ovre.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. januar 2015 kl. 15.59

I følge lovgivningen burde der ikke kunne opstå flere forskellige sorter med samme navn.
Er nogen opmærksom på det, bør det straks påtales (og ...)
Der kan være områder, der ikke er helt dokumenteret, så her kan der være en vis usikkerhed.
Men en aspargeskartoffel (gammel accepteret sort) er en aspargeskartoffel, så her kan der vel næppe være nogen yderligere diskussion.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 27. januar 2015 kl. 16.23

For nogle år siden kom en ny sort på markedet -Exquisa -.