Forum

Stenmel renser fliser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 21.03

Hej
Jeg har nu for 3. år renset terasse- og andre fliser med stenmel. I år var der ikke så meget arbejde med at kradse fuger ud, fordi der var stenmel i fugerne fra sidste år. (Heller ikke ukrudt/mos af betydning). Stenmel er meget skarpere end sand og selvom det er et stort fejearbejde, er det overkommeligt og miljøvenligt. Man skurer simpelthen belægninger væk.
En pose rækker til ca. 30 kvadratmeter fliser og koster 35 kr.
Ingeborg

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 21.05

Jeg skal feje en gang mere i morgen når stenmelet er tørt.
Ingeborg

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 1. juni 2014 kl. 21.20

Det var da et godt tip. Jeg har lige fejet og fejet på mine fliser, og tænk at jeg skulle igang med højtrykspuleren for at få dem rene. (UDEN kemi!). Men at feje rundt med stenmel lyder da som en god ide.

/Helle - som ikke bruger algerens, men er glad for gode tips :-)

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 21.31

Det ser flot ud!
Mon ikke det kan bruges mod alger/mos på fliser hos din søster?

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 1. juni 2014 kl. 23.00

Kære Ingeborg, det er smukt og en god ide. Jeg googlede stenmel men fandt kun Big-bag med 1000 kg. Hvor køber du de mindre portioner? Venlig hilsen K

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 23.19

Hej
Jeg har købt i Daglig Brugsen - og vil tro at alle andre Brugser også har det. Ellers har de det også hos Jem & Fix. Jeg bruger grå stenmel. Det skal fejes med en stiv gadekost.
Ingeborg
@ Freya. Det kan desværre ikke bruges hos min søster, fordi hun ikke har fuger mellem stenene - og stenene er mindre end murstensstørrelse. Desværre. Hun har også et område med røde sten - og da går det ikke.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juni 2014 kl. 23.26

Stenmel fra Brugsen er i poser med 15 kg. Størrelsen er 0-2mm.
Ingeborg

7 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2014 kl. 9.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juni 2014 kl. 9.36

Hej Frank
Fin ide - hvis jeg havde tid nok til at feje mere end 200 kvadratmeter med stiv kost flere gange om ugen. Hvad gør du når det regner i ugevis?
Ingeborg

9 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2014 kl. 10.14

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Skovgaard, 5. juni 2014 kl. 12.16

hej frank fin ide med stenmel, en anden effektiv løsning er at hælde eddike i sin højtryksrenser og spule det en gang om året.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juni 2014 kl. 12.28

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juni 2014 kl. 22.29

Hej Frank
Hvordan kan det blive noget sovs? Jeg tror at du har misforstået noget! Selvfølgelig fejer og fejer og fejer jeg i tørvejr efter at have kradset fuger ud - og fjernet skidtet. Når fugerne er fyldt ud med stenmel - ligger der et fint lag pudder tilbage på fliserne. Så venter jeg på at der kommer regn - og så er værket fuldbragt. Du får et billede i morgen, for i dag har det regnet.
Ingeborg
Ja, der skal virkelig fejes, fordi det stenmel er så skarpt at det fuldkommen fjerner belægninger - i hvert tilfælde på mine 40 år gamle fliser.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juni 2014 kl. 22.44

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2014 kl. 12.09

Ja - tak Frank - Mon ikke alle fornuftige bruger støvmaske når der fejes stenmel? Og iøvrigt også andet støvende. Nogle bruger endda støvmaske når de slår græs. Men det burde jeg måske have nævnt.
Nej da Frank - jeg troede faktisk at man lavede stenmel af stenurt planten. .........og nej - jeg driller slet, slet ikke.
Ingeborg

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 31. juli 2014 kl. 19.03

Hvordan er stenmel at gå på med bare fødder, Ingeborg? Du skriver at det er så skarpt, at det fjerner alle belægninger på fliserne. Jeg elsker at gå med bare fødder om sommeren, også på terrassen, derfor mit spørgsmål.

Endelig, hvis jeg ville bruge det der bliver til overs/bliver fejet op igen, i jordblandinger, er der så noget der taler imod det?

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2014 kl. 19.27

Hej Vibeke
Stenmel skal ned i fugerne og ikke ligge ovenpå fliserne. Det er jo mikroskopisk små skarpe sten vi taler om. I modsætning til runde sandskorn.
Jeg fejer og fejer ned i fugerne. Det der bliver liggende på fliserne finder vej ned i fugerne ved første regnskyl. Stenmel pakker sig bedre sammen i fugerne, så det var det oprindelige formål med at bruge stenmel. At det så også renser fliserne er en biting.
Jeg går da med bare tæer på fliserne. Det man fejer sammen - og det som bliver tilovers er faktisk de største af kornene - og dem smider jeg bare sammen med sand og jord ud på jorden - eller mellem planterne. Vore fliser har ligget siden 1970 -
Mange hilsner
Ingeborg

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2015 kl. 19.03

i år, 2015 er det 4. år og så godt som intet ukrudt på terassen. Så det virker som det skal, også foran huset på nordsiden.
Ingeborg

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 12. april 2015 kl. 18.03

@Ingeborg.
Det er vel ikke fliserne på billede "Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2014 kl. 19.27" der er 40 år gamle ?

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2015 kl. 19.29

Hej Villy
Jo, fliserne lå her da vi flytterde ind i 1973. Huset blev bygget i 1971. Dengang var Bellahøjfliserne jo "in". Vi har dem stadigvæk på den meget store terasse.
Ingeborg

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2015 kl. 19.31

Der skulle stå flyttede ind. Fliserne foran huset er lige så gamle, men er lagt om et par gange. Det kan tænkes at den gamle ejer har fået støbt fliserne specielt til sig - for jeg kan godt se at de er meget fine i strukturen. (Cementens overflade).
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Stenmel renser fliser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stenmel renser fliser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider