Forum

Frø fra grøngødningsplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 13. marts 2014 kl. 18.36

hej ..

jeg har fået nogle frø til diverse grøngødningsplanter, men der er så få at jeg ikke kan bruge det som grøngødning, så jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave flere frø af dem..

det er dem her:
Rødkløver
blodkløver
Honningurt
Gul sennep
Olieræddike

de skal vel bare sås og så venter jeg bare på at de sætter frø og så høster jeg de nye frø..
men hvor mange planter skal jeg lave af hver hvis jeg skal have nok til at kunne grøngøde 4,125 m2 hvert år?
og hvilken afstand skal de have for at moderplanten får optimale forhold?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. marts 2014 kl. 18.49

Søg på grøngødning oppe i søgefeltet...

Der er jo forskel på de planter, du nævner - der er dem, der fixerer kvælstof fra luften (ærter, kløver m.fl) og dem, der bare har et dybt rodsystem, og kan trække kvælstof op fra store dybder (olieræddike, sennep, raps).

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 13. marts 2014 kl. 19.27

jeg kan ikke rigtig finde noget med planteafstande.. jo kan godt finde det hvis man vil så det som grøngødning, men jeg skal jo bare bruge et par planter til frøformering, så skal de jo have noget mere plads kunne jeg forstille mig.

så har brug for at vide hvor mange frø hver plante cirka giver, og planteafstanden hvis de skal bruges til frøformering.. hvor mange frø jeg har brug for at producere kan jeg selv regne ud hvis jeg ser på udsædsmængde..

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. marts 2014 kl. 19.54

Rødkløver giver måske 50 frø pr. hoved. Men det afhænger fx af bestøvning. Rødkløver bestøves gerne af humlebier, hvidkløver primært af alm. bier.
De bredsås bare - dvs. at du strør frøene ud på et lille areal med rund hånd. Ca. En håndfuld frø pr. Kvm for kløver, så er det nok ikke helt galt.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. marts 2014 kl. 20.42

Hej Daniel.

Nogle frøfirmaer handler med den slags frø i noget større portioner. Om de er økologiske ved jeg ikke, og det afhænger også af, hvor meget du har brug for.

Jeg tør ikke linke til dem af hensyn til reklamer, men prøv at Google lidt rundt med forskellige søgeord.

vh. Hans

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2014 kl. 20.53

Hans, du kan fint smide nogle link, så længe det er for at hjælpe og oplyse - det er kun når det er for at markedsføre egne produkter, at der henvises venligt, men bestemt til at blive annoncør :-)

Hvidkilde har jeg selv handlet grøngødningsfrø hos, men lad os bare få nogle alternativer...

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. marts 2014 kl. 21.28

Hej.

Her er et link til et firma, hvor jeg somme tider har handlet.

butik.hunsballe.dk/shop/froe-til-vildt--74s.html

Det bliver måske for store portioner til havebrug med 2 kg poser.

Frø af korsblomstrede kan holde spireevnen i ret lang tid, og i kløverfrø er der som regel en del "hårde" frø, som skal have en rystetur i en dåse med strandsand for at ridse skallen.

vh. Hans

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2014 kl. 22.41

Hvis du er fræk kan du prøve om ikke du kan tigge en lille håndfuld af dem . (De kan bare sige nej). Nogle gange har de poser stående de kan tage af .

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 14. marts 2014 kl. 19.31

det ville næsten være for nemt at købe nogen.. og har heller ikke råd til det.. desuden vil jeg gerne lære hvordan man kan frøformere dem så jeg kan blive delvist selvforsynende med frø..

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 14. marts 2014 kl. 19.34

Freya Grossmann

hvis de giver 50 frø pr. blomsterhoved, hvor mange blomster kommer der så pr. plante?

er det muligt at lave nok frø til min have hvis jeg barer har nogle få planter stående i potter til at lave den lille mængde frø jeg skal bruge?

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2014 kl. 19.41

Det er et stort arbejde at være selvforsynet med grøngødningsfrø , især kløveren er vanskeligt at avle da det skal være over en hvis temperatur for at bierne kan få honning fra dem og dermed bestøve dem .

Honningurt tror jeg ikke er så nemt at få spiredygtige frø fra , det er min erfaring . Derimod er det nemt med Sennep og ræddike .

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 14. marts 2014 kl. 19.57

ja men man kan vel altid prøve.. så lær man da lidt om det..

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2014 kl. 20.33

Som Søren skriver er det ikke specielt nemt at være selvforsynende med alle former for grøngødning.
Jeg holder mig af samme grund til Havre og Lupin - Havren er sikker, nem og billig købt som foder på foderstoffen og Lupin er nem at være selvforsynende med. Lupin bruger jeg til under- og samplantning.

De korsblomstrede (Sennep, Ræddike) undgår jeg p.g.a. sædskiftet (kål).

Nyt svar til emnet »Frø fra grøngødningsplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Frø fra grøngødningsplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider