Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. maj 2014 kl. 21.26
Jeg har tidligere idag lagt nedenstående spørgsmål, som en kommentar til www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/ukrudt/633.html men frygter lidt at mit spørgsmål, måske drukner i andres gode kommentarer.
Derfor lægger jeg mit spørgsmål i Forum også, med håb om et svar:
Vores gårdsplads blev belagt med stabilgrus og stampet behørigt for 6 år siden. Som årene går kommer der mere og mere ukrudt og sidste år og i år er jeg gået i gang med skuffejern og rive.
Min rive er en alm. "damerive" dvs. en lille smal rive med 10 tænder og nu har jeg besluttet, at den skal udskiftes med en mere hensigtsmæssig (=bredere) rive.
Jeg mener at huske, at min far brugte en anlægsrive til et lignende formål, men i perlesten (10-20 mm), er en sådan et fornuftigt valg eller skal jeg forsøge at finde en almindelig haverive, så bred som muligt?
Er der evt. en 3. type rive som er velegnet, men som jeg har overset
Skrevet af: Tom Andersen, 19. maj 2014 kl. 21.58
Vibeke, jeg tror ikke den rive der arbejder let i perlesten findes - desværre. Jo, hvis bare du skulle rive stenene, men når der skal rives ukrudt sammen, som du lige har skuffet og uden at ukrudtet konstant "pakker" riven, så den trækker en masse sten med, så er det en udfordring :(
Har du overvejet at bruge en ukrudtsbrænder ?
Eller lade ukrudtet ligge og visne og så bruge en løvrive?
Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2014 kl. 22.10
Jeg har slebet kanterne på mine river skarpe på bænksliberen, så er det både hakkejern og rive samtidig.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. maj 2014 kl. 22.36
@ Tom, det handler også om at få jævnet ud efter at jeg har været der med skuffeejernet.
Efter første tur med at få det grove væk, burde det være nok med vedligehold en gang om ugen og der tænker jeg det ville gå hurtigere med en bredere rive.
Den med løvriven må jeg lige prøve igen.
Ukrudtsbrænder? Risikerer bare at antænde hele skoven ;-) -Den er vist tung at slæbe på sådan en?
@Mogens ideen er god, men løser umiddelbart ikke mit problem med riven.
Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2014 kl. 22.57
Den vejer ingen ting, og hav så en vandkande i nærheden.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. maj 2014 kl. 0.17
Hej Mogens
Sådan en, noget lignende, har jeg forsøgt mig med. Det tager meget længere tid end med skuffejern og rive. Det jeg forestiller mig, skal til er en af dem med en god gammeldags gul gasflaske.
Skrevet af: Tom Andersen, 20. maj 2014 kl. 7.04
Ja, det er en "rigtig" ukrudtsbrænder med 11 kg gasflaske på lille vogn med hjul, som jeg tænker på. Og jo, man skal være opmærksom på brandfaren - jeg bruger den slet ikke i nærheden af nåletræer og helst kun i fugtige perioder.
Man skal også bruge den rigtigt, hvilket vil sige som en blanchering af planterne - de skal kun have så de bliver slatne og tørrer ud p.g.a. stort væsketab. Virker ikke/ kun hæmmende på etableret ukrudt med stor pælerod.
Jeg finder den ideel til en gårdsplads med perlesten, men vær opmærksom på brandfaren. Er der nåletræer eller andet "krudt" i nærheden, så kom ikke nærmere end et par meter eller tre og brug som sagt kun brænderen lige efter en fugtig periode, men uden synlig fugt på planterne/ jorden, da det besværliggør arbejdet 8flammen blæses ud af dampskyer).
Skrevet af: Clara Andersen, 20. maj 2014 kl. 12.25
Åh ja, synes jeg ser så mange rive grus uden at det nytter i ret lang tid, for små pælerødder og andre slags får man ikke med og de skyder straks igen, og fjerner man ikke blomstrende små græsplanter, sår de sig og man får flere.
Omkring hjørnegrunden i kolonihaven lugede jeg i bund før vi fik nyt grus for 10 år siden, og jeg holdt det ved lige ved at fingerluge samt med mælkebøttejern og fjernede ukrudtet helt en gang om måneden, det tog ½ time. Genboen bruger ukrudtsbrænder og mere end ½ time og får ikke mælkebøtte m.m. med, så der er hurtigt grønt hos hende igen. Eneste fordel er, at hun kan stå op, dog med let bøjet ryg, mens jeg kravler med knæpude. - Men jeg kunne holde det helt rent indtil året før vi igen fik nyt grus sidste år. Så blev der igen luget i bund før nyt grus. Man får ikke grus og jord blandet, og kan samtidigt glatte de enkelte småhuller ud med grus, det er langt mere nænsomt. - En haveveninde har holdt en gårdsplads på samme måde i mange år. - Man har så selvfølgelig ikke et redskab at skyde skylden for ukrudtet på...
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. maj 2014 kl. 9.46
@Tom, ja det var sådan en jeg mente og kan føle mig fristet, men venter lidt.
@Clara, ingen tvivl om, at det betaler sig at luge i bund. Lige nu går jeg og drømmer om at udlejer smider et nyt lag sten på ;-)
Jeg fortsætter indtil videre med skuffejernet og finder en bredere rive til at jævne med. Mangler stadig at gen-prøve løvriven.
Skrevet af: Henry G., 21. maj 2014 kl. 15.11
Hej Vibeke prøv at se efter en Planeringsrive, den er ca 50 cm bred, har ståltrådstænder og vender man den er den god til at jævne jord/grus med, denne rive bliver normalt brugt ved græssåning. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Lone Brems, 21. maj 2014 kl. 23.01
Hej Vibeke Dyrst
Jeg har mange års gode erfaringer med Sneeboer værktøj - blandt andet kultivatorriven (fås i to bredder) til en meget stor gårdsplads på ca 200 kvadratmeter.
Når man først har vænnet sig til det lidt tungere værktøj falder det let at anvende yderste tænder som hakke og at nyttiggøre tyngden som medhjælp, når der skal jævnes (evt ved at vende riven om, så tænderne stritter op i luften).
Du finder oversigt over mulighederne ved at google SNEEBOER - kig efter Ditch Rake.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. maj 2014 kl. 14.23
Tak for jeres input, Lone, Henry, Tom, Clara og Mogens E.
Jeg nåede frem til at købe en ganske almindelig 16-tands haverive.
dels fordi, den også i den snæver vending kan vippes og bruges som hakke og dels fordi den både kan jævne (bedre end den lille) og snuppe det værste ukrudt. Samtidig tror jeg den vil tjene mig bedst til den ugentlig gennemrivning som skal tjene til at irritere småplanter.
En planerings -eller anlægsrive ville ikke kunne gøre det samme.
Sneeboer, ser lækre ud og har mange spændende redskaber, men til 50+ m2, synes jeg det er lidt af en udskrivning for min penge pung.
Det samme med den store gasbrænder.
(Jeg skal jo osse ha`lidt motion ;-) )
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. juni 2014 kl. 19.28
Fandt lige denne på nettet: www.ukrudtshajen.dk/rullerenser.htm
Måske er den velegnet?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2014 kl. 21.42
Hej Vibeke
Jeg ved godt, at det ikke er det du efterlyser, men har du set på en cirkelhakke? Med den kører jeg igennem sandet på mit fortov. Ukrudtet bliver hængende i den og samles let af.
Du spørger efter en bredere rive. Selvom jeg har mange armkræfter (er maskinstrikker bl. a.) holder jeg af at arbejde med mindre redskaber. Blandt andet har jeg købt nogle gedigne børneredskaber (løvrive og rive) som jeg har sat på et "voksenskaft". Jeg synes bedre om at rive uden brug af mange muskler i en lidt smallere bane end at kæmpe mig igennem med et tungt bredt værktøj.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. juni 2014 kl. 23.10
Hej Freya og Ingeborg
Tak for input, dejligt I tænker på mig og tager Jer tid til at komme med ideer.
Min gårdsplads er stabilgrus, dvs. alm. grus blandet med sten 20-50 mm, nogle steder faststampet andre steder løsere, fordi der bliver kørt og gået mindre. Alle steder blæser der lærkenåle ned om efteråret og "avner" fra bøgebladene, når de springer ud om foråret, tilsammen bliver til de næringsstoffer, som danner grobund for ukrudt.
Nogle steder kan jeg kun, og da med nød og næppe, komme igennem med skuffejernet, når det har regnet, så der tror jeg ikke rullerenseren ville kunne komme igennem.
Efter den hårde omgang med skuffejernet og til den ugentlige (tunge) omgang rivning, vil jeg gerne være færdig og det startede jo med at det var for ineffektivt at stå og pille med min lille rosenrive, så den vender jeg ikke lige tilbage til. Det er surt arbejde og jeg vil have det færdigt så effektivt som muligt.
Ikke mindst fordi mine ben og slidte hofter er ret ligeglade med rivens bredde, men hænger sig mere i, hvor mange gange jeg skal lave bevægelsen.
Som skrevet ovenover, har jeg købt en bredere alm. rive og den fungerer helt tilfredsstillende.
Dog overvejer jeg at lave brændenældevand og bruge det ufortyndet, idet kvælstoffet skulle svide ukrudtet, men har mine betænkeligheder, fordi jeg tænker udvasket kvælstof er udvasket kvælstof og der ligger et vandhul lidt nedenfor grunden, hvor der bor stor vandsalamander. Men måske skal jeg ikke bekymre mig for de relativt små mængder?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.