Skrevet af: Trine Ulnits, 21. august 2014 kl. 14.39
Hej.
Er der nogen, der har en idé om, hvad dette er ? Det spreder sig enormt hurtigt, dufter røllike-agtigt og slår græsset ihjel.
Og hvordan bekæmper jeg uden at skulle grave hele plænen op ? Hat forsøgt som pilfinger, men det nytter ikke. Medmindre jeg graver det af, og efterlader plænen med huller og uden græs.
Håber nogen kan hjælpe. Jeg smider lige et par billeder.
Hilsen Trine
Skrevet af: Trine Ulnits, 21. august 2014 kl. 14.42
Et billede mere
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. august 2014 kl. 14.52
Det er røllike. Hvad du skal stille op aner jeg ikke. Her lader vi ukrudtet være ukrudt i plænen, så længe det er grønt.
Skrevet af: Trine Ulnits, 21. august 2014 kl. 15.33
Normalt lader jeg også ukrudt være, i et vist omfang. Men det her er ved at overtage. Og jeg vil ha en GRÆS plæne. Så jeg vil gerne ha det væk.
Skrevet af: Tom Andersen, 21. august 2014 kl. 16.57
Hvornår har du sidst gødet græsplænen?
En plæne skal have noget at leve af for at græsset skal kunne konkurrere med de "uønskede vækster", som ofte klarer sig bedre end græs i næringsfattig, tør jord.
Er græsset pletvis kvalt og helt dødt, slipper du ikke for at luge røllikerne væk og efterså - det er et OK tidspunkt nu i aug. / sept.
Skrevet af: Henry G., 21. august 2014 kl. 19.16
Hej Trine det vil være en god idé at vertikalskære din plæne på kryds og tværs, riv løsnet ukrudt af og efterså plænen, samtidig kan du give den gødning. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2014 kl. 23.51
Hej
Vertikalskære? Det kommer vist an på hvilken slags rødder denne ukrudtsplante har. Hvis den har trævlerod, får man blot flere planter ved vertikalskæring. Hvis det er muligt at få planten op med en af de fine nye mælkebøttefjernere, ville jeg prøve det. Jeg var mega-skeptisk da julemanden kom med sådan en tingest. Nu er jeg bare glad for den.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 21. august 2014 kl. 23.56
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Rogers Søgaard, 26. maj 2022 kl. 19.08
Egentlig søgte jeg under UGRÆS i plænen. En strid, lysere, mere bredbladet sort. Jeg har foreløbig gravet 21 “buketter” op af slagsen. Det uønskede græs såes formentlig “ved hjælp” af robotten. Er der “venlig kemi”, som kan slå utysken ihjel?
At grave totternes med dybe rødder op og retablere med ny jord og eftersåning er faktisk sejt arbejde for en 93-årig!
H J Æ L P !
Rogers
Skrevet af: Rogers Søgaard, 26. maj 2022 kl. 19.09
Egentlig søgte jeg under UGRÆS i plænen. En strid, lysere, mere bredbladet sort. Jeg har foreløbig gravet 21 “buketter” op af slagsen. Det uønskede græs såes formentlig “ved hjælp” af robotten. Er der “venlig kemi”, som kan slå utysken ihjel?
At grave totternes med dybe rødder op og retablere med ny jord og eftersåning er faktisk sejt arbejde for en 93-årig!
H J Æ L P !
Rogers
Skrevet af: Rogers Søgaard, 26. maj 2022 kl. 19.09
H J Æ L P !
Rogers
Skrevet af: Søren Duun, 26. maj 2022 kl. 21.14
Hej Rogers .
Nej der findes ikke noget økologisk middel kun stærk kemi, som vi almindelige forbrugere ikke kan komme i nærheden af, men som vi hellere ikke kan anbefale nogle at benytte . Det kræver desuden sprøjte certifikat, så det er skræppe sager...
Jeg tror desværre at den bedste metode er den som du selv beskriver, nemlig at grave dem op og så nyt .
Men hvis du vil hører min egen mening så ville jeg ikke gøre noget, men accepterer det som det er . Min egen plæne er hellere ikke for køn og fuld af diverse ukrudt. Men dette gavner biodiversitet og så er det jo moderne med disse plæner .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.