Forum

Pille skallen af græskarkærner – hvordan

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2014 kl. 16.44

Hej
Jeg er nysgerrig og vil gerne vide, hvordan man industrielt piller skallen af græskarkærner. Det er i ret svært at pille skallen af per håndkraft. Jeg plejer ikke at tage skallen af kærnerne, men skyller og roder rundt i en si indtil alt frugtkødet er smuttet af. Så lægger jeg dem i bradepanden (ovn) ved ca. 200 grader, drysser lidt salt på og tager dem ud når de ser helt tørre ud - og stadigvæk smukt lyse. Så kan jeg spise dem, det vil sige at jeg tygger dem og spytter skallerne ud.
Jeg forstår at nogen spiser skallerne også - men det er da en træet omgang at have i munden.
Så hvordan mon man piller dem rene industrielt, for de købte er da fine og intakte frø.
Ingeborg

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. oktober 2014 kl. 17.24

Prøv søgefeltet her på siden - har set det beskrevet i en artikel her for nyligt :)

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. oktober 2014 kl. 17.39

Bruger de ikke andre sorter - de nøgenfrøede - til produktion af kerner ?

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. oktober 2014 kl. 18.13

Skal ikke kunne sige, hvordan man gør industrielt.

Men det er et spørgsmål om teknik, når man spiser dem. Solsikkekerner ristede med skal, spises på sammen måde:

Hold kernen på højkant mellem tænderne og bid let sammen. Dette tryk åbner som regel skallen, så man kan støde tungen mod kernen og på den måde, trække den ind i munden.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2014 kl. 18.26

@Anja - Det har jeg selvfølgelig prøvet uden held - og sikkert med de forkerte søgeord, men ordet græskarkærner burde da indgå i min søgetekst - men intet resultat.
@Vibeke- Ja, den metode kender jeg også, men det dur jo ikke når jeg vil bruge dem til andet end selvspisning :-)
Ingeborg

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2014 kl. 18.46

Hej Tom Andersen
Så blev jeg igen lidt klogere. Du har ganske ret, der findes græskar, som har grønne "nøgne" frø.
Her er nogle billeder af dem.
tinyurl.com/lauwbvj
Og et andet link med forklaring til
www.pflanzen-lexikon.com/Box/Cucurbita_pepo_var_styriaca.html
Det lader til at de godt kunne gro herhjemme også.
Ingeborg :-)

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. oktober 2014 kl. 18.50

Hold da op! Jeg troede det var en spøg med de nøgne frø. :-D

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2014 kl. 18.51

Græskarrets latinske navn:
Steirischer Ölkürbis (Cucurbita pepo var. styriaca).
Ingeborg

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. oktober 2014 kl. 19.13

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. oktober 2014 kl. 20.02

Kan ikke lade være med at spekulere over oprindelsen til disse nøgenfrøede....er de sådan fra naturen eller avlet evt gmoet frem?

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. oktober 2014 kl. 21.02

Mit gæt er naturlig variation :)

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. oktober 2014 kl. 21.22

Jeg tror ikke, at der bliver ofret GMO-penge på en så "smal" grønsag - de bliver, der hvor pengene er...

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. oktober 2014 kl. 21.34

Mig bekendt er der ikke GMO-græskar. Det er stadig kun 10-12 afgrøder i verden, der er splejsede.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2014 kl. 22.11

Jeg mener at det som er gen splejset , eller kan fås som gmo er soya, majs sukkerroe og bomuld mv . Græskar har jeg ikke hørt. Jeg tror at det skyldes at produktionen på verdensmarked ikke er så stor ,at det er nødvendig .

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2014 kl. 22.38

I et af de links jeg har sat står der:
"Im Jahr 1917 wurde mit der Kreuzung verschiedener Sorten begonnen und daraus entstand der Steirische Ölkürbis. Die vier äußeren Zellschichten (Samenschalen) sind nicht verholzt, die dunkelgrünen Samenkerne werden nur noch ein dünnes Silberhäutchen schützt."
Oversættelse til dansk:
I 1917 begyndte man at krydse forskellige sorter og derved opstod der Steirische Ölkürbis. De 4 ydre Cellelag er ikke træagtige og de mørkegrønne frø er kun beskyttet af en tynd sølvagtig hud."(Steiermark er et område i Østrig -Ingeborg).
Så nu er det på plads også.
Ingeborg

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. oktober 2014 kl. 23.55

Tak Ingeborg....tror ikke naturen havde fundet på det selv, frøene må være meget sårbare overfor svamp, skimmel, vejr og vind

Men cool, hvis man gerne vil bruge dem i madlavning. F.eks i brød og müsli, som jeg gør.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2014 kl. 18.56

Hej Vibeke
din metode til at afskalle frø med mundkraft kender jeg også fra mine børneår efter 1940, hvor vi samlede bog (bøgetræets frø). I krigstiden samlede vi bog, som vi kunne bytte til margarine i en fabrik i Flensborg. Der skulle rigtig mange frø til et kg. Er der mon andre, der kan huske at bog blev brugt på den måde?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Pille skallen af græskarkærner – hvordan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Pille skallen af græskarkærner – hvordan

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider