Skrevet af: Tine Horsum, 10. maj 2014 kl. 17.35
Hvad hedder catnip? Som plante- der er vist flere.
Jeg vil virkelig gerne prøve at dyrke dem.
Jeg eksperimenter med dufthaver, bla krydderurter.
Mvh
Tine- der har katte
Skrevet af: Lotte Hansen, 10. maj 2014 kl. 17.42
Katteurt hedder Nepeta og der er som du skriver flere.Nogle er kattene mere glade for end andre.Jeg har også katte.
Venlig hilsen Lotte
Skrevet af: Tine Horsum, 10. maj 2014 kl. 17.54
Tak for svar!
Jeg mener også at Baldrian måske er tiltrækkende for katte. Jeg fik engang nogen poser med tørret lavendel- og jeg kunne ikke forstå, at Malle lugtede af billig sæbe! Hun kunne altså bare godt lide lavendel, ;-)
Mvh
Tine
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 10. maj 2014 kl. 18.31
Hej Tine
Jeg er nepeta-fan:-)
Jeg har sået næsten alle vores katteurt, da vi bruger dem som kantplanter langs stier (ca. 60 stk. vil jeg tro). Det er verdens mest taknemmelige plante. Den er flot violet som lavendel, den blomstrer allerede nu og bliver ved i lang tid. Desuden elsker både vores to katte og bierne den!
Jeg købte frøene i det lokale plantecenter for en billig penge. De spirede alle hver og en. Irriterende nok kan jeg ikke huske sorten, men da den sår sig meget let, er det intet problem at få flere. Hvis jeg skulle anbefale en, er det den jeg har sået. Den dufter af mest og blomstrer så flittigt.
Jeg har siden købt andre i forskellige farver (bl.a. en lysegul, som jeg glæder mig til at se i blomst), fordi jeg blev så begejstret over den første plantes skønhed, letdyrkelighed og bitække. Jeg har også nylig købt den der hedder Six hill giant, som mange havedesignere anbefaler. Den er endnu ikke i blomst, men indtil videre synes jeg stadig vores egen ukendte type virker mere tiltalende pga. duften:-)
Vores katte spiser af blomsterne eller ruller sig i dem og bliver helt legesyge derefter som små killinger.
Hvis du bor i nærheden af Skanderborg, er du velkommen til at forbi og få et par babyplanter til at starte en samling op:-) De er små, men kommer hurtigt efter det. Alternativt ville jeg kigge på netplanteskoler - fx Staudestedet, der har flere flotte slags og ikke er dyr.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2014 kl. 2.39
Tak for svar!
Nej, jeg er desværre Nordfynbo. Og kommer ikke til Jylland før om nogen år. Min mand har godt nok familie i Skanderborg, men dem ser han ikke. Så deet.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.