Forum

»Overarbejde« i haven"

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. november 2014 kl. 15.41

Sådan lød det i en avisoverskrift. Her blev der henvist til at det varme vejr i denne årstid kræver flere græsslåninger og fjernelse af ukrudt.
Jeg må ærlig talt indrømme at jeg nu også længes efter koldt vejr til indendørs sysler. Hver dag med godt vejr går jeg selvfølgelig i haven 4-5 timer og får ordnet en hel del ting, som jeg ikke ville have gjort, hvis der allerede var lukket ned for vinteren. D.v.s. Regnvandstønderne tømte. Tagrenden forlænget så vandet i stedet for at lande i tønderne bliver ledt til kloak eller i et bed. Krukkerne rengjorte, vinterkrukkerne beplantede og terassehaven shinet op til hyggelig beskuelse fra stuevinduerne. I dag har vi slået græs - og gemalen siger at det er sidste gang, for slåmaskinen er gjort ren.
Er I glade for det milde vejr - eller længes I også efter indendørs vintersysler?
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. november 2014 kl. 17.13

I sidste uge troede jeg også at det var sidste gang med græsslåmaskinen, men det gror stadig lystigt pga. det milde og fugtige vejr. Så det skal slås igen om et par dage. Græs stopper først væksten når det er under 5 grader. Men husk lige den lange varme sommer hvor vi ikke behøvede at slå græs fordi det var gult. Men ukrudtet gror uhæmmet i øjeblikket.
Har lige sat samtlige julelyskæder op. Det er tidligt, men meget lettere nu, end når det er frostvejr hvor fingre og ledninger er stivfrosne.
Bare rolig, de bliver først tændt d. 1 dec.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. november 2014 kl. 17.25

Ja Mogens, det er da langt sjovere at arbejde ude i haven når man ikke går og småfryser med kolde, stive fingre. Jeg ordner da også "julebord" og den slags ting udenfor nu. En del af forårsarbejdet er også gjort. Vi havde et par store Cotoneaster og Hasseltræer, som er savet ned nu - i stedet for til forår. Det der skal helt væk kan man jo godt save ned nu. Selvom jeg hellere vil vintersysle indenfor, er jeg da dobbelt glad for de forårssysler som bliver gjort nu. Måske skulle gemalen rigge den sædvanlige enlige juletræskæde til i morgen.Selvfølgelig trykker vi også først på kontakten den 1. december :-)
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. november 2014 kl. 17.42

Jeg har i mange år brugt 200 liters plast fodertønder til regnvand. De er aldrig sprunget pga. frost selv om der har været 30 cm. is i overfladen. Så her er det ikke nødvendigt at tømme før vinteren.

Vedr. udendørs krukkerne med jord og planter, især Hortensia.
Her lægger jeg dem bare ned med alt indholdet, så er jorden tør hele vinteren og krukkerne frostspringer ikke.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. november 2014 kl. 19.14

For min skyld kan vinteren godt blive helt væk.

En dag som i dag, hvor solen skinner, er det jo en fornøjelse at være i haven, og jeg løber aldrig tør for ting, der kan/skal gøres derude :)

Og det er billigt i varme - jeg skal ikke slæbe så meget brænde ind!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. november 2014 kl. 20.31

Jeg gravede georgineknoldene op i går. Fik to roser i jorden (all that jazz og en rose de rescht). Mangler stadig at lægge tulipaner, hvor georginerne stod og få knoldene tørrede.
Har netop bestilt to clematis som jeg også vil have i jorden inden vinter.

Hønsene går og hygger sig, og spurve og mejser spiser småkravl på træerne (bladlus?).
Datteren kan være ude med vennerne i længere tid end i frost, hvilket giver mere ro indendørs.

Vil da overveje det med lyskæderne i næste weekend. Det er en god plan.

Men kommer frosten, skal den også være velkommen. Sne er fint og pænt, sjap er et hade-vejr, lige som sorte snedriver, der skal forceres for at passere gaden...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2014 kl. 8.50

Ja som godsejer, keder man sig aldrig.
Kan I huske sidste vinter, der havde vi kun ca. en uge med snevejr. Det var bare skønt.
Det er utroligt som dahlia knoldene bliver større for hvert år. Hvordan deler I dem. Med en spade nu, eller når de er tørre til foråret. I Peru spiser man knoldene som kartofler, ku være man sku prøve.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. november 2014 kl. 11.14

Vi har sikkert meget forskellige holdninger til havens vinterperiode. Hvis man har mange andre interesser, er en snedækket have/bundfrossen have fin, for så har jeg ingen dårlig samvittighed over ikke at arbejde i haven. Det er ikke altid kun fornøjelse for mig. Især fordi jeg ikke kan bestemme over vejret :-). En vinterklædt have har sin egen skønhed, som giver mig god samvittighed. I år har jeg dog nået alt - måske bortset fra at jeg med mildt vejr kan nå at stikke græsplænens kanter af - endnu en gang.
Mange hilsner
Ingeborg

Nyt svar til emnet »»Overarbejde« i haven"«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > »Overarbejde« i haven"

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider