Forum

Omlægning af græsplæne til blomsterbede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 18. juli 2004 kl. 20.40

Jeg har overtaget en have ved købet af vores hus, hvor der ingen bede er. Jeg har gravet 2 små bede ud, men vil gerne have flere med tiden. Hvad er den bedste strategi ved omdannelsen af græsplæne til blomsterbed?

Vores jord er generelt også ret fattig på næringsstoffer, så jeg vil gerne lave noget jordforbedring også. Vi har bygget en stor kompostbeholder, hvor vi vil forsøge os med varmkompostering.

Komposten regner vi med efterhånden skal arbejdes ned i især køkkenhavebedene og muligvis også andre steder. Derudover har vi købt nogle forskellige økologiske grøntgødningsblandinger, som vi vil benytte når vi har bare stykker bed.

Jeg har så et spørgsmål: kan jeg forsøge mig med jordforbedring i de kommende bede fra start af? Altså ved f.eks. at grave et spadestiks dybde, vende græstørvene om dér hvor jeg gerne vil have bede og så så grøntgødning? Eller hvordan griber jeg bedst dette an?

Og er der nogen forskel i hvornår jeg begynder at anlægge bedene? (forår, efterår?)

På forhånd tak for hjælpen,
Mette

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Vilhelmsen, 19. februar 2006 kl. 16.41

Vi har to store bede langs huset i vores have. På øst siden og syd siden. Jeg vil gerne købe nogle planter som faktisk mere eller mindre kan passe sig selv. Vi bor ved ved den jydske vestkyst, så planterne skal være rimelig hårdføre. Hvilke planter kunne det være?

Lige et andet spørgsmål. Vi har en stor flot rødtjørn, men den står lige midt i haven. Kan den flyttes? Og hvordan gør man det bedst?

Lea

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 19. februar 2006 kl. 21.53

Hej Lea.

Dit spørgsmål om planter, der kan passe sig selv – det kommer en hel del an på, hvilket formål, de skal tjene. Fortæl gerne, hvad du forestiller dig.

Mht. til det andet spørgsmål: Jeg har haft held til at flytte endog ret store planter, både træer og buske -dog ikke tjørn. Det er vigtigt, at du får en god klump med, så stor som du/I kan løfte, uden at jordklumpen går fra hinanden. Du graver en fure rundt om træet i passende omfang og dybde, så du kan komme ind under træets rodnet og få det frigjort. Når jorden er gennemvåd holder klumpen bedst, så derfor vander jeg i furen, inden jeg begynder at løsne træet. Det skulle dog ikke være et problem på denne årstid. Sørg for at hullet til det nye sted er gravet i forvejen. Og så held og lykke med foretagenet

Ps. hos os er frosten altså ikke gået af jorden endnu, så der er god tid at forberede sig på.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 20. februar 2006 kl. 1.40

Hej Mette.

Jeg skrev et indlæg i oktober om det som kaldes lasagne-bede. Du kan se det her:

www.havenyt.dk/forum/kommentarer/2495.html

Jeg har også lige for nylig set et video-klip på tv-midtvest om det.

www.tvmidtvest.dk/sw2600.asp

Hvis du ruller ned til 22/11–05 kan du se en som laver et sådan bed.

Håber at du kan bruge det.

Hilsen
Hanne

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. februar 2006 kl. 8.46

Hej Lea
Vi har dårlig erfaring med flytning af ældre rødtjørn, da de næsten ingen smårødder har. En tilbageskæring af kronen vil hjælpe den igang på det nye sted, og i vestjylland er det ekstra påkrævet. Husk kraftig opbinding til gode pæle.

Ang.plantevalg om huset betyder det jo en del, hvor tæt på havet du bor.

Hilsen Lønbæk Planteskole

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 17. april 2006 kl. 19.53

Hej Hanne,
Mange tak for dit gode råd, det tror jeg jeg vil prøve at bruge, når jeg skal anlægge de næste bede (bl.a. et skovbundsbed).

Mange hilsener
Mette Hansen

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Villemoes, 2. maj 2007 kl. 22.34

Hej.

Har du nogensinde fåët et svar på dette, så er jeg meget interesseret i at høre dette.

Venlig hilsen
Birthe Villemoes

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 21. februar 2009 kl. 21.02

Jeg skal til at omplante et bed ved vores indgangsparti. Jeg vil gerne have inspiration til plantevalg, som faktisk mere eller mindre kan passe sig selv-
Beddet er 0,4*5m, vendt mod øst. Huset er gult.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 22. februar 2009 kl. 10.08

Så er det jo stauder du skal tænke i.

Sibirisk iris er flot hele året pga de lange blade, der ændrer farve, men er der. Frøstandene er også smukke, men det er en smagssag.

Der findes mange flotte dagliljer, de kan også vokse flot på et aflangt bed.

Noget helt andet, der kunne se fantastisk ud op ad et gult hus, og med dette beds facon er at plante det hele til med lavendel, der efterhånden bliver store og kraftige, når man beskærer dem lidt med en hækkesaks hver forår.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. februar 2009 kl. 11.58

Stauder ville være et fint valg, det lyder som om du efterspørger mange af de kvaliteter, som jo netop denne plantetype har.

Mvh Eivin (^_^)

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. februar 2009 kl. 18.01

Husk at give en smule kvælstofholdig gødning, ellers risikere du at det det mest af alt kommer til at ligne en "vittighed".

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 22. februar 2009 kl. 18.24

Søren Duun – hvad med du med "vittighed"? Er det mht lavendelerne oder?

Nyt svar til emnet »Omlægning af græsplæne til blomsterbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Omlægning af græsplæne til blomsterbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider