Forum

Ukrudt i kompost. Kan det uskadeliggøres

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 7. april 2014 kl. 12.51

Hej

Hvert forår (og sommer... og efterår) står jeg i det dilemma, at jeg har en større mængde ukrudt som skvalderkål, mælkebøtter og vild gulerod.
Jeg hader at skulle køre en masse grønt affald på genbrugsstationen, når vi har en kompostbunke.
Men omvendt ved jeg også, at komposten vil være næsten ubrugelig, hvis den indeholder en masse levedygtige rødder af forskelligt ukrudt - og senere på sæsonen også frø.

Men da jeg har nogle store murerbaljer slog det mig, at en løsning kunne være, at lade ukrudtet ligge i dem og rådne i regnvand en måneds tid, inden det kom på komposten. Vil den løsning fungere, eller forgår ovennævnte ukrudt ikke så nemt?

Jeg synes ikke, jeg har kunnet goole mig frem til andre råd, end at man skal smide ukrudtet væk eller anskaffe høns.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. april 2014 kl. 14.19

Hej
Jeg havde samme ide, bare med den forskel at jeg kom al ukrudtet i en mælkehvid plastikpose, som fik lov til at ligge i ca. 6 måneder. Jeg kom også vand i posen, men der var lystigt liv i skvalderkålen og senegræsset. Måske er det anderledes med en sort spand. Men........føj for en stank der kom ud af posen med de delvis rådnede dele.
Ingeborg

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2014 kl. 16.17

Hej Søren

Der er ingen problemer i at komme diverse rødder af ukrudtsplanter på komposten - overhovedet!
Det forudsætter selvfølgelig at materialet komposteres....

Ukrudtsfrø er et problem, men det er jo op til en selv at undgå dette ved rettidig lugning :-)

Jeg har en bunke kun til ukrudt med mange frø - næsten kun "totgræs" og den kompost bruger jeg til topdressing af græsplænsen.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 7. april 2014 kl. 16.57

Tom, jeg synes selv, jeg er blevet ret god til at "holde gang" i kompostbunken, men jeg vil aldrig kunne lave en bunke, der er stor nok til at opnå en varme, hvor både rødder og frø komposteres helt.
Men den der med at have to adskilte bunker må jeg med skam erkende, at jeg slet ikke havde overvejet....Så slipper man også for at have grimme, ildelugtende baljer/poser stående.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. april 2014 kl. 18.28

Der skal ikke varmekompostering til for at kompostere rødderne af diverse planter.....

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 8. april 2014 kl. 16.44

Løsningen er meget simpel.
Lad være med at komme disse ting i kompostbunken, men læg det direkte ud som en JORDDÆKNING. Måske først sønderdelt med en plæneklipper, og så ud mellem planterne.

Der vil disse ukrudtsarter ligge og udtørre, men skulle der være noget der prøvede at få fat og vokse, vil det være meget let at hive op. Specielt netop fordi man har lagt dette jorddække.
Men selvfølgelig skal man være opmærksom.
Men for en fornuftig person er der overhovedet ingen problemer.

Så generelt er det langt bedre at bruge et frisk affaldsmateriale direkte som jorddække end at komme via kompostbunken.

Personlig har jeg så også den noget uheldige erfaring, at man ofte placerer kompostbunken gemt væk f.eks. under et træ. Og efter nogle få år er træet vokset sig alt for stort pga. alt den dejlige næring som siver fra kompostbunken.

Næh kompostbunker det holder jeg mig fra. Det er så besværligt.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 16. april 2014 kl. 21.13

Dette er en ny tråd for mig, jeg er ny i kompostsammenhæng. Fik en glimrende ide, tror jeg. Fik en ny regnvandstønde på 1000 l, og vil så bruge de 2 gamle tønder til kompost, er det en god ide???

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. april 2014 kl. 22.22

Jeg har en flækket regnvandstønde i plast, som jeg har brugt som kompostbeholder.
Det virker udmærket, men den er lidt besværlig at tømme, da den ikke kan tages ud nedefra.
Men den kan jo væltes ud på en pressening, hvis du har plads.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. april 2014 kl. 11.25

Jeg har også brugt et par revnede regnvandstønder til kompost, den store åbning er nedad, men der er sat tre sten under kanten, så beholderen er hævet ca 10 cm over jorden, rundt om tønden har jeg lagt en lille jordvold for at holde affaldet indenbords, senere fjernes den, og jeg kan skrabe muldjord ud forneden, tønden kan også let løftes/hæves med en løftestang. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Ukrudt i kompost. Kan det uskadeliggøres«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ukrudt i kompost. Kan det uskadeliggøres

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider