Forum

Beskæring af Thuja

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 12. august 2014 kl. 20.07

Hej :-)
Vi har en 17 år gammel thuja. Nu er den blevet alt for stor, og toppen er savet små 2 m ned.
Siderne skal også have en tur, men jeg er i tvivl om hvor langt jeg kan klippe dem ind. Vil gerne så langt ind mod stammen som mulig, men vil også være sikker på at den skyder igen.
Nogen der kan ved noget eller evt har prøvet selv?
Hej fra Lone.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 12. august 2014 kl. 20.15

Ej for pokker et billed :-(
Man skal ikke overføre billeder fra iPhone til iPad.
Prøver lige igen.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2014 kl. 20.25

Hej Lone
Hm...... Jeg ville ikke nøjes med beskæring - men bruge saven. Jeg ved at man kan elske sine træer og nødig vil af med dem, men der er jo mange alternativer til disse "kirkegårdstræer", som er langt kønnere end stedsegrønne med mange år på bagen. Åh, jeg ville nyde at få lys og luft på det sted.
Ingeborg

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 12. august 2014 kl. 21.58

Tja... Ingeborg.
Det var ikke lige det svar jeg regnede med :-)
Lys og luft, enig. Meeeeen helt væk, nej.
Synes den dufter skønt, og så giver den en masse flot grønt til jul.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 12. august 2014 kl. 23.44

Hej Lone du kan klippe din thuja ind ved at begynde nedefra på stammen, og du kan klippe grenene så langt ind til den inderste sidegren, denne lader du så sidde i første omgang, dette gør du på hver enkelt sidegren på vej opad. Denne behandling vil det dog være bedst at udføre i foråret, når træet normalt begynder at gro, sker det nu, vil der komme en nyvækst, der ikke kan nå at modne før frosten kommer, og derfor vil fryse ihjel, (ingen tilvækst senere). Hilsen Henry G.

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 13. august 2014 kl. 13.09

Hej Henry G
Tak for svar :-)
Er det ok at klippe den 1/2 m ind hele vejen rundt nu. Bare så vi kan komme rundt om den, og så til foråret give den en tur som du beskriver?

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2014 kl. 14.45

Hej Lone
Jeg ved godt at mit svar ikke var det du spurgte om eller ønskede at få at vide, men uanset hvad du foretager dig nu, vil "væksten følge saksen" og du vil år efter år have det samme problem, bare større.
Ingeborg

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2014 kl. 16.30

Lone, med tålmodighed kan du få en tæt Thuja-søjle eller anden figur. En udfordring jo, men er det ikke netop de langsigtede projekter i haven, som er mest spændende?

Forstår absolut godt, at du ikke bare fælder den!

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. august 2014 kl. 17.17

Hej Lone du kan godt beskære din thuja nu, men gør det sådan at du klipper ind til en sidegren på en sidegren, på den måde vil du få et pænt træ hele vinteren. Hilsen Henry G.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 13. august 2014 kl. 21.25

Tom :-) Helt enig langtids projekter er gode. Det behøver ikke være pænt med det samme. Bare man selv kan se forandringen ad åre.

Henry G :-) Tak for en god beskrivelse. Har et par dage tilbage af ferien, nu ved jeg hvad de skal bruges til. (Har 2 thuja)

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2014 kl. 22.27

Hej Lone
En have er jo generelt et langtidsforetagende - og i grunden synes jeg slet ikke om en "færdig" have. Det er jo netop igangværende projekter som giver den største glæde. Min mand har altid sagt at mine planter vist fik "flyttesyge" :-). Men............ når man som jeg nærmer sig de 74 er det dog helt rart, at store "saveprojekter" er overstået. Tidshorisonten til at vente på nyplantede træer skal gro op er jo ikke den samme som når man er 35 år.
Rundt omkring mig ser jeg masser af haver med kirkegårds stedsegrønne træer, som burde have været holdt i ave eller savet af for længe siden. De gør en have ret så "gumpetung" når de er blevet gamle. Jeg fik min nabo til at save en gammel stedsegrøn på størrelse med et mindre parcelhus ned - og op dukkede der to flotte slanke stedsegrønne, som virkelig pynter på stedet.
Ingeborg
Ps - Vi kan sagtens blive enige om at smag ikke kan diskuteres :-)

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 14. august 2014 kl. 10.20

Hej Ingeborg,
Smag og hvornår, hvordan, om noget skal forandres, er meget forskellig fra menneske til menneske. Sikkert også meget kønsbestemt.
Jeg hygger mig med din mands ordvalg om "flyttesyge". Jeg genkender det bestemt, når konen får ideer til, hvad jeg burde gøre i haven.
Men ordet færdig have eksisterer ikke for mig, så længe jeg kan. Jeg huske engang fra en artikel, hvor en skribent plæderede for, at man kun skulle benytte greb i sin have for at beskytte orme og andet. Man skulle forære sin spade væk, når haven var færdig anlagt. Sikkert et godt synspunkt til efterlevelse. Jeg vil sikkert også forære min spade videre når min have er færdig, men det bliver engang om længe, når jeg forlader matrikelen. Først da, er jeg færdig med at skabe noget i haven.
Ingeborg. Du må have et godt forhold til naboerne, siden du kan påvirke til forandringer i deres have også.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. august 2014 kl. 13.09

Hej Jens Knudsen
Tak for et hyggeligt svar. Ja, i øjeblikket er jeg ved at ændre beplantningen langs nord og østsoklerne = 34 m i alt fra vinca med sortstængelsyge til beplantning med Hasselurt. Hasselurterne stammer fra en beplantning midt på terassen, hvor myrerne har sørget for formeringen af Haselurt. Vores forhold til naboerne er slet ikke på andet end nikkebasis. Der har været skiftende naboer i mere end 10 år, heraf 3 år hvor det ene nabohus var ubeboet. Ingen havde haveinteresse og haverne passes ikke. Nu er der endelig ved at komme lidt skik på det sammen med nye ejere.
Nej, det var faktisk naboens nabo jeg fik til at fjerne den kæmpekasse stedsegrønt. Jeg gjorde dem opmærksom på at der var ved at flytte skader ind i det grønne - og om de havde lyst til en skaderede tæt på vinduerne. Derefter gik der ikke mange dage før den store grønne beplantning var væk.
Ingeborg - som kunne tænke sig naboer, som var til at snakke med - og som ville vande krukker i vores ferier. Desværre er det også i dag sådan at naboerne har andre folk til at passe deres haver! Hækken er blevet klippet i forgårs efter at vi har klippet 2. gang og sørget for at gøre opmærksom på at vi ønskede hækken klippet ved at vælte noget afklip over til naboen. Ked af at det er sådan.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. august 2014 kl. 22.18

Thuja og alt andet end taks og lærk, må kun skæres ind til, hvor der stadig er grønt. De bryder ikke fra barken.

Man kan selvfølgelig opstamme, men der skal man passe på, at den ikke bliver "toptung", og i vindudsatte områder- kan de knække, hvis de er opstammet. Vinden tager mere fat.

Selv ville jeg vælge at fælde sådan en, fremfor at skambeskære. Beskæring skal efter min mening ske, mens busken/træet er lille og til at forme, ikke når det er stort og højt.
Man kan sagtens.

Men det er lidt synd for træet/busken.

Mvh
Tine

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2014 kl. 22.41

Thuja i den størrelse, der her er tale om, er som regel brun og tør jo tættere man kommer ind til stammen. Jeg har prøvet at beskære en langt mindre Thuja i min søsters have, og det blev hæsligt, fordi der var vissent og langt mellem grenene tæt ved stammen.
Men jeg vil da være spændt på at se et billede at den beskårne/omskårne :-) Thuja.
Ingeborg

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2014 kl. 22.51

Hvis man har hovedet med, besidder tålmodighed og har en plan, så vil det lykkes.

Det er let at ødelægge et træ ved hovedløs gerning og utålmodighed.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2014 kl. 22.59

Hej Tom
Vi er fuldstændig enige, men efter min mening hører omtalte Thuja slet ikke til der hvor det står - og det har da åbenbart også måttet af med 2 meter af toppen.
Man må også kunne se nye muligheder - udover beskæring. Men som jeg skrev, er jeg meget spændt på at se resultatet af en beskæring. Der skal jo åbenbart klippes 50 cm ind hele vejen rundt.
Ingeborg

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. august 2014 kl. 7.29

Ja, vi er mange der har plantet for tæt på det ene og det andet :-)

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. august 2014 kl. 10.57

Hej Tom
Når man har plantet for tæt i starten for at få det til at syne af noget, må man også være villig til at fjerne noget af det, som kvæler andet - eller lægger andre forhindringer i vejen. Der er jo noget som direkte hedder "ammetræer".
Ingeborg

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 16. august 2014 kl. 16.09

Tak Tine. Mente jeg havde læst, de bryder ikke fra barken og det passer jo også med Henry G's svar.

Som de fleste nok har 'set' fælder jeg nødig gamle træer buske.
Det er så nemt at gribe saven, men et træ/busk der har været mange år under vejs kan ikke bare erstattes af en lille ny.

Og ja der er masser af tørre og brune nåle, og meget mindre grønt. Og ja måske kan det ikke lade sig gøre. Men jeg synes om min tuja, omskåret eller ej.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. august 2014 kl. 17.52

Jeg har selv geng i at genoplive en "død side" på et Thuja-hegn.
Den er klippet som hæk på den ene side og er fint grøn og tætklippet.
På den anden side har der været bevoksning helt op til Thujahegnet, som derfor er helt åben til stammerne.

Den øvrige bevoksning er nu fjernet (3 år siden) og jeg er begyndt at beskære de lange sidegrene, hvor kun spidserne er grønne. Resultatet er, at der bryder nyt frisk grønt frem helt inde ved stammen. Langsomt, men det kommer.

Hegnet er 5 - 6 meter højt og jeg regner med at fjerne toppen ned til 3 meter og at det vil sætte lidt mere fart i nyvæksten. Men jeg ved det ikke og derfor har jeg tabt lidt klematis langs den kedelige side.

Indkig og læ er prioriteret højt, så thujahegnet bliver hvor det er og skyder den ikke nyt, så leverer den stativ til klematis :-)

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 16. august 2014 kl. 22.49

Tabt lidt klematis :-)

Tom jeg er glad for din historie. Nu ved jeg, intet er umuligt.

Nyt svar til emnet »Beskæring af Thuja«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af Thuja

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider