Skrevet af: Randi Lauridsen, 26. maj 2014 kl. 11.10
Jeg skal have anlagt en række stier i haven, og vil gerne bruge grus, sten eller lign.
Dræn er vigtigt da jorden i haven i forvejen dræner dårligt, og hele haven skråner ned mod huset, så i kraftigt regnvejr vil vi ikke have at vandet skøjter af stierne og havner i vores kælder.
Stierne må selvfølgelig også gerne være rimeligt faste så man kan køre med trillebør uden det store besvær.
Jeg kan ikke lide at gå på perlegrus og granitskærver, så det skal det helst ikke være.
Er der nogen der har gode forslag til valg af grus, eller erfaring med hvordan stenmel opfører sig i forhold til dræning.
Randi Lauridsen
Skrevet af: Doris Møller, 26. maj 2014 kl. 20.10
Hej Randi Lauridsen
Jeg er så glad for den løsning, jeg har valgt til mine stier, så derfor vil jeg gerne reklamere lidt for ideen, som er superbillig og uden nogen form for ulemper:
Jeg bruger hjemmelavet træflis som belægning på mine stier. Jeg har en grenhakker (en maskine, som hos en forhandler kaldes en kompostkværn). Jeg kværner alle afklippede grene og visne staudestængler. Egentlig var det blot meningen, at materialet skulle lægges ud i bedene mellem buskene, men jeg fandt snart ud af, at dette træflis var fint på stierne. Hvis jeg lægger flis, der er lavet af visne staudestængler, er det meget blødt og behageligt at gå på. Man kan faktisk gå på det med bare fødder uden problemer.
Det er yderligere den fordel, at dette flis efterhånden nedbrydes og bliver til et vældig godt jordforbedringsmateriale. Ved kraftige regnskyl (som vi lige har haft) står der ganske kortvarigt op til 10 cm vand på mine stier. Det grove materiale flyder ovenpå og bliver holdt tilbage på stien af planterne, der gror ved siden af stien. Men det fine, porøse, nedbrudte træsmuld flyder ud i bedene, hvor det gør gavn! Jeg har nemlig og en stiv og tung lerjord, som kan bruge masser af jordforbedringsmateriale. Det virker nøjagtigt ligesom Nilens oversvømmelser, som i oldtiden gjorde Egypten til et frugtbart og rigt land!
Og materiale til nyt træflis mangler man aldrig!
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Randi Lauridsen, 26. maj 2014 kl. 20.24
Hej Doris
tak for forslaget.
Jeg er bekymret for snegle som i dag godt kan lide at gemme sig mellem græs og trækanter langs højbedene i dagtimerne og så har nem adgang til grøntsagerne om natten.
har du erfaringer med det ?
Jeg har også tung jord
Og hvis der står 10 cm vand så vil det hele havne i den nederste del af haven ved huset, da jorden skråner en del.
Skrevet af: Freya Grossmann, 27. maj 2014 kl. 7.03
Randi: mht. snegle, så prøv også at spørge Annett med "Den gotlandske køkkenhave" på havelyst. Hun har også barkstier i sin have.
Hun bruger dog "Byggemarkedsflis", som nok er lidt tungere/grovere end det hjemmeflisede. Dermed flyder det nok ikke så let ovenpå.
Skrevet af: Doris Møller, 27. maj 2014 kl. 7.59
Hej Randi Lauridsen
Nej, sneglene gemmer sig ikke i mine flis-belagte stier. Jeg har haft en del i nærheden af min kompostkasse, hvor de gemte sig i riller under bunden af nogle plastpotter. Jeg har slået dem ihjel.
Jeg kan godt forstå, at du blev lidt nervøs ved tanken om 10 cm vand på en sti – især når dine planlagte stier kommer til at skråne nedad mod dit hus.
Men det er altså kun ved meget voldsomme regnskyl, at der kommer til at stå vand ganske kortvarigt på mine stier. Mine stier går på tværs af skråningen, og de bugter sig en del.
Du er selvfølgelig nødt til at lave dine stier, hvor du har brug for at gå! Og hvis du går der tit, vil du selvfølgelig helst gå den lige vej fra A til B. Men ellers vil jeg i høj grad reklamere for ideen om at lave bugtede stier, som dels kan bremse strømmen af regnvand og dels kan give en større oplevelse af dine have, når du går rundt i den eller viser dine gæster rundt.
Hvis du laver en lige sti af materiale, der består af sten eller cement, vil vandet jo glide af og komme strømmende ned mod huset. En bugtet sti af træflis, derimod, vil under normale forhold kunne opsuge regnvandet. Det er kun under disse få voldsomme regnskyl, som vi har haft i de senere år (altså når mange mennesker har fået fyldt deres kældre med vand), at jeg har set stående vand ganske kortvarigt (5 minutter) på mine stier.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Randi Lauridsen, 27. maj 2014 kl. 8.45
Det er lidt svært at få stien til at bugte sig mellem meget firkantede højbede ;-)
Jeg forstår hvad du mener, desværre er mine stier der allerede og er ret lige. De er dækket af græs og ukrudt og ikke alle steder til at komme til med en plæneklipper (så havde det jo været nemt ..)
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 8.55
Randi, jeg synea, du skal skaffe Haveselskabets specialmagasin og "Dit regnvand". Deri er der nogle eksempler på alternatibe belægningwn, hvor vandet kan trænge ned/bortledes.
Måske kan du også finde ideer på www.ditregnvand.dk?
Skrevet af: Freya Grossmann, 1. juni 2014 kl. 8.57
Ikke OG men OM (det er titlen).
Skrevet af: Randi Lauridsen, 4. juni 2014 kl. 11.32
Hej Freya
Du ved vel ikke tilfældigvis hvor det kan skaffes ?
Har ledt på deres hjemmeside, men kan ikke finde noget om det.
Skrevet af: Tine Horsum, 4. juni 2014 kl. 17.51
slotsgrus!
Som de bruger i Slotsparken i Fredensborg.
Det virker udemærket, men er ikke billigt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.