Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 14. juli 2004 kl. 11.18
Hej
Jeg har forstillet mig at lave et e'spalie af støbenet/ rivenet, det skal fungere som rumopdeler. Jeg vil gerne have hvide klatrerroser og hvide clematis til at dække nettet.Klatrerrosen skal afløse clematisens blomstring. Er der nogle der kender gode sorter af disse og deres egenskaber samt hvordan de skal passes? Jeg regner med at sætte lavendel imellem roserne og clematis (er det ok, eller er der bedre planter til formålet?).
Hilsen Laila, Kaas
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. juli 2004 kl. 10.55
Prøv at se nærmere på "Dawn", en hvid middelblomstrende klematis. Af roser er "New Dawn" en meget kendt klasssiker, denne er dog svagt rosa og følsom overfor især meldug under tørre forhold.
Lavendel er en rigtig god idé, ligesom staudesalvie eller texasalvie vil være det. Også katteurt er en mulighed; alle er blå og har et lavt vandbehov så de ikke konkurrerer så meget med de øvrige planter. Schneewaltzer, der er helt hvid er også en mulighed. Ved at undersøge sagen nærmere, vil du se, at der er mange muligheder.
N.B. Ved plantning af Klematis bør du dække jorden med sand eller grus i et par cm's tykt lag omkring plantens basis, omkring stænglen de første sæsoner. Nogle anvender akvariegrus. Det skyldes at nyplantede klematis er sårbage overfor sygdom og ofte går ud, hvis stænglen er vedvarende fugtig. Det skal ikke iblandes plantejorden.
Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 17. juli 2004 kl. 15.56
Hej Henrik
Tak for dit svar, nu har jeg da nogle retningslinjer at gå efter.
Hilsen Laila, Kaas
Skrevet af: Sofie Holst, 26. juli 2004 kl. 16.20
Hej Laila.
Jeg kan kun tlslutte mig Henriks bud på på klatrerose. Jeg ahr selv en New Dawn og de er så smukke. Desuden vokser de ret hurtigt så det varer ikke længe før du kan nyde dem.
Hvad angår hvide klematis er der mange at vælge imellem og jeg nævner bare et par stykker. "The Bride" er en af de få rent hvide klematis der findes, de fleste er svagt creme-farvede. Men ellers er der der "White Moth" med piggede blomster.
Med venlig hilsen
Sofie Holst
Skrevet af: Laila Hansen, Kaas, 26. juli 2004 kl. 17.09
Hej Sofie
Tak for dit input. Jeg har også skrevet under en anden stribe www.havenyt.dk/forum/prydhaven/1318.html hvor jeg fik en god side.
www.pennells.co.uk/Dawn.htm.
Hilsen Laila, Kaas
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.