Skrevet af: Sofie Hansen, 25. april 2014 kl. 23.08
Hej,
Jeg kan til at starte med fortælle, at det er nyt for mig herinde, så i så fald, at emnet ikke er placeret korrekt, må dette være min bedste undskyldning :)
Sagen er den, at vi i dag har været ude at købe (reservere) et smukt valnøddetræ hos Sitas.
Spørgsmålet er nu bare - Hvor skal det placeres?
Vi har to muligheder:
1. I det ene hjørne af haven, hvor vi efter voldsom regn (eller mange regnfulde dage af slagsen) har rigtig meget vand til at samle sig. Planen ville i så fald være at plante træet "ovenpå" jorden, med en bakke der dækker op omkring rødderne. Kan dette mon lade sig gøre?
2. I et andet hjørne af haven, ind mod naboen, hvor det kan risikere at påvirke hans aftensol. Desuden vil træet ligeledes være placeret 2,5 m. fra havens hæk og 5 m. fra huset. Vi vil naturligvis beskære træet en del (uanset placering), men er det forsvarligt at plante et så stort træ, så tæt på huset?
Hvad ville I vælge af placering og hvorfor? :)
Og lige et sideløbende spørgsmål - Er der mon nogen herinde der ved hvornår sådan en valnøddetræ normalt springer ud med blade? :)
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2014 kl. 23.53
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Sofie Hansen, 25. april 2014 kl. 23.56
Frank Chr.
Jeg ved det faktisk ikke, men det er da interessant det du siger, da det naturligvis også spiller en stor rolle, så det kunne være ret så relevant for mig at finde ud af, hvorvidt dette holder stik. Måske nogen herinde ved mere om den del :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2014 kl. 0.00
Skrevet af: Sofie Hansen, 26. april 2014 kl. 0.04
Frank Chr.
Vores ene nabo har faktisk også et valnøddetræ, men det er heller ikke sprunget ud endnu :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2014 kl. 0.06
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2014 kl. 0.11
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 26. april 2014 kl. 0.28
Hej Sofie.
Valnøddetræer kan ikke særlig god til vandlidende jorde, da de har pælerod og roden vil drukne/rådne hvis de står i meget fugtig jord!
Den anden placering er måske heller hel optimal, da kronen på valnød er tæt og med stort løv, som danner meget skygge. Et valnød bliver stort med tiden. På 15 år vil det kan det sagtens nå at blive 4-5m. højt og fuldt udvokset på et god plads, nå en højde på 15m. Det tager dog rigtig mange år;-)
Plant din valnød et sted med sol og læ, og god plads omkring som hvor der ikke er alt for højt grundvand, så får du en skønt træ og smukt træ:-)
Mvh
Michael
Skrevet af: Sofie Hansen, 26. april 2014 kl. 0.30
Hej Michael,
Tusind tak for dit gode svar. Vi har ladet os fortælle, at træet sagtens kan beskæres og "holdes nede", således, at det ikke pludselig tager om sig i størrelsen, men skal være ærlig og erkende, at vi nu er nået dertil hvor vi tænker, om dette træ måske slet ikke er det oplagte i en have på 450 m2., hvor disse to placeringer er de absolut eneste muligheder. Hvad tænker du der?
Dog har du helt ret, det er et skønt og smukt træ :-)
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 26. april 2014 kl. 0.44
Valnød kan sagtens beskæres og holdes nede. Beskæring bør foregå fra august til oktober, da det er et blødertræ. Hvis man beskærer træer kraftigt, vil det jo gå ud over høsten af nødder, da blomsterknopperne sidder i skudspidserne. Men sørger man for at tage lidt af gangen hver andet år, så mærker man ikke så meget til det. I kan sagtens have en valnød tæt på naboen, bare i styrer kronen fra start og holder den lysåben. Mere lys giver også flere blomster og derved flere nødder:-)
Skrevet af: Sofie Hansen, 26. april 2014 kl. 0.48
Michael
Ved du så noget omkring det med hvorvidt der kan plantes frugtbuske m.m. i nærheden? Vi snakker nærmest lige under træet.
For det skal ikke være nogen hemmelighed, at haven simpelthen ikke er stor nok til, at et valnøddetræ alene kan eller skal tage al pladsen.
Lige som det er nu, står vi lidt i usikkerhed med hvorvidt vi skal holde os til nøddetræet eller måske kaste os over et lækkert æbletræ istedet :-)
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 26. april 2014 kl. 1.06
Bladene fra valnød hæmmer væksten for andre planter, men det er jo heller ikke værre end man kan rive løvet sammen om efteråret og smide det på genbrugspladsen:-)
Ja ellers skal I jo vælge et æbletræ eller to på M7 grundstamme. De bliver ikke så store og giver tidligt frugt.
Skrevet af: Sofie Hansen, 26. april 2014 kl. 1.10
Jeg er sgi ærligt talt lidt nervøs for hvilken rod sådan en basse kan lave, da der virkelig slet ikke er tale om ret meget plads, når det egentlig kommer til stykket :-)
M7 grundstamme? Jeg er vist ikke helt inde i alt det der, men mon ikke det kommer en dag :-)
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 26. april 2014 kl. 1.33
Tror måske ikke at du skal være så nervøs for valnøddetræet. Som du selv skrive, så kan det beskæres og det behøver I ikke at gøre de første 5-10 år. Løvet kan rives sammen og bortskaffes, så det ikke hæmmer andre vækster. Er det for nøddernes skyld eller for syns skyld I tænker valnød? Der findes også en hjertenød/japansk valnød som giver små velsmagende nødder, men træet er mere lysåben end alm. Valnød ellers er der en mandshurica valnød som ikke en så velegnet at spise, men også mere lysåben træ.
Det findes flere forskellige grundstammer til æbler. alle æbler er podet på en anden rod lidt over jorden. På en vild (naturlig) grundstamme vil træet vokse kraftigt og bære frugt et år eller to senere. Men bruger man feks. En M7 grundstamme vil træer kun vokse ca. 70% af en vild/naturlig grundstamme og give frugt hurtigere.
Skrevet af: Sofie Hansen, 26. april 2014 kl. 1.51
Det træ vi pt. har reserveret er allerede nu ca. tre meter og 10-12 år gammelt, sagde hende der solgte os det.
Jeg har læst på nettet (Hvilket kan være farligt, da der står så meget), at såfremt det beskæres vil det være ned til 4-5 meter træet kan være, hvilket allerede der vil genere naboen.
Træet var pga. frugterne :-)
Ah, på den måde. Tusind tak, det er altid rart at lære noget nyt :-) Pt. har vi set på sorter som Gråsten, Rød Aroma og Discovery. Jeg ved dog ikke om disse hører under det du nævner :-)
Som det nok kan gættes, er det stadig ganske nyt for os med al det have-ræs :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 26. april 2014 kl. 3.22
Mht. grundstammer og æblesorter, så se denne artikel (og den linkede med sorterne):
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/aebler_kvaeder_og_paerer/68.html
Jeg synes, at et valnøddetræ er et usandsynligt stort træ, til en ret lille have!! Kan I ikke få nogle valnødder hos naboen? Eller er I bare virkelig glade for valnødder?
Da jeres have er vandlidende, kunne en birk måske være et forslag i det våde hjørne? Det vil suge ret meget vand til sig. Også i disse klimatider.
Nogle bekendte har boet i deres hus siden 1973. I alle årene stod der et stort birketræ i haven. Det blev fældet omkring 2008-2009(?).
Da megaregnen kom i kbh i 2011 fik de vand i kælderen pga. opstigende grundvand (den slags kan ikke lige pumpes ud....). Havde ikke været et problem før.
Nu er der så plantet to nye birketræer...
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. april 2014 kl. 7.59
Jeg ville vægte hensynet til naboen ret højt - det er meget frustrerende at få snuppet sin sol af høje træer hos naboen, så når I har muligheden for at tænke hensynet ind, synes jeg, at I bør gøre det :)
Jeg er også mest til æbletræsløsningen - et så stort træ hører efter min mening slet ikke til i en lille have... Det samme gælder birketræer, som vokser hurtigt og bliver alt for store.
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 26. april 2014 kl. 9.13
Hej Igen Sofie.
Syntes måske også I skal droppe det allerede halv store valnøddetræ som i har bestilt. Hvis I skal have en valnød, vil jeg helt klart anbefale at kontakte Lars Westergaard som har Www.westergaards.dk planteskole. Lars ved ALT der er værd at vide om nøddetræer! Jeg hjælper Lars med at pode valnødder nogle dage hvert forår og ved at han har fået fat en en helt speciel dværg valnød. Denne valnød vil kun være ca. 2m højt efter 10 år! Sådan et træ er der plads til i alle haver!
Med hensyn til æbler, så er det nogle rigtig gode sorter som I har kig på og sunde sorter!
Kig det link til grundstammer som Freya Grossmann har lagt på denne tråd. Det giver lidt indblik i hvad grundstammer er og betydningen af dem. Den der hedder M106 og ca. Tilsvarende M7 i væksten. M7 er bare lidt bedre til vandlidende jord, som I har. Aller bedst er nok en vild grundstamme, da den er utrolig hårdfør, men giver som sagt noget større træer. Men ja, beskær træet en smule hvert år, så er det ikke noget problem, men først når det har båret frugt i nogle få år;-)
Mvh. Michael
Skrevet af: Peter A., 26. april 2014 kl. 9.33
Nå her er vist mange ting der skal sættes på plads........
Valnøddetræer egner sig kun til meget store haver , skal stå mindst 5-6m fra skel , mit blev sat et meget fugtigt sted i haven for ca35 år siden, som nu er det tørreste sted , træet suger utroligt meget vand , jorden er så tør rundt om træet at jorden revner ,der er intet der er giftigt for andre planter, om efteråret falder alle bladene af efter den første nattefrost , det er gode tykke blade som jeg bruger som jordforbedring , det giver en god muld som planterne trives i.
Når nødderne er modne falder de ned på jorden , så der skal være god plads ind til evt. naboer.
Så lang tid træet er lille kan alting vokse under og ved det , men når tæet er blevet stort , så udtørre det jorden og kvæler andre planter , jeg har hassel buske 3m fra tæet og de trives godt sammen.
Når man synes det er blevet for stort kan man beskære det , det vokser hurtigt ud igen , året efter kan man ikke se at man har beskåret det.
Da man ikke altid får samlet alle nødderne op , så sår det sig selv , har 11 mindre valnøddetræer stående i haven , som er kommet af sig selv.
Hvis i har egern i jeres område så glem alt om at få nødder , dem snupper de.
Rodnettet er både dybtgående og har store 10-15cm store udløbere spredt omkring træet lige under jordoverfladen.
Held og lykke med det................
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2014 kl. 10.01
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2014 kl. 11.10
Skrevet af: Jens Knudsen, 26. april 2014 kl. 14.16
Jeg vil aldrig lægge mig til at sove under en åkande.
Jeg tror også, jeg ville blive våd.
Hilsen Jens
Skrevet af: Sofie Hansen, 26. april 2014 kl. 14.39
Haha, skønt med kreative mennesker og skøre myter. Hvor ville verden være kedelig uden en eller røver eller tre. De bringer da i hvert fald smil frem :-)
Desuden skal det siges - Hvor er I bare et skønt forum herinde. Jeg er fan :-) Det er dejligt med søde mennesker, gode råd og ekspertise, når man selv er lidt lysegrøn på området :-)
Vi har i dag ændret valnøddetræet til et stort, flot æbletræ i sorten "aroma". Ikke rød aroma, men en anden... Åh, mig og navne :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2014 kl. 15.06
Skrevet af: Karin P, 27. april 2014 kl. 1.11
Hvor er jeg dog glad for, at mine stauder ikke er klar over at de (iflg Peter A) øjensynligt slet ikke kan vokse under mit store gamle valnøddetræ!!
(Og nej - de bliver ikke vandet)
Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2014 kl. 8.56
Skrevet af: Peter A., 27. april 2014 kl. 9.01
Jamen da, et stort tillykke til dig og dine stauder , jeg giver bare min personlige erfaring videre.............som ikke er autoriseret have viden.................
Skrevet af: Tine Horsum, 27. april 2014 kl. 15.01
Valnøddesnaps laves på de grønne nødder med den grønne "hud" på, de plukkes hen i juli. Skæres i kvarte og lægges i Brøndum.
Snapsen bliver bedre med årene, så efter den har trukket og nødderne er taget fra, kan den drikkes år efter (tyndes op med mere Brøndum). Det smager nammenam!
Jeg ville ikke plante et stort træ i så lille en have. Valnød vokser ganske vist langsomt, men at beskære for at holde den nede, strider i mod mine principper. (Jeg elsker store træer!)
Mine forældre fik et valnøddetræ i sølvbryllupsgave, det tog altså 20 år før det bar ordenligt, og da var de så gamle... At de solgte huset.
Heldigvis er de nyere sorter podede, så det går lidt hurtigere! ;-)
De der brune fingre, man får af at pille skrællen af valnød: Citronsaft kan bruges.
Mvh
Tine- får helt lyst til friske valnødder ummenum...
Desuden kan valnød lide at står lidt lunt- og i læ. Ellers kan det fryse tilbage.
Skrevet af: Tine Horsum, 27. april 2014 kl. 15.08
Er de blå Akelejer?
Det ser forresten skønt ud! (Y)
Akelejer kan gro i tør mager jord, mine er udvandret til vejkanten, en hvid groede op mellem havefliserne.
De er så fine, sådan lidt gammeldags kniplingsagtige i blomsten.
Geranium, kan også gro i tør jord. Mine mod syd i rent grus opad huset, trives og breder sig ud over fliserne.
Mvh
Tine- de er da smukke, de stauder!
Skrevet af: Karin P, 27. april 2014 kl. 18.00
Frank Chr: Jeps, det har en anseelig størrelse - og på gode nøddeår kan vi forsyne en mindre by med valnødder :)
Lægger lige et foto ind hvor det kan ses i fuld størrelse. Læg evt mærke til taget på huset til venstre for træet - det er "valmet" med ekstra taghøjde!
Tine: De blå i midten er en geranium, kender ikke det specifikke navn, den er vældig smuk men blomstrer desværre kun en gang om året i nogle uger og så ikke mere, selv om man skærer den ned.
På billedet er der til højre og venstre akelejer + lodden løvefod (svær at se). Den til venstre i baggrunden er en alm bonderose og bag den står en silkepæon.
I foråret er der et væld af forskellige løgblomster.
Passer alt sammen vældigt godt til vores bindingsværkhus fra 1880 :)
Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2014 kl. 21.31
Skrevet af: Sanne Gad, 28. april 2014 kl. 12.12
Kære Sofie.
Ang. valnøddetræ kan jeg se, at du har fået rigtig mange svar. Jeg har ikke råd ang plantning, men vil lige fortælle om det at bo sammen med et 117 år gammelt valnøddetræ. Det var plantet samtidigt med et lindetræ og en blodbøg- temmelig tæt med 3-5 m imellem. De står alle tre stadig - kæmpestore, majestætiske og imponerende. Valnødden springer sidst ud - godt hen i maj eller senere, hvis det er et koldt forår.
Rigtig go fornøjelse med træet og husk - når det engang bærer frugt - brug handsker til at håndtere dem - de ser lækre og grønne ud, men de farver sort - og det kan ikke vaskes af - det ska slides af ..... det tager tid :)
Skrevet af: Peter A., 28. april 2014 kl. 12.52
Du har (sanne) åbenbart ikke læst indlæg nr.22.............
Skrevet af: Sofie Hansen, 28. april 2014 kl. 13.57
Tusind tak for alle de mange svar herinde. Jeg får åbenbart lige pludselig ikke mails om, at der er svar i tråden, men kan se den lever endnu, i bedste velgående - og sikke et smukt valnøddetræ der er kommet på banen :-)
Skrevet af: Tine Horsum, 28. april 2014 kl. 17.31
Åh, jeg er kun lidt misundelig. Sikke et smukt stort træ!
Vi fik desværre for 10 år siden fældet vores store smukke hestekastanje. Og godt det samme: Den var pga af skambeskæring ved at rådne.
Bare så den ikke lagde sig- og vi var ved at få gravet op til trix- og septictank, som man jo skal på landet.
Jeg vil supergerne have store træer, bare ikke så de lige lægger sig i huset/naboernes hus. Her er for forblæst til valnød. Som det er har vi proptrækkerpile- og de fryser tilbage. Og har en kedelig tendens til at blæse om- i en vis alder.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.