Forum

Er din have økologisk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 24. april 2014 kl. 9.09

Jeg tænkte det kunne være sjovt at se, hvor mange der dyrker deres have økologisk, semi-økologisk eller på anden vis. Jeg er selv ved stille og roligt at gøre min have økologisk, men efter at have læst en masse økologiske havebøger er det blevet klart for mig, at økologi ikke bare er økologi.

F.eks. kan man i John Seymours legendariske bog om den selvforsynende have læse hans råd om at bruge nikotin som gift mod skadedyr, og han er heller ikke blev for at bruge svovl på æblerne. Amerikanske økologer virker endnu mere åbne for gift og gødning end John Seymour.
I danske bøger om økologi er det som om begrebet er strammet helt ind, og at man stort set ikke må bruge gift, og enhver tale om kunstgødning afskrives med det samme.

Det virker altså som om der er en uenighed om, hvad økologi er, og derfor tænkte jeg det kunne være interessant at diskutere det herinde. Men for at det skal foregå nogenlunde systematisk så har jeg fundet på nogle faste spørgsmål. Fri snak er selvfølgelig nødvendigt herudover! :)

1. Driver du din have økologisk?

2. Hvorfor driver du din have som du gør?

3. Kunne du finde på at bruge gift mod skadedyr? Hvorfor - hvorfor ikke?

4. Tænker du på at ændre måden du driver have på fremover? Hvorfor?

1 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 24. april 2014 kl. 9.14

Og så vil jeg da gerne selv begynde!

1. Ja, rimelig meget. Jeg har kvas, visne blade, og træ som går lov til at ligge og rådne et par steder. Jeg har dog endnu ikke fået gang i en god kompostering, så jeg har været nødt til at hente kompost på genbrugsstationen. Det satser jeg dog på er sidste år jeg er nødt til.

2. Fordi jeg tror det er det bedste for dyr, planter og os mennesker. Jeg bilder mig ind at jeg har mange flere insekter i haven nu end jeg havde da vi flyttede ind for to år siden. Jeg vil også gerne øge mængden af egenproducerede grøntsager og frugt, og der vil jeg ikke bryde mig om at indtage giftrester.

3. Jeg vil allerhelst undgå det, men hårdt presset kunne jeg nok godt finde på at anvende et naturmiddel, hvis f.eks. alle mine grønkål var ved at blive spist af larver.

4. Ja, jeg skal være bedre til at drive haven økologisk, og kompostering skal helt op at køre. Jeg vil også gerne have flere ynglepladser til fugle i haven.

2 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 24. april 2014 kl. 11.34

Som udgangspunkt dyrker jeg også min have økologisk. Jeg forsøger mig i stedet med at dyrke mig ud af problemer - kål kan få net over eller man kan så tallerkensmækker mellem rækkerne, så spiser de dem først ;-)
Men du har ret i, at det ikke altid kan gøres 100% - må f.eks. indrømme, at vi sprøjter for myrer, hvis de invaderer huset - der trækker jeg grænsen :-)
Hilsen Tina

3 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. april 2014 kl. 18.14

Det kan du tro, den er!
Jeg har arbejdet med økologi i 20 år personligt, fagligt og politisk.
For mig er det ikke til diskussion.

For mig starter det med jorden! Jorden er vores mest dyrebare ressource. Den skal plejes som et lille barn! Der skal økologisk/organisk gødning til at danne den rigtige struktur og føde orme og mikroliv. Jorden skal være levende, så bliver planterne og vi det også!
Kunstgødning opbygger ikke en organisk pulje, og desuden bruges der to kg olie til et kilo kunstgødning. Fosfor er også en begrænset ressource, som hentes i miner i Sydamerika.

Sprøjtemidler er no-go. De dræber mere en de insekter eller ukrudt, som man forsøger at bekæmpe. Jeg har en datter på fire år, og kan ikke forestille mig at sprøjte steder, hvor hun skal lege eller spise ærter, jordbær m.m.
Man kunne måske også ønske sig børnebørn på sine gamle dage...

Jeg har ikke noget fast sædskifte, da jeg ikke er særlig systematisk, og det kun er 2. år i køkkenhaven. Men der skal tilføres gødning: egen "avl", hestemøg eller kommunekompost.

Dyrevelfærd og GMO er ikke så relevant ift. havedyrkning, men det er endnu to årsager til at vælge økologiske varer i butikkerne.
Men ingen ville vel byde deres havehøns de forhold, som burhøns udsættes for, selv om deres forhold også er forbedret i de seneste år ("voliereæg").

Når det så er sagt, så køber jeg konventionelle frø, udplantningsplanter, en enkelt myrelokkedåse i ny og næ, og en smule købt rhododendrongødning bliver det også til.
Og så noget spagnum, som jeg dog inden for de næste år vil erstatte med egen såmuld og plantemuld. I økologiens tjeneste.

4 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 24. april 2014 kl. 21.09

1. Ja jeg gør. Ingen sprøjtemidler eller kunstgødning i min have.
2 Fordi jeg ikke stoler på at gift er ugiftigt. Og så har jeg set, hvilken forskel det gjorde for jorden og planternes trivsel. Jorden i haven var "død" da vi flyttede ind. Nu er her regnorme, tudser, frøer, salamandre, jordbier, pindsvin, masser af fugle, sommerfugle ... og man kan grave i jorden uden at ødelægge den lille skovl.
3. Myrelokkedåser. ikke andet.
4. Jeg er altid klar til flere mere eller mindre tossede forsøg. Sand med græsafklip, stenvarme, højbede, gryder, permakultur, no-dig, eller rødt plastik under tomater. Men økologien forbliver.

5 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. april 2014 kl. 21.10

1. Driver du din have økologisk?

Køkkenhaven nær 100%, i prydhaven er vi to der bestemmer :-)

2. Hvorfor driver du din have som du gør?

Fordi naturens principper er spændende og lærende at studere og fordi jeg er overbevist om, at den "pæne have" ud over at være mere miljøbelastede er mere arbejdskrævende, faunafattig, symptomatisk for holdningsløs materialisme - og kedelig!

3. Kunne du finde på at bruge gift mod skadedyr? Hvorfor - hvorfor ikke?

Nej ikke gift i den egentlige betydning (baseret på LD-50-værdier), men jeg bruger sneglemiddel godkendt til økologisk brug i køkkenhaven og det gør jeg fordi jeg ellers ikke ville kunne dyrke den - er voldsomt plaget af dræbersnegle trods massiv indsamling og el-hegn. Vil også bruge biologisk bekæmpelse (nematoder og lign.), hvis det bliver nødvendigt, men det er jo ikke gift / pesticider.

4. Tænker du på at ændre måden du driver have på fremover? Hvorfor?

Ja, hele tiden! Fordi der til stadighed er plads til forbedringer, især på områder, der styrker artsdiversiteten og så forsøger jeg løbende at påvirke chefen, så prydhavens Hortensiaer ikke behøver at være coboltblå :-) Har I plads, kan jeg kun anbefale at sætte fuglekasser op - lige meget hvor mange mejsekasser jeg sætter op bliver de straks beboet :-)

Bruger egne jordblandinger i drivhusets bede og terrassens potter og tror snart, at jeg har styr på egen så-jord også - så kan jeg snart undvære spagnum helt og det er et af mine nære mål!

6 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. april 2014 kl. 22.18

Kan fuldt ud bakke op om både Toms og Charlottes (og Tinas) overvejelser også.

Du spørger konkret til, at økologi jo er mange forskellige ting. Og det er det ganske rigtigt på regelniveau. Forskellige biologiske (og ikke biologiske) stoffer er godkendt i forskellige lande.
Nikotin kan jo udvindes af tobak, men er også et bredspektret skadedyrsmiddel, der slår et bredt spektrum af insekter ihjel - ikke kun den enkelte skadegøre. Det forhandler enkelte lande eller grupper af lande (fx EU) sig til enighed over. Og så er der ting som eksport/import ift. mærkning, og også tekniske sager som "tekniske handelshindringer" og "det frie marked" og andre ting, vi ikke gider fortabe os i her, vel?

Men hvis man vil ind til den fælles kerne i økologien, vil jeg henvise til IFOAM.org's fælles principper: www.ifoam.org/en/organic-landmarks/principles-organic-agriculture

Det er essensen i økologien at være forsigtige - fx omkring pesticider (også de naturlige), GMO m.v. Men også sundhedsprincipper, økosystemer og ikke mindst "fairness" og "care". Det er principper, som går langt videre end blot et miljømæssigt perspektiv.

7 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. april 2014 kl. 22.40

Den dyrkes efter bedste evne, økologisk .

8 af 53 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2014 kl. 23.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 53 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. april 2014 kl. 23.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. april 2014 kl. 23.47

Jamen så må det da være godt, at der er nogen som bruger noget NPK gødning, og importerer noget fosfor via soja fra Sydamerika, så der kan blive noget godt konventionelt gylle og møg til økologerne ;-).

11 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. april 2014 kl. 3.41

Ja Hans - det er vi da yderst taknemmelige for! :0)

Den primære import af fosfor fra Sydamerika er dog ikke fra soya, men som kunstgødning.
Hvordan er det lige, at de lokale bønder dernede har det med dyrkningen af GMO-soya til vores grise?

12 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2014 kl. 6.39

@Hans

Er du ikke rar at oprette din egen tråd i stedet for at ødelægge Bo´s gode initiativ?

Vi ved alle, at du er konventionel landmand og nærmest griner af den økologiske tanke (eller ikke kan se nødvendigheden heraf).

Konventionel eller økolog - jeg har respekt for din store erfaring, men er selv meget interesseret i bæredygtighed og det er er derfor jeg opsøger dette forum.

13 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. april 2014 kl. 7.25

Hvad økologi angår, så mener jeg – i øvrigt ligesom på mange andre områder – at det bedste er det godes fjende.

Jeg oplever gang på gang mennesker, der beslutter, at de nu vil leve 100 % økologisk. Men det holder sjældent, eftersom kravet er for svært at opfylde i et samfund, hvor de fleste andre er stort set ligeglade med klimaforværring og jordens knappe ressourcer.

Jeg ser, at folk rundt omkring i nabohaverne for tiden har travlt med at putte en masse materiale i klare plasticsække: ukrudt, visne staudestængler og afklippet plænegræs. Derefter bruger de benzin på at køre alt dette, som jo må siges at være ”havens guld” på lossepladsen!

Jeg tænker på alle de ressourcer, der forbruges til den procedure. Det er frygteligt. Hvis bare man kunne få folk til at genbruge haveaffaldet, ville det være et kæmpe fremskridt.

14 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2014 kl. 8.37

@Doris

Hvor har du dog ret!
Min nabo kørte sit hækkeafklip til genbrugspladsen, jeg overtalte ham til at det kunne han bare sætte ind til mig i de fine sække - efter nogle år begyndte han at kompostere sit haveaffald :)

Det, at få andre til at se lyset eller bare meningsløsheden i det de foretager sig er én af mine største glæder...

15 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 25. april 2014 kl. 8.40

Så et par forældre købe ind i et havecenter - bl.a. plænerens - og så havde de 2 små børn på 3-5 år - og jeg måtte simpelthen tvinge mig til at kigge et andet sted hen og lade være med at sige noget. Tror nu nok børnene har bedre af mælkebøtter end at kravle rundt i gift :-/

16 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 25. april 2014 kl. 10.36

Fedt med så mange bidrag. Det kunne være sjovt at høre fra nogen som står med nogle aktuelle overvejelser i forhold til om de skal skifte til økologisk, eller droppe det.

17 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 25. april 2014 kl. 15.18

1: "spise haven" er økologisk. Min hustrus blomster er IKKE.
2: jeg tror at, økologi er sundere end ikke økologi. Og jeg vil give vores barn det bedste jeg kan.. Jeg dyrker køkkenhave fordi jeg, i sæsonen vil have mulighed for at spise det grønne når jeg har lyst. Og ikke når det findes i køleskabet. Så jeg sparer tid ved ikke lige at køre i Netto og hente en agurk, kartoffel osv.
3: jeg har brugt gift mod bier i hulmuren. Snegle, kryb og kravl klarer naturen.. (Og indtil nu kan jeg acceptere tabene)
4: jeg blir bedre år for år, også takket være tips på Havenyt.
(5:) mine drivhuse er i alu og glas. Jeg har mange betonfliser. Så der trækker jeg veksler på naturen. Men JEG kan stå inde for hvordan jeg driver min have. Andre ville synes at det er ressource spild. Og det er her tråden er spændende.
For så længe vi hver især gør hvad vi mener er det rigtige, ud fra de muligheder vi har. Så tror jeg på at vi nærmer os et mere bæredygtigt og klogere samfund.. (Undskyld hvis det blev lidt for filosofisk)

18 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. april 2014 kl. 16.50

Tom og Søren: når I skriver at fruernes prydhaver ikke er økologiske, hvad mener I så?
Bliver sprøjtet, brugt kunstgødning eller er det fordi hun køber blomster i planteskolen, som ikke er økologiske?

Hvad er evt. begrænsningen for, at de også vil dyrke deres dele af haverne økologisk?

19 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. april 2014 kl. 18.41

Rigtig godt spørgsmål, Freya - det er jo ikke lige frem revolutioner, der skal til, for at gøre prydhaven økologisk også :)

Så godt at få det på banen, så vi kan få styr på fruerne!

20 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2014 kl. 18.55

@Freya

"Gør mig blå" (aluminiumsulfat) til hortensiaer og spagnum/ pottemuld o.sv. - vi har ikke begge udviklet os i den bæredygtige retning, man kan ikke få alt :)

Jeg er ikke selv nået dertil at frø skal være økologiske, hverken det ene eller andet sted, men arbejder hen mod egen frøavl og det går hele tiden bedre og bedre...

21 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 25. april 2014 kl. 19.05

Anja Egeris:
Mit indlæg var ikke ment som en mission mod at få folk til at dyrke økologisk. Hvis man begynder at presse med at økologisk dyrkning er det eneste rigtige og salvelsesgørende, så tror jeg ikke man får nogen omvendt.

Det var udelukkende ment som en åben diskussion af, hvorfor folk dyrker have som man nu gør. Alle skal kunne være med, uanset hvordan de gør.

22 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. april 2014 kl. 20.00

Jeg opfatter det nu heller ikke som en "mission" - men synes at det er rasende interessant, for der er jo stadig flere prydhaver end nyttehaver rundt omkring .)

23 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 26. april 2014 kl. 15.46

Jeg synes også det er interessant, men jeg vil bare nødig at det blev sådan lidt frelst, hvor folk som har dristet sig til at sprøjte mod insekter eller havde brugt lidt gødning ikke turde skrive herinde.

Jeg kunne godt tænke mig at tråden her var et sted, hvor folk fortalte frit og åbent om, hvordan de drev deres have, og hvor vi kunne hente inspiration fra hinanden. Det var bare det jeg mente.

24 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. april 2014 kl. 16.14

Hej Bo

Det er jeg så ikke så interesseret i... Jeg foretrækker faktisk, at dette forum er fri for fx "sprøjte-fif".
Det fint, at Tom deler med os at hans kone bruger diverse. Men det er stadig med den økologiske tanke bag.

Jeg er også RET træt af, at man kan lukke enhver diskussion om økologi med, at det bliver frelst! Frelst er noget, man kan blive af Gud, men ikke gennem økologien.
Men man kan godt bidrage til et bedre økosystem, og det kan man få det rart af...

25 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 26. april 2014 kl. 16.59

Enig i, at frelst er noget man bliver af Gud. ;)

Min pointe var, jvf. det jeg også skrev tidligere, at økologi ikke er et fasttømret sæt af regler. Økologisk havedrift er et vidt begreb, og jeg synes det vil være ret ærgerligt, hvis der begynder at være en stemning af, at man ikke kan skrive her i tråden, hvis nu ens prydhave ikke bliver økologisk drevet, fordi ens kone ikke lige er med på det økologiske.

Økologi er, som jeg ser det, et spektrum, hvor man overordnet set kan sige, at man forsøger at drive ens jord så meget i overensstemmelse med naturen som det nu giver mening for en.

Nogle vil måske sprøjte lidt med gift mod f.eks. murbier eller bruge kunstgødning på græsplænen, mens andre bliver helt hardcore og kører haven fuldkommen som den selv vil, med hjemmelavet kompost, genanvendelse af egen afføring, og nøjes med at luge lidt hist og pist og slå græsset - med en håndskubber naturligvis. Og der skal helst være plads til at alle kan føle de kan skrive herinde, uden de føler skal forsvare måden de gør tingene på, for ellers bliver det hurtigt et meget lukket lille forum.

26 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. april 2014 kl. 18.18

Enig!

27 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2014 kl. 19.40

havenyt er et sted, hvor man erfaringsudveksler i forsøget på at drive sin have økologisk. Personligt er jeg træt af, når der gives "konventionelle tips", altså råd og vejledning i hvordan man bruger dette eller hint sprøjtemiddel eller anvisninger i brugen af kunstgødning. Det er jo standarden eller normen rundt omkring og i stort set ethvert havecenter.

Skrider det formål ved at indholdet bliver meget broget, så bliver havenyt uinteressant for mig. Det er netop økologien eller det "naturlige", som for mig er "rasende interessant" for at bruge Anjas udtryk.

Bo´s ide med at svare på 4 konkrete spørgsmål er en rigtig god ide og jeg ville ønske flere tog udfordringen op.

Uanset hvor man er på sin vej mod større indsigt i den naturlige eller økologiske have, har jeg plads til at erfaringsudveksle med alle, når bare det er den kurs man har lagt.

28 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. april 2014 kl. 15.27

Økologisk?

Tjah, det ved ikke helt, når der er landbrug på to sider (gylleudkøring mm), jeg har også forsøgt at aflive brombær med Round-Up. (Virker ikke).

Men nej, den er ikke økologisk, jeg gøder lidt med forskellig slags gødning (også hornafklip), min er nok mere en naturhave. Jeg vægter højt at have biplanter, krat til fugle og krat til sommerfugle og sådan.
Økologi er principper for dyrkning, og nej- på den led- er haven ikke øko. Den er nok mere anarkistisk: Ting, der kan gro, og trives er at foretrække, for de mere sarte ting.

I øvrigt kigger jeg meget dyreliv i haven, og selvom jeg er fobisk med tudser/edderkopper mm, så er de også med til at berige haven.

Pt gør jeg en del for at have biplanter (også til humlebier og sommerfugle) fordi, de er i tilbagegang, og vores natur stille og roligt bliver fattigere uden dyr og planter.

Mvh
Tine haveanarkist

29 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. april 2014 kl. 18.30

1. Driver du din have økologisk?

Er på vej. De vigtigste for mig er, at det jeg dyrker er giftfrit- eller næsten. Det næstvigtigste at haven er levende. Jeg har høns, der fodres økologisk (næsten) og det foder jeg ikke kan få i øko er non GMO. Den hønsegødning jeg har er altså ikke ren øko. Jeg lægger om trin for trin. Næste trin bliver at lave jord selv - køber pt jord til tomater - af nød.
Jeg bruger Ferramol i køkkenhaven, der hvor hønsene ikke kommer og Round UP i indkørslen indtil videre. Forsøger at undgå skadedyr ved at afskærme planterne: sneglehegn og net.

2. Hvorfor driver du din have som du gør?

For at kunne få æg, frugt,grøntsager mm der er giftfrie og for at kunne nyde dyrelivet i den.

3. Kunne du finde på at bruge gift mod skadedyr? Hvorfor - hvorfor ikke?

Nja bruger jo Ferramol og dertil myregift indendørs. Men ellers nej.

4. Tænker du på at ændre måden du driver have på fremover? Hvorfor?

Min plan er at få haven så "ren" som muligt, så det er det, jeg "ændrer henimod".
Og hvorfor? For at få sunde naturlige fødevarer til glæde for os selv , børn og børnebørn (ikke mindst)- uden at skade naturen, som jeg sætter meget stor pris på HVER DAG.

30 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. april 2014 kl. 18.32

Glemte at tilføje at gift mod skadedyr ender som gift for os selv.

31 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. april 2014 kl. 19.13

Hej Lene
Hvad er problemerne i din indkørsel, siden du synes, at RoundUp er nødvendig?
En del roundup fra haver ender jo i grundvandet, så jeg tænker ikke roundup som en "bagatel" - og det kunne jo være, vi kunne give et godt råd herinde, så du også kunne stoppe med at sprøjte indkørslen (hvis du altså ønsker dette). Evt. Kan du oprette en ny tråd om dette, da det kan være, at det er for omfattende en afvej?

32 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. april 2014 kl. 19.28

Freya Grossmann.
Du skriver: En del roundup fra haver ender jo i grundvandet.

Vil du være så venlig at komme med beviser på, at den påstand er rigtig. Nu er du ude i noget som er direkte sagligt forkert, for ikke at sige det grovere.

Du kan blot smide et par link ind,. som sagligt beviser din påstand.

Ikke noget med tro men saglighed, tak.

Vh. Hans

33 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. april 2014 kl. 21.08

Hans: Jeg har jo ikke selv testet..
Men jeg tænker, at Landbrugsavisen for dig vil være et seriøst nok medie???
www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2011/4/1/Havegiftenderigrundvandet.htm?fag=A

Det er GEUS, de henviser til. Er det en seriøs kilde?

Problemet er netop i bl.a. indkørsler, som er der, hvor Lene anvender det.

34 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2014 kl. 21.21

Læg mærke til datoen :-D

35 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. april 2014 kl. 22.01

Freya:
Det er typisk for GEUS og andre, der udsender den slags pressemeddelelser, at der aldrig bliver nævnt helt bestemte stoffer. Det må man så selv prøve at finde ud af.

Det er 2 af de helt gamle hormonmidler, der har været problemer med. De blev forbudt og udfaset i landbruget for mere end 25 år siden, men har stadig været tilladt i havebruget bl. a. i forskellige udgaver af plænerens. Det er nok slut nu, og godt for det.

Om Glypfosat:
Indtil for 1-1½ år siden var det forbudt at anvende glypfosatmidler på befæstede arealer. Der er nu kommet en ny formulering så dette forbud er ophævet. Der er heller ikke mere et afstandskrav til vandmiljøet.

Bestemte datoer kan jeg ikke bruge til noget sagligt.

vh. Hans

36 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. april 2014 kl. 22.50

Hans: hvem forestiller du dig, skal kontrollere det i private haver?
Min svigerfamilie bruger det gerne på deres egen gårdsplads (villa) oven på egen drikkevandsboring... Hvor klog er man så?

Vil hellere vide, om vi kan hjælpe Lene med at stoppe brugen. Har du noget imod det?

37 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. april 2014 kl. 23.56

Freya:
Jeg har ingen ide om at ville omvende nogen.
Jeg får nemt knopper, når nogen vil optræde som Guru med påstande om at de har set lyset.
Jeg blev grundigt vaccineret mod den slags ved, som 10 årig, at opleve omrejsende herregårdsmissionærer der med tordentale om evig fortabelse prøvede at omvende herregårdsbisser til et helligt liv og levned.
Det har sat sit præg ;-).

vh. Hans

38 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2014 kl. 6.33

@Hans

Plantebeskyttelsesmidler og pesticider belaster miljø og mennesker over hele kloden, men det er du ikke enig i, tror jeg nok jeg kan tillade mig at påstå efter dine gentagne indlæg om dette.

Dette faktum er der videnskabelig belæg for og dette forum er sat i verden for bl.a. at undgå brugen af disse stoffer i private haver - i haverne bruges få procent af midlerne, mens det konventionelle landbrug står for langt hovedparten af forbruget.

Kunne du dog ikke tage og respektere dette i stedet for konstant at gå det konventionelle landbrugs ærinde og bevidstløs forsvare tåbelige detaljer i den på alle måder skadelige anvendelse?

Jeg er helt enig med dig i dit forhold til missionærer, men det er jo et spørgsmål om personlig tro - det er den skadelige effekt af plantebeskyttelsesmidler ikke, det er fakta!

39 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2014 kl. 8.02

Enig, Tom :) De evindelige gentagelser fra din side, Hans, minder mig mere om missioneren end det, som vi andre skriver...

Men jeg vil da også lige svare på spørgsmålene :)

1. Driver du din have økologisk?
Ja, igennem 27 år - er dog ikke sphagnumfri endnu, da jeg stadig mangler det gode alternativ, og jeg dyrker mange chilier i potter. Man kan købe økojord nogle steder, og det gør jeg også, men det er ikke sphagnumfrit. Men ingen kunstgødning og sprøjtemidler i min have.

2. Hvorfor driver du din have som du gør?
Fordi jeg synes, at det er sådan det skal gøres - det er godt for mig og ikke mindst for natur og dyreliv.

3. Kunne du finde på at bruge gift mod skadedyr? Hvorfor - hvorfor ikke?
Jeg har et par gange brugt myregift, fordi de var i gang med at ødelægge noget murværk. Jeg synes ikke, at man bør bruge sneglegift - men er nu ikke sikker på, at jeg kan lade være, hvis de lede, brune lander i min have på et tidspunkt...
Hvorfor? For at beskytte dyreliv og grundvand - og jeg vil ikke spise giftsprøjtet grønt og frugt. Det er også et svar på hvorfor ikke :)

4. Tænker du på at ændre måden du driver have på fremover?
Hvorfor?
Nej - ikke på andre måder, end at jeg vil forsøge at reducere brugen af sphagnum endnu mere, det er en løbende proces.

40 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2014 kl. 8.05

Jeg tænker nu missionering og frelsthed, når jeg ser dine gentagne angreb på grundlaget for siden her, Hans - hvad gør du her egentlig, hvis du ikke er enig i hele grundholdningen bag siden?

41 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 28. april 2014 kl. 10.00

Anja, jeg synes ærlig talt din seneste kommentar er grinagtig.

Citat: ”hvad gør du her egentlig, hvis du ikke er enig i hele grundholdningen bag siden?”

Kan vi blive enige om, at 90% (eller mere) af ALT hvad der – hér på sitet - bliver

- debateret om
- udvekslet erfaringer om
- besvaret spørgsmål om (af ”eksperterne”)
- skrevet artikler om

absolut INTET har med økologi at gøre!

Der er overvejende tale om helt almindelige ”have-ting”, som Hr. og Fru Danmark har nytte af, hvilket er baggrunden for den store ”trafik” på Havenyt.dk (mange brugere). Måske fordi der ikke findes så mange andre danske fora (at gå hen). End ikke Haven.dk har noget.

Så til sagen, dét med ’grundholdningen bag siden’ er noget ophøjet fis. Jeg anerkender tankegangen, men at man ikke kan og må være hér, for de andre ting, hvis høje antal bruger formentlig er med til at ”betale festen” (mange brugere = højere reklameindtægter), ja det synes jeg lige skal med i overvejelserne.

Jeg synes det er fedt at Hans er med på forummet, til at give et (i mine øjne konstruktivt ) modspil.

/Maria

42 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 28. april 2014 kl. 10.20

Jeg synes tråden bliver noget afsporet af jeres diskussion om for- og imod sprøjtegift. Kan I ikke oprette en ny tråd til den diskussion?

Lene Skelmose:
Jeg tror vi står lidt i samme situation. Jeg lægger også gradvist min havedrift om til økologi, efterhånden som jeg støder på nye udfordringer. Det provokerer mig når mine naboer bare sprøjter sig ud af problemet, så jeg ser det som en sund udfordring for mig selv at vise at man kan drive en have økologisk uden at det hele går op i hat og briller.

Jeg skal i øvrigt også til at have høns. Har du et par tips til hønsefoder? Jeg regner med at de i stor stil skal have madrester, og evt noget skvalderkål og grønkål. Derudover skal de nok også have noget andet foder, men jeg ved endnu ikke hvad.

43 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. april 2014 kl. 11.31

Hej alle

Jeg synes, at det er en rigtig interessant debat, og at alle bør respektere fokus for en tråd.

Men det, jeg egentlig vil kommentere, er Havenyts profil. Der står ikke økologi hen over siden. Da vi planlagde Havenyt i år 2000, var vi enige om, at økologisk havedyrkning var på vej og alle gerne ville den vej med deres have.

Dyrkningsanvisningerne på Havenyt er økologiske, så alle der følger vores anvisniger er på vej mod at dyrke haven økologisk. Hvorfor hele tiden skrive det? Hvor finder du et sted, hvor de skriver, at denne haveside går ind for kunstgødning og pesticider. Økologi er fremtidens standard.

John Seymours bøger er gammel, og der er kommet ny viden til, så tag dem med et gran salt, tænk selv. Jeg elsker hans bøger og bruger dem stadig - måske mest fordi det var den ny inspiratiion i 1977, da jeg gik i gang med min første have.

Der er jo forskellig opfattelse af, hvad økologisk dyrkning er. Ser man på erhvervet, er det f.eks. tilladt både at bruge spagnum, og ferromol. Og ikke økologiske frø og plantemateriale, hvis der ikke findes økologiske alternativer. Men i erhvervet er der jo mange ting, man ikke vil gøre i sin private have som at vende jorden totalt hvert år og have monokultur på 20 ha med gulerødder.

Derfor er det også rigtig interessant at få en diskussion af, hvordan man indretter sin have, så den dyrkes mest muligt økologisk, og her mener jeg da også, at man skal tage transport aspektet med, og hvor meget man importerer til haven - og kører væk. Med andre ord se på kredsløbet i haven.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

44 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. april 2014 kl. 12.08

1. Driver du din have økologisk?

Ja, næsten økologisk, men ikke 100%. Jeg har en svaghed for at afprøve nye sorter - og her dumper jeg igennem og køber en del ikke økologiske og endda F1 sorter. De fleste gange bliver det kun til et års dyrkning, men jeg finder da interessante sorter, som så bliver økologiske fremover, når jeg selv høster frø af dem. Til gengæld tager jeg rigtig mange frø og har en del standardsorter af bønner, ærter og majs, som jeg selv tager alle frø af.

Jeg laver egen så- og plantejord, og er lige nu ved at teste op imod nogle poser økologisk såjord, priklejord og pottejord, om der bliver forskel på de endelige planter. Men ellers køber jeg ikke jord - bortset fra den vinter, hvor al min jord ude i haven var stivfrossen først i marts, og jeg skulle så. Da vandt nøden over økologien.

Til gengæld køber jeg kun ganske få planter til haven - jeg sår eller stiklingeformer. Jeg er bange for at få skadedyr ind i drivhuset eller dræbersnegle, som jeg indtil nu er sluppet for.

Gødning er jeg ikke selvforsynende med - og min nabo har ikke heste mere. Så lige nu er det økologisk plantegødning og kyllingegødning, der bruges i min store selvforsyningskøkkenhave. Her rækker komposten ikke. Jeg henter en del ålegræs ved stranden få kilometer væk til at dække vinterafgrøder med og jorddække med om sommeren.

Jeg komposterer det meste, men ikke sygt planteaffald. Jeg har nogle grenbunker med hækaffald, men midt på sommeren bliver der også kørt et par trailerfuld hækaffald, især fra thuja og buksbom væk.

2. Hvorfor driver du din have som du gør?

Jeg vil vide, hvad jeg putter i munden, og med en selvforsyningshave er det en god forretning oven i købet. Og så holder jeg meget af den danske natur og vil gøre mit til, at den udsættes for mindst mulige kemiske og naturfremmede stoffer.

3. Kunne du finde på at bruge gift mod skadedyr? Hvorfor - hvorfor ikke?

Jeg har aldrig brugt gift i haven. Men har en gang måttet aflive et hvepsebo lige over vores cykler inde i en garage. Og rottemanden får lov til at sætte gift i garagen, når rotterne forsøger at grave ind under mit hus. Når en have dyrkes økologisk og kommer i en vis balance, og jeg føler ikke noget behov for at sprøjte. Jeg bruger en del insektnet og fiberdug og dækker mine gulerødder og kål.

4. Tænker du på at ændre måden du driver have på fremover? Hvorfor?

Jeg har ikke de store planer om at ændre min havedyrkning i forhold til økologien. Mener at min have er i en god balance med områder, hvor havens øvrige liv har gode vilkår. Og at jeg har indrettet mit indkøb til haven, så det er økologisk forsvarligt - lige bortset fra mine ikke økologiske frø, fiberdug og insektnet.

45 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 28. april 2014 kl. 12.16

@freja 25 april.
Ang ikke øko blomster:
Min hustru køber blomster i havecentre, som hun så gøder med ikke økologisk kunstgødning.
Det gør hun fordi, det for hende er nemt og det giver hende en stor glæde ved at være i haven. Vi har været heldige at vælge planter som gir super betingelser for rovinsekter, og derfor sprøjter hun ikke.
Jeg synes det er ok at hendes blomster ikke er øko. For det motivere hende til at bruge haven.

Jeg er dog overbevist om at hele haven bliver mere økologisk når vi bliver ældre og får mere tid.. (Jeg spiller "børnefamilie kortet";) )

46 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. april 2014 kl. 13.55

Hej Søren

Jeg er sikker på, at med hendes ellers naturvenlige indstilling og din indflydelse vil hun med tiden forsøge at bruge andre gødningsmidler. Jeg gætter på, at du bruger jhver en skovlfuld kompost i køkkenhaven. Men der findes økologisk plantegødning, som er lige så let at tilføre som kunstgødning, og som kan gøde planterne en hel sæson ved tilførsel i foråret. Hvis du har sådan en sæk til køkkenhaven, så er hun garanteret så nysgerrig, at det skal prøves.

Haveglæden er jo vigtigst af alt.

Hilsen Karna

47 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. april 2014 kl. 17.52

Og jeg dyrker ukrudt.
Fordi bierne kan lide dem- og?
Min have er ikke økologisk, det er en naturhave fordi, jeg foretrækker bier, blomster og det ækle kryb?

Jeg har også den der lidt sjældne med den gul/grønne ryg- bænkebiderart. Og ternerbede edderkopper og... Orange korsedderkopper og...

(Jeg bryder mig ikke om kryb! Men jeg ser efter, om de er her)

Sådan er det!
Mvh
Tine- hvis have ikke er lutter blomster

48 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. april 2014 kl. 18.58

Jeg elsker kryb!
De skal ikke lige frem spadsere over min hovedpude eller havregryn - eller stikke mig... Men jeg synes, de er fascinerende, smukke, flotte, nyttige (som regel)...

Jeg falder også tit for nogle udplantningsplanter - eller modtager dem fra svigermor, som ikke kan stå for fristelsen... Men jeg synes også, det er sjovt at følge de små spire i vindueskarmen.

Jeg kan ikke se alvorlige problemer med at anvende kunstgødning i krukkerne. Selv bruger jeg kommunekompost til dette (blandet med jord), og tænker, at det er en fremkommelig vej til mig.
Jeg kan ikke kompostere hækaffald og afklippede grene. Og jeg har ikke kompost nok til at gøde stauder, urtehave og krukker. I år hentede jeg hestemøg med en haveven, og har tømt en hel kompostbeholder (200 liter). Og så skal jeg nå at hente noget mere kompost på genbrugsstationen.

49 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2014 kl. 20.08

Problemet med kunstgødningen er vel primært, at den er enormt energikrævende at fremstille :) Og når man nu kan få ikke-kunstgødning til potteplanter, hvorfor så ikke bare bruge det i stedet?

50 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. april 2014 kl. 20.22

Hej Freya.

Nu synes jeg, vi er ved at nå ind til noget meget væsentligt i hele denne økologidebat.

Hvis jorden ikke skal udpines, skal der tilføres næringsstof udefra. Det er der nogen som kalder "gødningshæleri". Der er det rigtige i det, at det er nødt til at komme et andet sted fra (stjæles), hvor det så mangler. Ingen vil vel nøjes med det udbytte som der kan blive af de naturlige frigivne 2kg fosfor pr. ha pr år.

Så skriver du, at du bruger kunstgødning i krukker og naturgødning på friland.
Det synes jeg er direkte forkert. Jeg ville vende det 180gr. Med kunstgødning kan man styre næringsstofferne så de er til rådighed når planterne har brug for dem, og er brugt helt op når væksten er slut. Det kan man ikke med organisk gødning uden væsentlig risiko for udvaskning hen over vinteren og dermed tab. Så muld noget plantemateriale , evt. halm, ned som kan optage den lille smule som frigives medens der er lidt varme i jorden.

vh. Hans

51 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. april 2014 kl. 20.38

Nej Hans:

1) jeg skrev ikke, at jeg bruger kunstgødning. Det var Sørens kone. Jeg bruger kommunekompost.

2) mit seneste indlæg gik på krukker. Og her er det ikke relevant at tale om nedmuldning af halm eller udvaskning af kvælstof!

Du beder om dokumentation: kan du så ikke lige finde kilden til, at det konventionelle plantebrug uden husdyr ikke udleder kvælstof til vandmiljøet, fordi de baserer sig på kunstgødning?

52 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 29. april 2014 kl. 9.45

Tanken med økologien er, som jeg har forstået den, at man ikke kun tænker i små systemer, som 'min tomatplante mangler kvælstof, så jeg giver den et skvæt gødning'. I stedet tænker man i hele systemet, og hos os altså hele vores have.

Når man lægger grøndække ud, eller halvt omsat kompost, så giver man regnormene, insekterne og bakterierne noget at arbejde med, og der bliver langsomt frigivet næring som planterne kan leve af. Det gør jorden levende, og de mange små kryb giver også de større dyr noget at leve af. Hele systemet har altså gavn af at man ikke gøder med kunstgødning, fordi kunstgødningen kun virker meget lokalt og meget koncentreret.

Dertil kommer at det ikke giver så meget mening, set ud fra et økologisk perspektiv, at køre en masse grønt væk fra sin have, og derefter drøne i Bauhaus for at købe gødning. Det er ikke svært at bruge kompost - det kræver bare at man indtænker det i sin dagligdag.

En anden fordel ved økologi, som jeg ser det, er at man får en forståelse af, hvordan naturen virker, og hvad vores rolle i den er. Det synes jeg ikke man skal undervurdere, og især ikke i vores tid, hvor vi har fjernet os meget fra naturen, hvilket jeg har en stærk mistanke om er med til al forstærke den ulykke, depression og stress som plager mange mennesker.

53 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2014 kl. 9.50

For f....hvor er det lige mine ord Bo!
Mere af det her på havenyt oh i haverne :-)

Nyt svar til emnet »Er din have økologisk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er din have økologisk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider