Forum

Belægning på »fortov« (privat villavej)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dan Pedersen, 22. oktober 2014 kl. 12.48

Hej

Vi er ved at diskuterer belægningen på vores fortov, og foreløbigt er vi kommet frem til følgende løsninger.

- fortovsfliser
- granitskærver
- slotsgrus
- græs

Det skal siges at det er kun gående trafik.

Er der noget vi skal være særligt opmærksom på, kan det være at nogle af alternativerne ikke duer- eller kunne der være en løsning som vi endnu ikke har tænkt på.

Mvh

Dan

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina B.H., 22. oktober 2014 kl. 13.42

Jeg tænker at snerydning kan være mere besværlig på granitskærver i forhold til de andre forslag..

2 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. oktober 2014 kl. 13.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 22. oktober 2014 kl. 13.51

Jeg tror I bliver nødt til at lægge nogle fliser, hvis det er et rigtigt fortorv. Vi har vist nok regler i Danmark om, at der skal være lige adgang for alle - blinde, gamle, rullestole etc. og der tror jeg ikke at grus eller skærver er særlig godt.

Hilsen Tina

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Pedersen, 22. oktober 2014 kl. 14.01

Tak for de foreløbige svar

God pointe med snerydning.

Tænker at hvis man lagde 20 cm slotsgrus, så ville der ikke ske skade hvis et bilist fik sig forvildet sig op på fortovet.

I øjeblikket er der grus på fortovet, så tænker ikke at de adgangsregler gælder i kvarteret hvor der kun er privat fællesvej- desuden er kvarteret vist også lidt kendt for at her går vi på vejen.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. oktober 2014 kl. 16.26

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. oktober 2014 kl. 20.32

I vores kvarter er der ingen fortove, kun brede græsrabatter, som er armeret med betonsten, hvor bilerne kan parkere.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2014 kl. 21.22

Her hvor jeg bor har vi ingen fortove men bredde græsrabatter , hvor der i midten er plantet paradisæbler . Imellem de bredde græsrabatter går der så en bred asfalteret fællesvej . Når man er i bil holder man ude på vores fællesvej eller indkørsel .

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2014 kl. 23.52

Hej
Vi har slet ingen regler på vores private villavej. Naboen til den ene side har skærver, hvoraf de halve ligger ude på asfaltvejen. Den anden har græs, som flittigt sår sig selv mellem de fliser han og vi andre har i forhaven.
Jeg har 30 cm almindeligt bakkegrus, som selvfølgelig er blevet stampet af regn og vejr i de underste 20 cm, mens jeg nyder at kultivere og rive det øverste løse lag sand. Det tager ikke ret lang tid at holde det fortov, hvis jeg bare gør det hver 14. dag. Hos os er der faktisk ingen der benytter fortovet, som kun findes i vejens ene side, da nabovejens baghaver grænser op til vejen. Her er der varierende hække og kun en ca. 50 m mere eller mindre velholdt strimmel jord mod vejen. Fliser skal jo også holdes rene og jeg kan se at der hos naboens store fliseareal foran huset er masser af ukrudt mellem fliserne på trods af at der blev lagt fiberdug under fliserne. Selvfølgelig kommer der jord mellem fliserne "oppefra" som efterhånden giver grobund for al slags grønt uønsket.
Ingeborg

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. oktober 2014 kl. 23.52

Du skriver "Privat Villavej" men du mener sikkert Privat fællesvej så vidt jeg kan forstå.
Og der er jo forskel på kravene om det er en privat vej eller en privat fællesvej.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. oktober 2014 kl. 0.06

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. oktober 2014 kl. 11.28

Ja, undskyld - det er en privat fællesvej. Men i Fredericia Kommune fortolker man det lidt forskelligt. DSB skal have adgang til nogle sporskifter med adgang fra vores fællesvej. Derfor har vi måske hidtil heller ikke haft problemer med snerydning - som villaejerne på fællesvejen dog indtil for et par år siden havde en "traktormand" til at rydde for os. Fortovene er så det eneste sted hvor der kan læsses sne af, når sneploven kører. Derfor er det så som så med vore fortove. Jeg tror ikke at man kan forlange at vi fjerner sneen fra fortovene?
Men det er jo ikke det debatten drejer sig om. Dog vil jeg altid have in mente hvordan man bedst fjerner sne fra fortovets belægning.
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. oktober 2014 kl. 12.01

Nyt svar til emnet »Belægning på »fortov« (privat villavej)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Belægning på »fortov« (privat villavej)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider