Forum

Sommerfuglebusk som uklippet hegnsbusk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria., 15. januar 2015 kl. 10.56

Jeg lurer lidt på sammensætningen af diverse buske til et levende hegn, der vil skulle stå 100% uklippet, år-efter-år.

Kan en sommerfuglebusk trives og "performe" (blomstre fint) år-efter-år, uden at blive klippet og plejet?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. januar 2015 kl. 11.35

Hej Maria

Sommerfuglebusk er en kratplante og noget vindfølsom.
I et ukendt omfang er den ved at etablere sig som landskabsukrudt (fordi den under gunstige omstændigheder kan frøformere i Danmark), så det kan meget anbefales at fjerne frøstande hvert år.
(Kilde: Sten Porse 2002 - Spørg eksperterne).

Planten bliver ofte frostskadet: Grenene tørrer ud og står som visne indtil de nogle år senere brækker af - hvis man altså ikke kommer forbi med høgenæbbet engang i foråret.....
Sommerfuglebusken kompenserer for tabet af frostskadede grene ved at sætte mange nye skud og bliver dermed af sig selv mere busket som årene går.
Det er ikke nogen længelevende busk - der sker ved de sorter, der er i handlen ikke nogen nævneværdig rodskudsdannelse. Så der vil kunne komme "huller" i hegnet, hvis enkelte buske "bukker under" i løbet af vintrene.

Forslag til dig: Overvej at begrænse udvalget af buske til hegnet til arter, som er hjemmehørende i Danmark i forvejen. Det kan sagtens lade sig gøre at få en lang sæson for blomstring (og dermed nektar og pollen til gavn for insekter) ved sådan et valg.

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. januar 2015 kl. 4.24

Hvis vi taler om "Buddeleia" sommerfuglebuske- så vil de blomstre pænest og ikke vokse for vildt- med beskæring.

Som uklippet hæk vil "cornus alba" være rigtig flot. På trods af navnet er de smukt røde i grene og stamme. Ellers kan laurbær-kirsebær også være god, de er smukke, kan klippes- men bliver også gode uden klipning. (Mine satte bær og lavede frøplanter- før de desværre frøs væk i snevintrene- men frøplanter er ualmindeligt!)

Hvis du gerne vil have sommerfugle og bier, kan du så timian, kløver og fx honningurt som "fodpose" om hækken. Ellers er snedrive-busk (potentilia) smuk og nem. Eller ribes (god til humlebier).

Jeg har en eller anden slags ukrudt (staude) som bier (alle slags) og visse natsværmere er helt tossede med. Hvis du vil have nogen- sig til! Den trives på halvskygge- noget næringsrigjord. Den gror også i min grusbunke (stik syd), men der er den mindre.

Mvh
Tine- hvis have er for alle dyr (bare ikke dræbersnegle- og høns- kun dværghøns- de er ret hyggelige- og mine katte).

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 16. januar 2015 kl. 12.08

Tak for jeres respons.

Mine overvejelser på et levende hegn går på netop laurbær-kirsebær og så Sargents Æble, i 2 rækker, hvor jeg så havde overvejet at laubær-kirsebærs-rækken skulle "krydres" med skiftevis sommerfugle-busk.

Men jeg kan høre på Jer, at jeg bliver nødt til at finde på noget andet ...

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 16. januar 2015 kl. 12.43

Syren er populær som indslag i levende hegn her på Fyn - det kunne måske være en idé hvis du gerne vil have noget med blomster på.

Mvh Sofus

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 16. januar 2015 kl. 12.47

Syren skal bestemt også med i overvejelserne, tak.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. januar 2015 kl. 13.41

Også rødtjørn og hvidtjørn er fine, synes jeg.
Hassenødder vil måske tiltrække egern, hyld er jo skøn med duften, blomster og bær. Man kan også få røde hyld.

Sargents, tjørn og hyld vil også afløse hinandens blomstring.

Nyt svar til emnet »Sommerfuglebusk som uklippet hegnsbusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sommerfuglebusk som uklippet hegnsbusk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider