Skrevet af: Jack Petersen, 4. juli 2014 kl. 7.53
Hej jeg har skrevet et andet indlæg vedr. etablering af ny Naur hæk.
Har lige et spørgsmål vedr. den gamle hæk som jeg planter i forlængelse af.
Den tidligere ejer har nok forsømt at klippe den ud mod marken så da jeg overtog huset er jeg ligesom kørt videre samme sted.
Ind mod haven er hækken vel klippet ca. 30 cm fra stammerne men ud mod marken er jeg nok oppe på en meter.
Den er meget pæn og tæt at se på.
Vil det være en god eller dårlig idé at klippe den ind.
Vil den kunne blive tæt igen og pæn og hvos hårdt skal jeg gå til værks?
Jeg kommer jo nok til at skære grene over der er op omkring 5 cm i diameter.
Er der nogen risiko for hækken forbundet med det?
Vil den kunne gå ud f. eks. eller være sårbar for sygdomme.
Og til sidst: Hvilken årstid er bedst at gøre det - jeg har vidst engang hørt noget om februar men kan ikke huske om det var en naurhæk.
Skrevet af: Anonym bruger, 4. juli 2014 kl. 8.48
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Boi Jensen, 4. juli 2014 kl. 9.29
Hej Jack
Jeg har en gang (juli-august) beskåret cirka 3,5 km naur hække for et boligselskab og det foregik mest med motorsav, for beboerne havde mange steder forøget hækkens højde og bredde med 10 cm årligt. Her blev alt skåret ind til 10 cm i bredden og i godt en meters højde og det ser rigtig fint ud i dag - 5 år efter. Nu holdes hækken af en professionel hvert år, så den kun bliver i den bredde, en hæk skal være, når grundene er 6-7 meter brede. Så gå du bare i gang, men det er også muligt at klippe helt ned i 10 cm højde og så starte totalt forfra, husk at rodnettet er stort, så det skyder helt vildt og de første år, bør hækken klippes på siderne stort set hver måned.
Skrevet af: Tine Horsum, 4. juli 2014 kl. 11.07
Nedskæring bør ske i januar/februar, hvis man ikke vil lave det helt bart, så hækken mangler, kan man gøre det på denne måde: Nap hver 3. plante et år, næste år gør man det samme også videre.
Efter nedskæring vil der komme rigtig mange "vanris" så det med at klippe tit er nok rigtigt.
Husk at hække skal klippes kegleformede (smallest for oven, bredest for neden) ellers får de let "bare ben"- eller vælter i en snevinter.
Mvh
Tine- der nu mest har uklippet hæk... Men med held har nedskåret gamle læhegn om haven.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.