Skrevet af: Jack Petersen, 29. juni 2014 kl. 6.57
Hej til jer alle hvor er det en fin side med masser af gode råd. Har tit været inde og kigge i en debat for at få mere viden til min egen have og nu har jeg endelig taget mig sammen til at oprette en profil.
Vi har en gammel Naurhæk som egentlig står pænt men en del af den er ikke naur men alt muligt forskelligt.
Den del af hækken vil vi gerne udskifte.
Men da det er lige ud til vejen vil vi godt have en hæk der ikke er alt for længe om at blive tæt.
Jeg har fundet en tysk side hvor de er ret billige med Naur-planter (Acer Campestre) hjemmesiden hedder: www.gartengruen-24.de
Jeg skal plante ca. 30 meter og har tænkt mig følgende fremgamgsmåde:
Sidst i Oktober rykker jeg den gamle hæk op får leveret de nye barrodsplanter. 100 stk i 120 til 150 cm og 100 stk i 50 til 80 cm. Jeg vil så plante dem hver anden gang lav/høj og med en afstand på ca 15 cm. jeg opsætter et grønt havehegn som jeg kan binde planterne forsigtigt til og det kan så blive stående inde i hækken til at skærme af for harer osv.
40 cm på hver side af hækken laver jeg en 10 cm dyb rende. Jeg ligger en siveslange langs planterne nede i renden og gøder jorden med en NPK 27-3-7 og ligger derefter et 10 cm lag af skovflis på.
I Februar klipper jeg de små planter (hver anden) yderligere ned måske til 25 til 40 cm så jeg får en hæk der er tæt i bunden.
Hvad er jeres erfaring i forhold til min fremgangsmetode? Jeg kan fortælle at planterne kan købes for under 2000,- kr. inklusiv fragt i tyskland. Herhjemme vil de nok koste over 8000,- kr.
Jeg har læst at der skal tilføres mere kalk og kvælstof når man bruger skovflis / træflis men hvor meget er mere for de fleste anbefaler 200 gram pr 20 meterhæk og skriver så at der skal bruges mere hvis man bruger træflis men hvor meget "mere" er "mere" ? Jeg regner med en NPK 27-3-7 men skal jeg så også give kalk og skal der også kalk under skovflisen?
Vil det være bedre selv at lave stiklinger af affaldet fra den gamle naurhæk når jeg klipper den engang og hvor mange år vil det tage inden planterne er brugbare. For dem kan man jo nok nemmere lave både tætte i bunden og høje hvis de står frit? Eller er det for besværligt? Der vil jo nok en del år med projektet så.
Skrevet af: Jack Petersen, 29. juni 2014 kl. 7.29
Ps. mht vanding tiltænker jeg 1000 liter til de 30 meter hæk en gang pr uge gennem siveslangen. Fra April til oktober.
Og mht. gødning er det så stadig i marts og juni man gøder og så med større mængder eller skal man give den samme mængde og så gøre det oftere?
Mvh Jack
Skrevet af: Jack Petersen, 29. juni 2014 kl. 9.23
Og så lige et sidste ps. ;-)
Nogle bandlyser jo nærmest flis men er det så slemt hvis man sørger for det med ekstra gødning?
Alternativt kunne man ligge nøddesten (ligesom man bruger til indkørsler osv.) det tager jo ingen næring og holder formentligt også det værste ukrudt væk men jeg synes bare ikke der er så pænt at se på. ???
Skrevet af: Boi Jensen, 29. juni 2014 kl. 14.53
Hej Jack
Hvorfor alt det bøvl for at få en tæt og hurtig hæk. Du skal have nogle planter der med sikkerhed har grene der er tæt ved jorden og så er det ikke så afgørende hvor store de er fra starten. Dernæst er der ingen grund til at plante tættere den 25 cm, som er den normale hækplanteafstand, når der plantes almindelige hækplanter, som skal være sorteret efter at de har grene tæt ved jorden. Det bliver både tæt og godt - og når du vil have haresikring inden i hækken, giver det heller ikke problemer i forhold til klipning, du skal bare huske at få det sat måske 5 cm over jordhøjde, for ellers vil det være umuligt at klippe hækken ned, hvis det en gang skulle blive nødvendigt.
Du skal ikke gøde med så kraftig en gødning, for træer har ikke brug for nær så meget kvælstof - og det er jo græsgødning, du beskriver.
Husk jo større planter du planter, jo flere uheld kan du få. Flis ved nye plantninger vil jeg ikke anbefale - ofte dør de nyplantede fordi du ikke kan styre surheden, uanset hvad du bruger af kalk.
En siveslange - skal du være sikker på fungerer - det er der nok, der klager over virkningen af - vil foreslå en drypvandingsslange i stedet. Her er normalt ikke problemer bortset fra et enkelt hul en gang imellem kan stoppe til. Drypvandingsslangen kan bare lægges oven på jorden, evt. flettes ind i hegnet eller bindes dertil, så er det nemt at fjerne igen. Brugte drypvandingsslanger er til at få fat i her - til billige penge. Prisen på naur er ikke særlig høj, men det afhænger af hvilken sortering du ønsker - og 10 kr. stykket synes rimelig - det tror jeg også du kan få i DK. Det er jo ikke "færdig hæk" planter du efterspørger.
Om du skal vande så meget, som du beskriver, er afhængig af hvilken jord du har, og hvad der kommer ovenfra. Din hæk behøver jo ikke vandes mere end vi gør i planteskolen. Jeg anbefaler altid at holde rent mellem planterne med hakkejern det første år eller to og så kan vi diskutere om der kan lægges flis på - og det skal være flis, der ikke er frisk skovet, har det først ligget ude i et år, vil meget af de sure være sivet væk.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Jack Petersen, 30. juni 2014 kl. 6.38
Hej Boi tak for dit fine og hurtige svar.
Grunden til at jeg ville plante lidt tættere var at hver anden plante kunne lukke tæt i toppen og hver anden i bunden. Der sker vel ikke noget ved at de står pr. 15 cm. Kan godt se man kan få de helt små planter i dk til omkring 10 kr. stk. men vil man have nogle der er lidt højere er prisdifferencen temmelig stor så vidt som jeg kan se ihvertfald.
Det betyder rigtig meget at vi bare føler at hækken dækker nogenlunde rimelig tidligt. Hvis jeg køber de helt små planter vil der jo gå mange år inden de er oppe i hovedhøjde.
Den kraftige gødning var for at kompensere for den energi flisen bruger når den omsættes. så hækken ikke kommer til at lide under kvælstofmangel. Men måske er det bedre at bruge nøddesten (små sten på 16 til 20 mm) i den rende jeg laver - de må jo også holde ukrudt væk og tager ihvertfald ingen næring. til gengæld vil vand let kunne synke ned igennem og ud på jorden lige over plantens rødder.
Jeg kender ikke drypvandingsslanger.
Når jeg bruger siveslanger holder jeg altid øje med vandmåleren så jeg ved præcis hvor meget hækken har fået. Skulle den ikke vande ens på hele strækningen er det jo i en rende hvor jeg formoder vandet let kan fordele sig.
Men når du nævner drypvanding! Kunne jeg principielt bare hænge en almindelig vandslange op og så bore et 1mm eller 2mm hul ned mod hver plante derhenaf eller hvordan fungerer det? Det ville jo også være billigt og man kan let kontrollere om nogle er tilstoppet og rense dem.
Mht. vanding af den nye hæk kan jeg fortælle at vi har meget leret jord. Jeg har den idé at det er bedre at vande rigeligt en gang pr uge fremfor at vande lidt 2 til 3 gange pr. uge. Er det helt forkert?
De 500 liter jeg hver uge giver den hæk jeg plantede sidste år svarer til 6,7 liter pr plante.
Mvh Jack
Skrevet af: Jack Petersen, 1. juli 2014 kl. 11.39
Hej igen Boi efter at have tænkt over dit forslag og god vejledning fra min lokale planteskole har jeg ændret min plan lidt.
Jeg tror jeg stadig laver en rende men måske kun 5 cm dyb, hvor jeg ligger in fiberdug og så et ganske tyndt lag træflis (måske 1 cm ved planten og 5 cm i kanten af renden.
Jeg gøder så med en 14-3-15 NPK gødning (200gram pr 20 meter hæk i Marts-Maj & Juli.
Jeg er nu lidt i tvivl om jeg skal købe de planter på 120 til 150 cm fra den tyske planteskole til 16,6 kr. pr. stk.
Eller jeg skal vælge nogen fra den danske planteskole på nettet der hedder www.plantetorvet.dk hvor jeg har fundet nogen på 80 til 120 cm til 14,95 kr. pr. stk.
Set ud fra et logisk ræssonement burde man få mest for pengene i Tyskland, de har lave lønninger og ikke den samme moms og skat som her hos os så burde have mere tid til at frembringe en god plante men jeg ved godt at man ikke dermed kan regne med at resultatet er bedre. Er der nogen der har erfaringer med at købe Planter i tyskland?
Mvh Jack
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.