Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2014 kl. 14.46
Hej
Jeg vil gerne kunne rejse fra mine krukker i 4-5 dage.
Det er store krukker som er på møbelhjul, så de kan flyttes. Jeg kan flytte dem til et skygget sted. Dernæst har jeg tænkt mig at mætte dem med vand. Jeg har også tænkt på at flytte dem til stedet omkring mit plantebord, hvorpå jeg så kan sætte nogle spande vand med en klud i - som jeg kan lade dryppe ned i krukkerne. (Krukkerne får 5-10 liter vand hver anden dag). Måske har jeg forvænt dem?
I de store krukker er der henholdsvis
1.spiralformede buksbom
2. pelargonier
3. Tomatplante (Favorita)
4. Persille
5. Rosenbusk (Magnolia)
Desuden har jeg nogle småkrukker, som jeg kan sætte i nogle bakker af den slags man bruger til at rense grillriste i - og til at stille fodtøj på.
Er der andet jeg kan gøre? Købe et automatisk vandingssystem? Vandhanen sidder i garagen og døren hertil skulle helst være lukket. Vande fra Regntønderne?
Ingeborg
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 16. juli 2014 kl. 15.01
Kan du løfte krukkerne? Hvis ja, så kan du placere dem i et billigt børnesvømmebassin, og fylde 10 cm. vand i. Så er der nok til at krukkerne kan trække vand op i 4-5 dage (alt efter hvor stort et svømmebassin det er selvfølgelig). Jeg bruger det samme princip inde, hvis jeg skal på ferie. en stor balje med 10 cm vand i, og så urtepotterne ned i.
Mvh Sofus
Skrevet af: Anonym bruger, 16. juli 2014 kl. 17.19
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2014 kl. 18.53
@Frank
Vær rar at fortælle om plastikposemetoden
Ingeborg
Ps. De 2 krukker med spiralformet buksbom kan jeg ikke flytte. De står i store sandstenskrukker. Men jeg har plantet buksbom i store sorte spande indeni og fyldt op med leca mellem spand og krukkernes vægge. Jeg kunne selvfølgelig tage spandene op af krukkerne.
Skrevet af: Anonym bruger, 16. juli 2014 kl. 19.33
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. juli 2014 kl. 19.35
Det burde egentlig være ret enkelt. Bed dog en nabo eller en god ven om at hjælpe med at tilse og vande i de få dage.
Det kaldes vist også NABOHJÆLP på godt nudansk.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2014 kl. 20.01
Hej Gert O
Ja, det ville være dejligt at kunne bede naboerne om hjælp, men da de ikke engang kan overkomme deres egne haver, med hensyn til hækklipning osv., ser jeg ingen mulighed der. Vore venner er alle på ferie. Men jeg klarer det nok på een eller anden måde
@Frank
Det er jo ingen træer jeg skal have vandet - og jeg kan da ikke stikke en pæl ned i krukkerne for at binde poser op?
Den ide bruger de også i Fredericia Kommune.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 16. juli 2014 kl. 21.10
Skrevet af: Willy N, 16. juli 2014 kl. 21.42
@ Ingeborg
Fyld en stor sodavandflaske el. plastdunk og stil den på hovedet. Det kan løse problemet. Selvfølgelig skal du måske støtte den ved grave den lidt ned eller sætte en snor omkring.
Drypvandingsanlæg er selvfølgelig sagen. Men det kan kræve nogen forberedelse.
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juli 2014 kl. 21.51
Sodavandsflasker -1 1/2 liters - med åbningen vendt ned i krukkerne. Ikke kønt, men du er jo heller ikke hjemme.
Dem du kan løfte kan du jo komme i svømmebassinet. Den ide vil jeg da bruge næste gang (og vi ér p.T. Væk i 2 uger, hvor svigermor kommer lidt forbi).
Hilsen Freya
Skrevet af: K. Langgaard, 17. juli 2014 kl. 12.37
Jeg købte for nogle år siden nogle spidse plastic tutter med gevind og med små huller i. Denne top skrues på en fyldt 2liters sodavandsplaske og stikkes ned i potten. Så afgiver den vandet langsommere. Venlig hilsen K Langgaard
Skrevet af: Willy N, 17. juli 2014 kl. 20.57
@ Langgaard
Planterne får 5- 10 l. vand hver anden dag og med 4- 5 dages ferie rækker det ikke med 2 liters sodavandsflasker ;)
Men i låget på 5- 10 l. dunke kan der tilsvarende bores huller, som får vandet til at sive langsommere.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2014 kl. 23.01
Tak for alle svar.
Jeg skal berette om hvordan det går. Måske løser det sig helt af sig selv, for et barnebarn fra Sjælland vil gerne være i huset. Så kan jeg jo kun håbe at hun husker at vande :-)
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.