Forum

Underlig afstemning!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. september 2014 kl. 12.42

Jeg undrer mig over den såkaldte ”afstemning” på forsiden af Havenyt.

Ved ordet afstemning forstås normalt en valghandling, hvor man via sin stemme har indflydelse på noget, f.eks. om Danmark skal indføre euro i stedet for kroner.

Men på Havenyt er der vist snarere tale om en undersøgelse, selv om den jo langtfra kan blive videnskabelig. For hvorfor skulle man egentlig svare på spørgsmålet om gul monilia? Det kan jeg da ikke se meningen med.

Undersøgelsen kan jo aldrig blive dækkende!

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. september 2014 kl. 13.53

Hvorfor dog være så negativ? Hvis du synes undersøgelsen/afstemningen er nytteløs og uden værdi, så spring den dog over og find noget du kan glæde dig over på dette skønne site i stedet for :o)

Jeg synes de små afstemninger på forsiden af havenyt er fine - de kan fx give en ide om man nu er den eneste der er hårdt ramt af fx gul monilla - i dette tilfælde kan jeg konstatere at det er jeg bestemt ikke. Og tanken er nok ikke at der skal være tale om en videnskabelig og dækkende undersøgelse (hvor mange undersøgelser af den type kan egentlig siges at være det???), men den kan da bestemt give et praj om mange små haverelaterede ting.

Jeg forstår simpelthen ikke at der skal være så meget fokus på det folk synes er negativt. Havenyt skal jo ramme et bredt spektrum af haveinteresserede mennesker og vi har alle forskellige præferencer for hvad vi synes et site som Havenyt skal indeholde.
Så brug det du synes er godt og glæd dig over at der er andre der får glæde af resten :o)

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. september 2014 kl. 14.17

Generlet synes. Det er sjovt med de undersøgelser, som jeg mere tolker som en hyggeting end noget som helst andet. -Det skulle da lige være en slags strømpil for, hvordan havelivet udarter sig hos de brugere der svarer.

Selv styrer jeg mig lidt med at svare, idet jeg har indstillet min browser til at slette cookies, når jeg forlader en side. Det betyder nemlig, at jeg kan svare på afstemningen lige så tit som jeg besøger havenyt.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. september 2014 kl. 17.25

De der afstemninger er da nærmest at betragte som strømpile - og måske mere oplysende end officielle meningsmålinger, for hvem kan kontrollere om man lyver? Her kan man da ikke være interesseret i at krydse af ved en usandhed?
Ingeborg

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 25. september 2014 kl. 18.18

Tror ikke du skal tage "ordet" "afstemning" for alvorligt og meningen med denne "afstemning" er jo bare se hvad vi/os nørder gør/mener. Samt få ideer fra hinanden. En afstemning kan være mange ting;

www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/afstemning

Tror bestemt ikke Havenyt bruger dem til noget. Måske for se om de skal lave en kommende artikel om æbler der tager skade.

Så stem ikke og læs det du selv synes istedet :)

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. september 2014 kl. 18.21

Jeg ved godt, at det er så moderne at være positiv og have ”ja-hatten” på og alt det dér. Men er det at være negativ at påpege, at ordet ”afstemning” ikke giver mening i den forbindelse, det bliver brugt på forsiden af Havenyt?

Det synes jeg ikke. Jeg synes, at jeg leverer en konstruktiv kritik. Vi skal vel heller ikke være lalle-glade forbrugere, der accepterer alt muligt sludder og vrøvl ;-)

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. september 2014 kl. 19.29

Doris.
Har du et bedre forslag end ordet "afstemning".
Jeg har undret mig over at mine æbler i år er meget angrebet af Monilia. Ud fra denne "afstemning" ses det jo tydeligt at problemet er udbredt i det ganske land.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 25. september 2014 kl. 21.05

Til Doris
Jeg synes på ingen måde, man kan kalde dig negativ, fordi du påpeger, at det snarere er en undersøgelse, man foretager. Det generer også mig, at når man sløser lidt med sproget. Du kommer jo selv med et mere dækkende udtryk. En undersøgelse er, hvad det er. ;-)

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. september 2014 kl. 23.37

Mogens E. Som flere skriver, så er ordet "undersøgelse" det korrekte.
Og som Vibeke Dyrst påpeger, så skal undersøgelsens værdi ikke aflæses i kvantiteten af bidrag. Ordet hygge er blevet brugt om den og det er nok den nærmeste funktion vi kan tillægge den (for dem som mener den er hyggelig).
Jeg tror undersøgelsen er der, fordi sådanne "afstemnings" ting ligger i alle opsætninger til hjemmesider.
Havde "afstemnings" tingen ikke ligget parat til at bruge på hjemmesiden, ville den næppe være savnet hos redaktøren (eller af os).

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2014 kl. 6.48

Afstemning, undersøgelse eller hvad barnet nu skal hedde, så vil jeg nødig undvære dem og mener de har en stor værdi.

Faktisk har jeg den opfattelse, at der burde være nogle flere - ikke nødvendigvis på forsiden alle sammen :)

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. september 2014 kl. 21.25

Helt enig Tom.
Havenyts mange forskellige afstemninger /undersøgelser har i flere år givet et fingerpeg til haveejerne om resultaterne af de respektive emner.
Har det ikke ens interesse kan man da springe det over.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2014 kl. 9.00

De er da hyggelige - men jeg har ikke behov for flere :)

De ville bare komme til at virke irriterende, synes jeg...

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. september 2014 kl. 9.06

Jeg har en veludviklet evne til at se uden om reklamer og andre ting, som ikke har min interesse. Så for mig er det ikke noget problem, at der er den slags undersøgelser, hvor folk kan deltage.

Men hvis de ansvarlige udtrykker sig på en måde, som er en undervurdering af læserens intelligens, så virker det som en rød klud på mig. Det har jeg svært ved at acceptere.

Jeg synes netop, at emnet gul monilia er for vigtigt til den slags pjatteri, hvor man foregiver, at vi brugere har en indflydelse via vores stemme.

Du har nok ret, Willy N., når du skriver, at denne ”afstemningsting” er med i pakken til opsætning af hjemmesider.

For knap 30 år siden skulle jeg som nyansat underviser give eleverne viden om it. Alle de andre lærere havde været på kursus, men jeg var som nyuddannet helt blank inden for det emne. Jeg strøg på biblioteket og fandt læsestof, som jeg kunne anvende.

Bøgerne beskrev, hvordan computerteknologien ville præge vores samfund og ændre vores tankegang. Mine elever blev bedt om at diskutere emnet i grupper ud fra korte artikler. Men de kunne absolut ikke se, at der var nogen fare!

I dag anvender jeg min computer med stor fornøjelse. Men jeg synes, at de folk, der advarede i sin tid, har ret. Der er en tendens til at acceptere simplificerede modeller. Tænk bare på Bjarne Corydons modeller for, hvordan økonomien vil udvikle sig. Og en model til opsætning af en hjemmeside får lov til at diktere, at der skal være en afstemning om emner, vi brugere absolut ikke har nogen indflydelse på.

Med venlig hilsen
Doris Møller, der stadig er glad for Havenyt ;-)

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2014 kl. 9.24

Jeg mener ikke, at Havenyt benytter sig af færdige skabeloner, men at de programmerer alt selv, som jeg skrev tidligere, så jeg er sikker på, at afstemningen er der helt bevidst.

Og jeg synes, at du gør alt for meget ud af det her, Doris...

"Undervurdering af læsernes intelligens" - det hænger slet ikke sammen for mig at skrue tingene op til det niveau :)

Det har da ikke en fløjtende fis med indflydelse at gøre - vi viser bare, hvordan tingene er i vores haver, det er hyggeligt at se, og så er den jo ikke længere.

Imponerende, hvad der kan komme ud af et lille flueben - man kan jo bare lade være :)

Egentlig ville jeg slet ikke have skrevet mere, for jeg synes ikke, at en så lille ting er så mange ord værd, men dit sidste indlæg provokerede mig lidt for meget... Tænk at få så meget ud af så lidt :)

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 27. september 2014 kl. 9.56

afstemning/undersøgelse giver en god idé om hvor mange der har de samme problemer, som en selv. Så bliv endelig ved, og ellers har du ret Anja i hvad du skriver.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. september 2014 kl. 11.12

For eller imod denne form for brugerundersøgelser, så synes jeg mange af de små enkle spørgeskemaer er en stor hjælp til at vurdere brugerne af denne sides holdning til mange ting.

Vedr. det aktuelle emne "gul monilla", så får jeg dagligt flere spørgsmål om emnet. Her er det en stor hjælp, når jeg kigger på denne hjemmeside og kan se at problemet tilsyneladende er mere udbredt i år end et normalt gennemsnitsår. Hvad årsagen så kan være til det, vil jeg ikke komme ind på her.

Alt i alt synes jeg at mange af sidens små brugerundersøgelser er en stor hjælp i den rådgivning vi står med til daglig - så en stor tak til Karna for hendes iderigdom når det gælder nye emner.

Som alt andet kan man jo springe over, hvis ikke man synes emnet er relevant, ligesom det jo nok heller ikke er alle brugere, der læser alle emner i forum igennem fra ende til anden.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 27. september 2014 kl. 19.27

Kunne man forestille sig, at det kan give skribenterne på Havenyt lidt inspiration til kommende artikler? For eksempel hvis mange døjer med gul monilla er det måske aktuelt med en artikel om hvordan man forebygger plagen. Sådan en slags bruger og aktualitetsundersøgelse.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. september 2014 kl. 19.56

Lone.
Hvis du skriver Gul monilia oppe i søge rubrikken her på siden, får du en masse kloge ord om emnet.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 27. september 2014 kl. 20.28

Hej Mogens

Det var ment som et eksempel på hvad afstemningen også kan anvendes til. Men tak alligevel - jeg har læst den og handlet både på den gule og den endnu værre grå, som jeg opdagede i foråret.

Nyt svar til emnet »Underlig afstemning!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Underlig afstemning!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider