Forum

Alternativ til trykimprægneret hegnspæle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. december 2014 kl. 18.25

Hej

Jeg har et hegnsprojekt, hvor jeg skal bruge stolper af minimum 3 meters længde og 100 X 100 og samme holdbarhed som NTR A.

Jeg kan købe dansk trykimprægnerede hegnspæle fra miljøgodkendt virksomhed 100 X 100 i klasse NTR A i 3 meters længde for ca. 85 kr. pr. stk.

Det er lykkedes mig at finde nogle Robinie i 3 meters længde til 400 kr. pr. stk.

Jeg vil gerne undgå trykimprægnerede produkter og betaler gerne dobbelt op - men har ikke råd til projektet, hvis vi er oppe i både 3 og 4 gange prisen for trykimprægnerede stolper (skal bruge ca. 50 stolper)

Kender du et sted, hvor man kan købe hegnsstolper i 3 meters længde, Ø100 og med en garanteret holdbarhed i jord på 25 år og til en pris ikke over 200 kr. pr. stolpe?

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. december 2014 kl. 21.11

Prøv at kontakte Poda hegn, måske kan de hjælpe. Det er godt nok mange siden at jeg var købt træ hos dem

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. december 2014 kl. 21.18

Skal det være træ? hvad med metalstolper?

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. december 2014 kl. 22.07

Eller gør som man gjorde i jernalderen når man byggede huse, stolperne som skulle graves ned blev forkulet 1- 2cm på det stykke der skulle ned i jorden , så kunne de holde i mange år , da det var dødt træ som ikke kunne rådne eller svampe kunne leve på.

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. december 2014 kl. 6.55

@Søren
Poda-Hegn har vi som fold-hegn. Der er trykimprægnerede hjørnestolper og mellempæle, samt bat i "ædeltræ". De har også varmgalvaniserede metalpæle, men så har jeg svært ved at se miljøfordelene. Ædeltræspælene (eksotisk plantagetræ) leveres ikke i andre mål end standard og de er ikke store / stærke nok.

@Svend
Det holder ikke særligt længe, så vidt jeg kan læse mig til. Slet ikke op mod 20 år.

@Freya
Er det et miljømæssigt alternativ? Varmgalvaniseret eller rustfrit stål?
Prismæssigt holder det heller ikke - med mindre du har fundet frem til nogle pæle jeg ikke kan finde?

De - synes jeg - smukke hegn med betonfod og -pæle er desværre uden for min økonomiske rækkevidde i det her projekt :(

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. december 2014 kl. 9.28

lærk og er osse langtidsholdbart - jeg kender ikke priserne

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. december 2014 kl. 9.28

der skulle stå lærk og eg

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2014 kl. 14.07

Det er ikke fordi jeg har så megen kendskab til andet træ, end det mine forgængere i tråden har nævnt. Men jeg vil nok også sige lærketræ. At forkulle den del, som skal i jorden er sikkert også en god metode. Hvad med at imprægnere almindelige fyrretræsstolper med tjære? - altså det der skal ned i jorden?
Ingeborg.

Ps. Saltimprægnering? er det uøkologisk?

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. december 2014 kl. 17.00

Tak for de mange bud - gætterierne overbeviser mig om, at der ikke er så mange muligheder, hvis det skal holde i plus 20 år.

Lærk (fra kolde egne) er en af de bedre træsorter, men holdbarheden i jord nærmer sig ikke 20 år.

Det eneste betalelige alternativ til trykimprægneret træ er nok eg - jeg vil se om der er en leverandør af firskårne stolper, der vil give garanti.

Ellers må det blive trykimprægneret :(

9 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. december 2014 kl. 21.44

Sådan som jeg husker det, dyppede min far støttepælene til de ny æbletræer i blåsyre, men det er næppe en mulighed i en økologiskbedrift ;-)

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 11. december 2014 kl. 21.58

Pælene blev sat i en balje med blåstenoploøsning (kobber) med rodenden nedad. Der stod de så og trak et stykke tid.

11 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. december 2014 kl. 22.20

Blåsyre! Det er jo gennemtestet i gaskamrene i usa, så det virker :)

Kobber bruges jo stadig i trykimprægneret træ, sammen med organiske fungicider, mens de rigtig grimme stoffer som crom og arsen er forbudte i DK. Heldigvis for det!

Ser ikke ud til at jeg kan finde firskårne egestplper med nogen form for garanteret holbarhed eller mærkning...

Nu tror jeg ikke, at der er krav til hegnsstolperne i en økologisk grisefarm :-)

12 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. december 2014 kl. 22.55

Jeg var ikke klar over at lærk kun kunne holde i 20 år. Jeg troede at de snildt kunne holde i 25-30 år.
Det ene du kan bruge er egetræs stolper men dem kan du ikke købe for penge , små penge.
Ellers er der kun at benytte jernstolper. De kan genbruges/smeltes.

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. december 2014 kl. 7.06

Stolper i stål, skal være galvaniseret eller af rustfri art og da har jeg vældig svært ved at se miljømæssige fordele totalt set.

Lærk holder ikke 20 år (egen erfaring), hvad også fremgår af diverse lærebøger m.m. - se bl.a. denne oversigt:

www.trae.dk/index.asp?page=/dokumenter/dokument.asp%3FDokumentID%3D90

14 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. december 2014 kl. 8.48

nedstøbte galv. vinkeljern til fastgørelse af stolperne er ikke så kostbart og det kan holde mere end din tid @tom

15 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. december 2014 kl. 11.22

Jeg læste hos træ er miljø, som du henviser til , at man kunne trykindprægnere træ med kulsyre og få samme kvalitet og holdbarhed som det træ man havde i dag. Hvornår det kommer i handlen vides ikke
Men det ville være lækkert for så behøves man ikke at spekulere mere på miljøet .

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. december 2014 kl. 16.25

@Mogens
Har du et billede af den løsning?

Min kompostbeholder er opbygget med pæle på nedstøbte stolpebærere og det er OK, men hvis stolperne skal bære et hegn i 1,8 meter - også i stormvejr - så skal vinkeljernet et godt stykke op på stolpen og der skal være mindst to stk. pr. stolpe for at have styrke i alle retninger. Det kræver en del materialer og tid, samt lidt hovedbrug i forbindelse med at finde et design der ikke ender i øjebæ. Kan ikke se det for mig - men lad mig se et billede eller en skitse.

Som sagt, så er der et håb vedr. egestolper, har fået en kontakt, som måske kan levere engros og så hjælper det jo en del på prisen :)

17 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. december 2014 kl. 14.52

vinkeljernet på 2 modsatte hjørner 30 cm over jorden 40 cm under jernet lægges ind lige med træete overflade alt arbejde kræver tid hvis det skal se ordentligt ud

18 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. december 2014 kl. 18.10

Hej Mogens

Ja, det passer med min forestilling og jeg må sige, at det efter min smag aldrig bliver til at holde ud at se på :-D
Desuden er vinkeljern 30 cm over jorden slet ikke stærkt / stift nok til et plankeværk/ lukket hegn i 180 cm - med mindre det er meget kraftigt vinkeljern. En løsning med nedgravede pæle kræver, at pælene kommer ned i 90 - 100 cm for at være stærkt nok til vindtrykket.

Men smag og behag er jo forskellig. - god jul

19 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. december 2014 kl. 22.15

Betonstolper ala dem som man bruger til flagstænger holder mere end 100år og så kan man selv støbe dem........

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. december 2014 kl. 9.01

Hej Svend

Du har helt ret. Jeg har tidligere støbt pæle til en hævet terrasse og det var en succes. Jeg lavede to forme til den overjordiske del og kunne støbe parvis med den bærende bjælke monteret i en bjælkesko.

I den nuværende situation skal jeg bruge ca. 50 pæle á 3 meter og Ø 100 X 100. At konstruere den nødvendige form, så der kan monteres brædder og den efterfølgende støbeproces har jeg ikke mod på :)

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. december 2014 kl. 9.30

Prøv at google Superwood - jeg ved ikke så meget om det, men det skulle være et miljøvenligt alternativ til det trymimprægnerede :)

22 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. december 2014 kl. 9.31

Argh - det ville være rart at kunne redigere stavefejlene...

23 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. december 2014 kl. 10.53

Hej Anja

Superwood er ikke til jordkontakt - desværre.

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. december 2014 kl. 11.00

Ærgerligt :(

25 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. december 2014 kl. 16.11

Man kan sikkert også få alu-pæle. De kan genanvendes, men jeg tror, du helst vil have træpæle, og så må du nok nedsætte dine ønsker til prisen og/eller holdbarheden.

26 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. december 2014 kl. 19.28

@Freya

Du har helt ret - det skal være træ :)

Og det bliver NTR A eller eg som stolper. Beklædning kunne jeg ikke finde på at udføre i trykimprægneret træ - det bliver nok en hybrid imellem eternit i bund halvt nedgravet og lærk i klink og nethegn med efeu.

Jeg ved ikke hvorfor stål og aluminium skulle være miljømæssigt en fordel. Miljøbelastningen fra danskproduceret NTR A er i mine øjne væsentligt mindre end ved pæle i stål- og aluminium. I hvert tilfælde i forhold til CO2. Udvaskningen af kobber fra danskproduceret trykimprægneret træ er mig bekendt meget beskeden / ikke eksisterende.

Jeg kan heller ikke se en miljømæssig fidus i at opsætte nyt hegn hvert 5. eller 6. år?

Er det mig selv der overlever stolperne ved jeg hvordan den nederste meter skal bortskaffes miljømæssigt korrekt og resten kan genbruges til et lavere hegn i 20 år mere.

Ingen tvivl om, at havde jeg råd, så blev det robinie eller "lærk på eg" :-D

27 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. december 2014 kl. 10.11

Tom....

Har man nogen tal på eller andre erfaring med hvor meget trykimpregneret træstolper afgiver til jorden og i en hvor stor omkreds omkring stolpen og i hvor mange år,og finder man de aktive stoffer i grundvandet , hvad med et trykimp. plankeværk , afgiver det ikke giftige stoffer til jorden under det, når det regner!

28 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. december 2014 kl. 22.38

Forkulning af træet som skal i jorden, som Svend Høst, 10. december 2014 kl. 22.07 skriver, er den sikre - og sikkert eneste løsning - hvis det skal være træ.
Det er et ganske stort arbejde. Men de står så også i mindst 30 år.
Jeg mener, at dem jeg har stående, er fyrretræ. Alm. skovfyr!
Så vidt jeg har hørt, skyldes holdbarheden både det forkullede lag og harpiksen trækkes ud i overfladen af stolpen.

29 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. december 2014 kl. 9.05

Hej Willy

Din påstand om 30 års holdbarhed står meget alene i forhold til, hvad man kan finde af dokumentation på området.

Var det sandt, ville der nok være et produkt på markedet. Har du noget dokumentation ud over din egen påstand?

Se evt.:

www.trae.dk/index.asp?page=/Dokumenter/Dokument.asp%3FDokumentID%3D175

om kommercielt varmebehandlet træ.

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. december 2014 kl. 9.31

Hej Svend

Ja, der er undersøgelser i den retning, men jeg har kun kunnet finde lidt data på de gamle og nu forbudte trykimprægneringsmidler chrom og arsen, samt creosot og de er uden tvivl grimme sager. De store miljøproblemer har dog mest været under produktionen og skyldes utilgivelig dårlig moral på disse virksomheder. På de midler, som er tilladte i danskproduceret trykimprægneret træ i dag, kan jeg ikke finde noget om forurening ved brug af træet i form af stolper i jord. Miljøstyrelsen har udarbejdet såkaldte risikovurderinger, som jeg i øjeblikket forsøger at få fat i - de er ikke umiddelbart tilgængelige på mst.dk, men i forbindelse med en dialog jeg har med dem ser det ud til at man kan få dem tilsendt og der er jeg lige nu.

Jeg tror helt sikkert, at der er miljøpåvirkning fra plankeværk og lignende udført i trykimprægneret træ og personligt kunne jeg ikke finde på at bruge trykimprægneret træ til beklædning og lign., da det er helt unødvedigt her. Det eneste jeg overvejer er trykimprægnerede stolper (NTR-A og danskproduceret) og kun fordi min økonomi ikke rækker til robinie, europæisk eg eller Western Red Cedar, som - efter min egen research - er blandt de få løsninger, som dels kan holde i plus 20 år i jord og dels kan fås fra bæredygtigt skovbrug.

Er du interesseret, kan jeg vende tilbage, hvis / når jeg får fat i noget materiale om miljøpåvirkning fra evt. "udsivning" til jorden af imprægneringsmidlerne fra danskproduceret NTR-A, som det ser ud i dag.

De tilladte midler kan findes i middeldatabasen, hvis nogle skulle være interesseret i det.

31 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. december 2014 kl. 10.02

Ja tak Tom , når du ved noget mere om dette emme ,så del det med os andre.........

32 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. december 2014 kl. 9.54

Mine erfaringer fra landets vinmarker er, at træ har væsentlig mindre holdbarhed, end vi forestiller os. Selv om jeg har tjærebrændt mine egepæle holder de kun i ca 10 år.
Jeg har i herregårdshaven på Rønnebæksholm set, at humlepælene er sat i rør.
Men jeg ved ikke, hvor meget det øger holdbarheden.

33 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 29. december 2014 kl. 11.11

@ Tom
Jeg har ikke dokumentation på stående fod. Men vil med den tvivl om metoden der er, finde ud af mere.
Så vidt jeg ved anvendes en nogenlunde tilsvarende måde ved fremstillingen af moderne terrassebrædder.
Så vidt jeg ved, varmebehandles de hvorved harpiksen/tjæren trækkes ud og hermed beskytter træet.
Stolperne, som har stået i 30 år, er dog også oprindelig behandlet med den gamle type solignum
Men jeg vender tilbage når jeg har fundet ud af mere.
(Trætjære kommer du dog næppe udenom, når du ønsker træet skal holde i mange år).

34 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gorm Gergersen, 22. oktober 2017 kl. 6.30

Gl indlæg, men havde for et par år siden samme udfordring.

Jeg ville bruge en RådsikringsKRAVE.

Dem blev jeg anbefalet af min Anlægsgartner.

Beskytter lige der hvoralt træ rådner (jordoverfladen), og så kostede de ikke synderligt.

De var NETOP et alternativ til de dyre stolper fik jeg forklaret.

Http://www.nordisktraebeskyttelse.dk

Billedet er fra sydenden afvores have hvor der erMEGETvådt.

Nyt svar til emnet »Alternativ til trykimprægneret hegnspæle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Alternativ til trykimprægneret hegnspæle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider