Skrevet af: J. H., 16. juli 2004 kl. 9.25
Mine søde naboer beretter ofte om at mit ene stykke køkkenhavejord igennem flere år er blevet overgødet med meget rund hånd, af de tidligere ejere.
Ofte skulle jorden have været helt hvid, somom det havde sneet.
Hvad de helt nøgagtigt har været så gavmilde med er mig uklart, men ligesom sidste år har jeg været meget påpasselig med gødning.
På såtidspunkter ved forår har jeg givet en smule NPK og intet andet.
Hvor længe er jorden om at komme sig oven på denne flerårige behandling af overgødning?
Og hvad kan jeg gøre for at ændre strukturen til en god, sund og næringsrig køkkenhavejord?
Håber virkelig på et svar!
Skrevet af: Malene, 16. juli 2004 kl. 10.02
Hej Janet
Al kunstgødning opløses i vand. Når det regner om vinteren trænger vandet ned gennem jorden, opløser den opløselige kvælstof, og tager den med videre. Det er derfor at mange brønde og boringer (især på sandede jorde) ikke kan bruges til drikkevand, fordi der er for meget nitrat eller kvælstof i.
Noget af kvælstoffet forlader jorden og løber med vandet til vandløb og videre ud i havet. Det er derfor havene om Danmark har al for mange alger og sommetider mister al ilt.
Derfor tror jeg ikke din jord har taget skade af at have fået for meget kunstgødning sidste år: Det er blevet vasket ud.
Hvis du vil have en god struktur i jorden, må du grave organisk matreiale ned. Det kan være halvkompost. Der er delte meninger i dette forum, om du skal grave dette organiske materiale ned, eller om du bare skal lægge det oven på jorden.
Hvordan og af hvad du skal lave dette halvkompost kan du finde mange oplysninger om på denne hjemmeside. Søg efter fx "kompost"
Skrevet af: Ole Nielsen, 16. juli 2004 kl. 10.11
Punkt 1 vil jeg i dit sted koste de kroner, som er prisen for en omfattende jord-analyse, der fortæller mere end ph-værdien.
Punkt 2 ved du reelt intet om tilstanden af din jord, før du kender resultatet af analysen.
Punkt 3 er det måske mere grundvandet end din havejord, som lider under tidligere ejeres overgødning.
Punkt 4 vil jeg i dit sted udelukkende bruge en langtidsvirkende komposteret naturgødning, der kan købes flere steder.
Selv bruger jeg Nature, der forhandles af Bilka.
Punkt 5 vil jeg overveje en dyrkningsform, som er baseret på højbede. Alt efter højden af bedet kan du, vil jeg hævde, på den måde begynde forfra og sammensætte en jord, der kontrollerbar.
Punkt 6 er min absolutte favorit blandt diverse kommercielle jordforbedrings-muligheder det forholdsvise nye produkt på markedet Champost.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: J. H., 16. juli 2004 kl. 20.44
Tak skal i ha', for svarene...
Vil få foretaget en analyse af jorden og kan desværre kun begræde hvis overgødning betyder forurening af grundvand/havet...
Sikken arv til vores børn og efterkommere!
Jeg har jo min kompostbunke og den vil jeg først og fremmest fordele og grave ned i køkkenhaven til efteråret.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. juli 2004 kl. 10.45
Selv rydning af skov medfører udledning af overskydende kvælstof. Dette kan ikke undgås helt, især ikke i et samfund som vores, der VIL have ret på naturens beskotning.
Kan der have været tale om kalkning af jorden og slet ikke gødskning? Det er under alle omstændighed en god idé at få jorden undersøgt, selv om det især for kvælstofs vedkommende ikke fortæller ret meget om jorden over flere sæsoner, netop på grund af udvaskningen. Med en overgødet jord vil du have svært ved at få planter af skærmplantefamilien til at spire, ligesom løg ikke trives. Saltskade på andre planter ville have vist sig bl. a. i form af visne bladrande. Måske er problemet slet ikke så stort?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.