Forum

Ibiriske og kompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 26. august 2002 kl. 22.36

I artiklen om sneglene her på siden foreslåes det at indhegne sin lukkede kompost beholder – og tømme den hvis der er gået snegle i den.

I de 3 år jeg har haft dræber snegle har jeg højest set 2–3 snegle af gangen i beholderen. (og slet dagligt) Og de 3 gange jeg har sat komposten om har jeg IKKE set et eneste snegleæg eller snegle nede i beholderen. Selv om min kompost med håndkraft bliver kastet i gennem en sold og delt ud via spand og hånd.

Jeg tror dræbere har en anden adfærd end andre snegle – for komposten er ikke der jeg finder æg og snegle.

Hvad har I andre erfaret?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Christensen, 15. september 2002 kl. 21.17

Jeg har erfaring med at dræbersneglen lægger sine æg i muldvarbe/muse gange under jorden,samt bag sten. Jeg bor i et område med fugtig eng til begge sider af haven, så der er masser af snegle. Jeg bekæmper dem ved hjælp af et snegle-el hegn i skel mod engen, samt en blanding af 3 dobbelt salmiakspiritus blandet med vand 1–3 som jeg sprøjter ud over nogle foderbunker (gamle ukrudts blade). Har hørt fra en nabo landmand at der er kommet et nyt middel der skal sprøjtes ud. er der nogle der har erfaring eller hørt om det?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt, 3. november 2002 kl. 21.00

Hej med dig

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Dalhoff Knudsen, 13. august 2009 kl. 11.50

Jeg har etableret en åben kompostbunke i begyndelsen af sommeren. Jeg har nu opdaget, at der er mange ibiriske snegle i bunken. I den øvrige have har vi ellers i de sidste par år set færre og færre ibiriske snegle. For 3 år siden var der virkeligt mange. Spøgsmålet er om jeg ikke skal destruere bunken og have en lukket beholder i stedet? Jeg er først i år begyndt at dyrke køkkenurter, dem vil jeg nødigt have spist, fordi jeg har en kompostbunke, som sneglene åbenbart synes godt om. Det er ærgerligt, for jeg synes en åben kompostbunke er let at have med at gøre. Med venlig hilsen Hanne Dalhoff Knudsen

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 13. august 2009 kl. 20.14

En lukket kompostbeholder er jo ikke ikke en rigtig lukket beholder i den forstand med hensyn til kompost. Vi benytter den jo for at få økologisk gødning til haven og for at lette kommunen – eller hvordan (?) Ikke skal have besvær med ombringelsen. Derfor putter vi/jeg med glæde hvert "halmstråd" i kompostbeholderen. Jeg har 2. lukkede og 3 andre forskellige af oplevelsesmæssige årsager. Der er vel nok lige mange snegle i dem. Selv i køkkenet slimer de sig ufortrødne rundt selv om jeg i køkkenvasken forsøger at sortere dem fra. Jeg undgår dem selvfølgeligt ikke når de er i det jeg komposterer.

Er der nogle som får erfaring med at snegle kan sorteres fra med det vi putter til kompost, får de en flødekarranel til jul, hvis de oplyser en stensikker metode. håp

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 13. august 2009 kl. 23.59

For mig er der ingen tvivl om at dræbersneglene har en hel del smag/eller lugtesans. Om foråret er de vilde med blomsten på Vorterod.Senere er det mælkebøtter på bestemte stadier, hyldeblomster som sidder langt nede, og forskellige ukrudtsplanter i nogle bestemte perioder.Men selvfølgelig også frugt og grønt i haven.

Men samme plante er ikke interessant for dem hele sommeren.

Nyt svar til emnet »Ibiriske og kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ibiriske og kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider