Forum

Nyt bed i haven med hortensia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: G. Damgaard, 13. juli 2014 kl. 21.05

Jeg er ved at planlægge et nyt bed i min have som skal være med hortensia. Men hvis der skal være andre buske eller blomster i bedet hvilke vil så passe godt til?

Kan jeg lægge tulipanløg i bedet også som kan komme om foråret?

Nogle erfaringer? Og gerne billeder fra jeres haver med hortensiabed til inspiration :-) de blomster jo flot netop nu.

Er også i tvivl om jeg skal holde mig til en farve hortensia eller måske flere?

Tip søges :-)

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. juli 2014 kl. 10.01

Hej D. Damsgaard

Jeg vil gerne komme med et bud.

Først vil jeg lige sige, at jeg da godt kan se, at det ser tjekket ud med at bed, hvor der udelukkende er hortensia. Og det må være et overvældende syn, når de blomstrer.

Min familie fortæller mig, at der nu om dage vistnok findes hortensia, der blomstrer over en længere periode. Men i mit svar har jeg kun taget højde for de almindelige gammeldags hortensiaer, der kun blomster forholdsvis kort tid – fra engang i juli måned.

Og som du selv er inde på, vil det derfor være en god ide også at plante noget, der blomstrer på andre tidspunkter.

Jeg har selv et bed med et blandet udvalg af buske (forsytia, japankvæde, kamelia, rododendron, syren, uægte jasmin, japansk snebolle). Jeg satser på at få blomstring i så stor en del af året som muligt. En del af buskene har jeg selv lavet af stiklinger, og de er i sagens natur ikke så store. Derfor fylder jeg ud med hjemmelavede hortensia og ligeledes hjemmelavede fuchsia.

Min erfaring er, at kamelia klæder de andre planter. Det smukke, blanke, stedsegrønne løv står flot året rundt, når de fleste af de andre planter har mistet deres blade. Og blomstringen er overdådig og meget tidlig. Jeg ved godt, at kamelia vistnok ikke er helt vinterhårdfør, men der er udviklet hybrider, der sagtens tåler hård frost. Jeg har købt mine på tilbud i Netto eller andre discount-forretninger til 10 eller 25 kr. pr. stk.

Fuchsia har den fordel, at de blomstrer hele sæsonen – bare de får vand nok og ikke står i alt for brændende sol. Mine står tættest på hækken og er derfor i skygge en del af dagen. Jeg ved, at der findes vinterhårdføre fuchsia, men mine er nu bare stiklinger af stiklinger af… to potteplanter som jeg købte for 7 år siden for 5 kr. pr. stk.

Derudover kommer der en masse anemoner, vintergækker, påskeliljer, italiensk skilla og liljekonvaller. De var der i forvejen, da jeg overtog haven. Da jeg har mange surbundsplanter, har jeg ikke tulipaner i bedet. Tulipaner kan jo godt være lidt vanskelige. Jeg ved ikke, om de tåler sur jord. Det må andre svare på.

Men mit bud til variation mellem hortensia er følgende:

• Masser af løgplanter, der kommer om foråret.
• Kamelia, der med de blanke stedsegrønne blade vil pynte på hortensia, når hortensia ikke har blade og desuden blomstre tidligt.
• Fuchsia, der blomstrer hele sæsonen. Det vil nok være en fordel at vælge vinterhårdfør fuchsia, men den kender jeg desværre ikke, så jeg ved ikke, om den giver en lige så god virkning som den almindelige ikke vinterhårdføre fuchsia.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 10.17

Hortensiaer er dejlige at have i haven, men der findes mange former for Hortensia, så det er nødvendigt at du skriver lidt om hvor stort det bed er, som du vil anlægge.
I år har jeg nogle buske, som næsten slår alt andet ihjel, farvemæssigt. Det er ikke noget jeg har planlagt, men årsagen er mine jordforhold. (Google om farvning af hortensia). Mod gaden har jeg nogle meget stærkt blå hortensiaer, som jeg bestemt ikke bryder mig om. Kontrasten til de røde Nina Weibull roser er alt for stor. Et andet sted har jeg nogle hortensia, som nok er 10 år gamle og kun har haft enkelte blomster de sidste mange år. I år blomstrer de på grund af den milde vinter helt overdådigt, men slet ikke i den mørkerøde farve, som de skal have. Navnet er "Alpenglühen" - men de bliver - også på grund af min jord nærmest mørklilla.
Også formerne er meget forskellige. Jeg holder meget af Anna Belle, som klippes ned hvert forår og får blomster på de nye skud - i modsætning til andre Hortensiaer.
Hortensia Paniculata er en anden sort, med blomsterklaser yderst på skuddene.
Endelig er der også den syrenblomstrende Aysha Hortensia.
Roser og andre småbuske kan være fine sammen med hortensia, men det kommer jo an på bedets størrelse og dets begrænsning af eventuelt murværk eller hæk.
Jeg har 2 Hortensiaer, fået som stueplanter, som nu er over 30 år gamle og de fylder hver især 2-3 meter i diameter.
Fortæl venligst mere om dine muligheder.
Ingeborg

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 10.20

Billedet ovenover viser de alt for blå hortensiaer med den efter min smag for store kontrast til de røde roser.
Billedet herunder er de Lilla hortensia, som burde have været mørkerøde.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 10.26

Her er det Hortensia paniculata

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 10.28

Og endelig Anna Belle, som kan blive meget høje - ca. 180 cm. Jeg klipper dem halvt ned når de er i god vækst for at hovederne ikke skal blive så store at de knækker/bukker i regnvejr.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 10.30

Undskyld - det var et et andet billede jeg ville have sat ind her.
Efter at ovenstående billede blev taget, har jeg klippet Rhododendron tilbage, fordi de tog udsigten til Anna Belle.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: G. Damgaard, 14. juli 2014 kl. 14.50

1000 tak for Jeres svar og billeder. Fantastisk flotte hortensia de lilla - wow. Det giver god inspiration med billeder.

Som I kan se på mit billed er min have en meget ung have - nybygget hus med have som er 5-6 år gammel. Hækken er på vej op, men der mangler nogle bede. Vi har en ret stor græsplæne så mulighederne er mange - jeg har blot forsøgt at lægge en hvid snor ud, som jeg tænker skal været bedet. men det kan sagtens være en anden form - større eller mindre. Jeg elsker hortensia og derfor tænker jeg at de skal være i mit bed, men vil evt. også gerne plante andre ting så der kommer lidt variation og blomster på forskellige tidspunkter. Er også ret vildt med hortensia lime light og tænker også den kunne være en del af bedet... men kunne godt bruge forslag til muligheder/sammensætninger :o)

Bedet vil være op langs hækken som med tiden både vil give læ og skygge - haven vender nemlig mod syd.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. juli 2014 kl. 15.55

Ingeborg.
Går du og hiver op i dine Hortensiaer hver dag, siden de er så høje og flotte - Respekt.
Jeg vil tro at hvis du smider lidt kalk ud ved de blå Hortensiaer så skifter de kulør til mere rød. Prøv på en plante først.
Hvis ikke der er aluminiumssulfat i jorden, optager planten det naturlige indhold af jern i jorden og Hortensia bliver derved rosa. Man kan også smide en håndfuld gamle rustne søm rundt om planten, hvorved den nogle gange skifter farve.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2014 kl. 17.08

Hej G. Damgaard
Vi kan slet ikke diskutere smag - men jeg ville have lagt et bed omkring et hjørne og ikke kun som en udbugtning midt på græsplænen. Ved planlægningen af en have er det fint at have for øje at man ligesom deler haven ind i nogle rum, hvor man får et nyt interessant kig når man bevæger sig rundt i haven. Prøv at studere nogle haveplaner. Der findes mange på nettet - eller lån en bog om emnet.
På billedet ser man kun en rektangulær græsplæne - og det kommer jo også lidt an på om i har børn, der i første omgang skal tumle sig i haven.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. juli 2014 kl. 18.11

Hej G. Damgård
Et hortensiabed skal planlægges nøje - for ellers får du for mange ærgelser.
Rigtig mange af de sorter der normalt sælges - er planter der ikke tåler ret meget frost, fordi de blomstrer på 2-års skud - og blomsterne vil ikke blomstre, hvis de udsættes for en normal dansk vinter.
De fleste af disse hedder "macrophylla" til mellemnavn. Nogle hortensier blomstrer på 1-års skud og er dermed mere sikre m.h.t. blomstring og det er f.eks. arborescens, hvortil Annabelle hører til, en anden gruppe er Serrata, hvor der er flere sorter, Bluebird, Blue Ann, Preziosa og Rosalba og de er normalt sikre og bliver tilmed ikke ret meget over en meter høje.
Jeg vil også anbefale at lægge et bed "ind i haven" for bede langs hækken har det med at blive truet af hækkens rødder og skygge. Samtidig kan du opdele haven i rum og vælger du flere plante sammen med hortensierne skal du finde ud af at de ikke bliver for store og skygger hortensierne væk.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juli 2014 kl. 19.50

En god ide er også at låne nogle havebøger på biblioteket og lade sig inspirere af billederne.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 15. juni 2018 kl. 20.49

Jeg har nu afprøvet de nye danske sorter Clara, Elise og Bella - de holder bare virkelig godt over vinteten. De vokser hurtigt - især Elise er nu på 2. Året en prægtig plante. Har blomstret siden 1.6. (Men jo en varm sommer/forår).
Blomstrer til frosten.

Der er en artikel her på havenyt.dk om udviklingen af de nye sorter. Her er også størrelsen på de enkelte sorter beskrevet.

Nyt svar til emnet »Nyt bed i haven med hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nyt bed i haven med hortensia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider