Forum

Takshæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sebastian C., 2. august 2014 kl. 17.35

Hej,

Jeg overvejer at plante en takshæk, for at få en flot, høj og tæt hæk.

Er der nogen som med held har plantet en takshæk i Danmark, som efterfølgende er blevet flot, høj og tæt?

Med venlig hilsen og på forhånd tak!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. august 2014 kl. 22.46

Hej Sebastian C.

Ja da - søg i arkivet med titlen "Flotte taks" - du får flere henvisninger til hvor i Danmark (og i verden) de trives.

Lene Palmer har i artiklen en lille liste over hvad der karakteriserer de forskellige sorter af taks - så måske kan du finde frem til lige den du har brug for.
Ellers må du udfordre din plantehandler for at få hende / ham til at skaffe den sort som kan trives der hvor du har have

Hvis du tar en runde til 10 kirkegårde i Danmark vil du temmelig sikkert opleve større og mindre klippede takshække / partier.

Så du har bestemt gode muligheder for at lykkes med projektet !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. august 2014 kl. 23.22

Jeg undrer mig til stadighed over, hvordan man kan nævne taks og flot i samme sætning.
Jeg ville aldrig købe et hus med takshæk, da det bliver ret "dødt"/kirkegårdsagtigt i haven. Den slags hæk, foretrække jeg at se udefra ikke indefra...

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. august 2014 kl. 7.52

kirkegårdsagtigt er jo noget nogle mennesker synes - taks giver en megetflot stedsegrøn hæk og den er ret hurtigvoksende

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. august 2014 kl. 7.54

taxus baccata er efter min mening meget velegnet

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Plantetorvet.Dk V. Bjarne Schou Andersen, 4. august 2014 kl. 7.47

Hej,
Taks (Taxus baccata) er på mange måder en utrolig flot og meget holdbar hæk. Stort set den eneste hæk-plante du kan få til at se fornuftig ud på vestkysten, da den er både salt og vindtolerant. Den fravælges dog ofte pga. de meget giftige bær den kan sætte.

mvh
Bjarne Schou Andersen
Plantetorvet.dk

Nyt svar til emnet »Takshæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Takshæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider