Skrevet af: Rikke Hald Mølgaard, 26. marts 2014 kl. 18.09
Hej med jer
Jeg er ny herinde, så jeg håber jeg har lagt mit indlæg det rette sted :)
Jeg overvejer at købe nogle af Silvans "Park flexkasse model Ebeltoft".
De bruges jo normalt til at skjule kapilærkasser, men jeg vil bruge dem til et højbed - uden kapilærkasser.
Er der nogen der har erfaring med disse kasser?
Mange hilsner
Rikke
Skrevet af: Rikke Hald Mølgaard, 26. marts 2014 kl. 18.21
Jeg har også set disse i Jem & Fix kataloget - så hvis nogen kender til dem, så hører jeg også meget gerne erfaringer om disse :)
Mange hilsner
Rikke
Skrevet af: Mogens; E., 26. marts 2014 kl. 18.54
Den fra Silvan er dekorativ, men det kommer an på hvordan stavene er samlet indvendig, om de kan holde til presset fra jorden. Når den er fyldt op med jord vil den måske flade ud til alle sider. Den er jo kun beregnet som skjuler.
Skrevet af: Tom Andersen, 26. marts 2014 kl. 19.31
Hej Rikke.
Velkommen til....et økologisk haveforum.
Den øverste er af trykimprægneret træ, ved den nederste laver du brud på ophavsretten, men da ejeren får reklame, er han nok ikke sur :-)
Som Mogens skriver, er der ingen af dem, der kan bruges/ er beregnet til at fyldes med jord.
Byg en kasse af en træsort, som kan holde længe ved jordkontakt eller brug en indvendig beklædning, der beskytter træet. Hvis du fylder dem med en hjemmeblandet jord med kompost (mange kommuner deler gratis kompost ud her om foråret), vil du være på rette vej til økologisk glæde og sunde planter :-)
Skrevet af: Rikke Hald Mølgaard, 26. marts 2014 kl. 20.58
Tak for jeres svar :)
Jeg kan desværre ikke bygge noget selv, da jeg ikke har det rigtige værktøj og lidt for mange tommelfingre ;)
Mange hilsner
Rikke
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. marts 2014 kl. 23.32
Så vil jeg foreslå dig at plante direkte i drivhusjorden :)
Højbede tager en god bid af dyrkningshøjden og kræver mere vanding - så hvorfor ikke bare snuppe den lette metode?
Skrevet af: Rikke Hald Mølgaard, 27. marts 2014 kl. 0.10
Hej Anja
Det er ikke til et drivhus - de skal stå langs min græsplæne :)
Mange hilsner
Rikke
Skrevet af: Freya Grossmann, 27. marts 2014 kl. 17.52
Man kan let grave bede ud i græsplænen også! Fjerntørvene og erstat med kompost, så har du et godt bed gratis.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2014 kl. 17.57
Så kan du måske bruge pallerammer?
Prøv at google lidt - de kan købes både nye og brugte rundt omkring :)
Skrevet af: Henriette Bjerregård, 28. marts 2014 kl. 14.58
Tidliger når jeg har skulle købe plantekasser til haven har jeg også ud over diverse hjemmebyggemarkeder, kigget på www.dba.dk/have-og-byg/
Bare et lille råd :) Men jeg lytter også lige med på dem fra Jem og Fix, om nogle har erfaringer med dem. de ser rigtig fine ud.
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. marts 2014 kl. 18.07
Dem fra Jem&fix hedder jo kapilærkasseskjulere - altså man sætter en flamingoboks inden i rammen. De er ikke ment som højbede, og derfor ville jeg interessere mig for, om de kunne være behandlet med noget, som ikke er egnet til at dyrke økologiske planter i.
De er med ret stor sandsynlighed imprægneret lige som det meste andet træværk, de sælger.
Skrevet af: Mogens; E., 28. marts 2014 kl. 20.20
Har i dag været i Jem+fix og kikkede på bla. plantekasser.
Det er kun en flamingo skjuler. Det billige kinesertræ lugtede af kemikalier og den kan slet ikke holde til at blive fyldt op med jord.
Skrevet af: Rikke Hald Mølgaard, 29. marts 2014 kl. 21.04
Tak for alle jeres svar og gode råd :)
Jeg har nu fundet , og bestilt, nogle plantekasser som anbefales til brug som både kapilærkasseskjuler og højbede :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. marts 2014 kl. 8.23
Kunne du smide et link til dem? Jeg er da nysgerrig efter at se, hvad det blev til :)
Skrevet af: Rikke Hald Mølgaard, 30. marts 2014 kl. 12.02
Hej Anja.
Jo, selvfølgelig - det kommer her :)
www.xl-byg.dk/produkter/haven/jord-goedning/kapillaerkasse/pindstrup-maxiflexkasse-sort-kapillaerkasse.htm
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.