Skrevet af: Mette Lund, 4. august 2014 kl. 19.31
Ja, det handler jo ikke helt om haven, men mere om efterbehandling af visse produkter, nemlig de grønne valnødder.
I år har jeg forsøgt mig med valnøddesnaps. Jeg har vasket og flækket nogle grønne valnødder og hældt en flaske vodka over dem. Men.... skal vodkaen få en giftiggrøn farve???? Den bliver lige så stillle mørkere med er stadig efter en uge meget grøn.
Bare så jeg ikke forgifter familie og venner!
Er der nogen der har erfaringer med valnøddesnaps?
Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2014 kl. 20.06
Den skal trække nogen måneder. Selvom du piller nødderne op- så vil den blive mørkere over tid. Den bedste jeg har smagt- var 6 år! men blev så tyndet op med Brøndums.
Valnøddesnaps kan således "lagre"- det kan skovmærke fx ikke. Den taber farven og smagen.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2014 kl. 20.27
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anne Demant, 4. august 2014 kl. 21.14
Hej Mette
Det er ok som du har gjort, de skal have ilt som Frank skriver, så rør jævnligt godt rundt så der kommer luft ned i glasset.
Den skal stå mørkt og mindst ½ år, så filtrerer du nødderne fra. Det du så har er en (udrikkelig) essens. Den skal fortyndes med snaps eller vodka. Da jeg ikke ved hvor mange nødder du har brugt, er det svært at vide, hvormeget.
Du må smage dig frem. - men den skal stå 1 md. fortyndet, før den er til at smage på, og den ændrer virkelig smag, så deet.
Og så husker du en anden gang at læse opskrifter inden du går igang :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2014 kl. 22.00
Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2014 kl. 22.55
Skrevet af: Holger Pedersen, 5. august 2014 kl. 0.39
Hej Mette.
Jeg har vist tidligere skrevet denne opskrift, på en af disse sider før, men her er den igen:
Afskrift af bogen, GLOBS BRÆNDEVINSBOG, af forlaget: WORMIANUM 1972.
Til krydderbrændevin bruges den grønne, endnu umodne valnød, der plukkes midt på sommeren, når den har fået sin fulde størrelse. Nødderne skæres i fire stykker, fyldes i et glas med låg, dækkes med alkohol og trækker et par måneder, hvorefter essensen sies fra.
Efter klaring hældes den på en ny flaske til lagring.
Koncentratet får en smuk gyldenbrun farve og skal fortyndes godt.
Må jeg tilstå, at mens de forskellige recepter blev nedskrevet, stod den pågældende kryddersnaps som oftest på bordet til stadig kontrol.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Jeg (Holger) gør selv således:
12 stk. grønne, men fuldt udviklede og stadigvæk ikke hårde valnødder (ca. d. 1/8), renses for stilk og evt. rest af blomst.
Hvorefter de skæres ud i kvarte stykker og kommes i et glas med skruelåg.
½ flaske Brøndum-snaps hældes over, og låget skrues fast på.
Nødderne står således i 2 måneder, hvor jeg med mellemrum ryster glasset godt.
(Man kan imens se den farve-udvikling, der sker i glasset, hvor det næsten bliver ulækkert at se på, fordi olien fra valnødderne trækkes ud i snapsen, og det skal helst være Brøndum-snaps, der har en lidt lavere alkoholprocent og er mindre krydret).
Efter 2 måneder hældes det hele over i et kaffe-filter (med et glas under), når al' snapsen er løbet igennem kaffe-filteret, sættes et meget tæt låg på koncentratet, der herefter kun bliver bedre af at stå til lagring (evt. i flere år).
Af koncentratet bruger jeg 20 milliliter pr. ½ liter brøndum-snaps, alt efter smag, jo mere koncentrat, jo stærkere (men ikke nødvendigvis bedre) smag.
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
Skrevet af: Anonym bruger, 5. august 2014 kl. 12.08
Skrevet af: Mette Lund, 5. august 2014 kl. 20.09
Tak for svarene. Så vil jeg afvente og se hvad der sker. Jeg har puttet 8 valnødder ned i 1 flaske vodka, så snapsen bliver måske ikke så stærk.
Og det med at læse opskrifter: der var utallige opskrifter på nettet, alle forskellige, så det var helt overskueligt. Nu har jeg bare prøvet mig frem og det går jo ganske udemærket, når jeg har så mange kyndige medmennesker jeg kan spørge om råd! Tak for det!
Skrevet af: Søren Hansen, 19. august 2015 kl. 10.43
Hej
Hvad er bedst at lade ekstrakten stå eller fortynde i snapsen og så lade det stå
Hilsen Søren Hansen
Skrevet af: Anne Demant, 19. august 2015 kl. 11.01
Det er et godt spørgsmål, for færdig valnøddesnaps bliver bedre som tiden går. Det gør essensen også.
Tror nok jeg vil sige det er et spørgsmål om smag.
Jeg synes en snaps der har ligget nogle år, smager bedre end en der er blandet for et par måneder siden. Uanset alderen på essensen.
Men stadig gælder det, at den ny færdigblandede skal stå en måneds tid, hvor man holder snitterne fra den :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2015 kl. 14.35
Jeg lader nødderne trække i snapsen i 4-5 måneder, før jeg filtrerer det. Har lige nu en flaske essens fra 2009, som jeg snart skal have smagt og regner med at blande lidt en måneds tid før brug.
Har læst mig til, at den skulle være bedst, når den er 10-12 år gammel, så den er jo kun halvvejs...
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.08
Når I skal finde ud af, hvornår en snaps er bedst (bortset fra, at det er den når den drikkes!) skal I huske at lave notater, hver gang I smager på snapsen.
I skal først "smage" på den, når den er klar - alt bundfald skal være væk, for det kan give bidrag til smagen, og ofte er det negativt.
Så skal I notere duft og både det umiddelbare smagsindtryk og eftersmagen. Hvis I giver point, kan det være hurtigere at se, om det går fremad, eller om der er stilstand i udviklingen.
Husk ikke at drikke det hele med det samme!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.