Forum

Pottemuld og såjord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 22. februar 2014 kl. 23.58

jeg skal overlade min have til min kæreste i år, da jeg skal i praktik i norge i 11 måneder..

jeg kunne godt tænke mig at lave min egen såjord, men da min kæreste ikke har så meget forstand på at skelne ukrudt fra kimplanter så er det nok det sikreste bare at købe en sæk såjord.

men når det så er blevet sået, og det evt. skal omplantes til større potter, så er planterne blevet så store at det er nemt at se hvad der kommer af nyt ukrudt, så der kunne jeg godt tænke mig at lave min egen "pottemuld" til omplantningen.

er der nogen der har en god opskrift på pottemuld?

det skal lige siges at min jord er ret leret, men jeg har dog noget hestemøg som har lagt og komposteret siden maj/juni sidste år..
Der er også en kæmpe stak jord som er blevet gravet væk for nyligt da vi skulle plannere for at lave terrasse til drivhuset, så det er jord som har lagt 10-20 cm nede i jorden, og det er ikke så klistret som resten af min jord. det er ret løst og luftigt men er alligevel lidt leret når man klemmer det.

kan jeg godt bare lave en blanding af det opgravede jord og så det omsatte hestemøg jeg har eller skal der sand eller andet i?
jeg har ikke lige noget sand, så ville bare høre om det kan lade sig gøre uden..
hvad skulle blandingsforholdet være hvis jeg brugte omsat hestemøg og det jord jeg har liggende?
andre ideer til hvad man kan blande i?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. februar 2014 kl. 0.13

glemte at nævne at jeg også har 10-15 liter af sådan noget her:
eshop.silvan.dk/vare/jord-spagnum/park-plantesaek

kan det bruges i blandingen?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. februar 2014 kl. 8.08

Jeg synes godt nok, at det er et stort pres at lægge på din kærestes skuldre i så lang tid :)

Jeg ville nok i stedet give jorden en jordbehandlingskur ved at så planter, der er gode til det (brug søgefeltet), og så få en bedre jord at arbejde i til næste år...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. februar 2014 kl. 9.18

Hvis hestemøget virker omsat, så bland det 1:1 med den opgravede lermuld.

Er dine hvidløg kommet op?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. februar 2014 kl. 9.33

Anja Egeriis

hun skal nok klare den.. hun vil selv gerne :)

var ikke så meget havejorden jeg ville have forbedret var bare for at lave noget pottemuld til omplantning osv.

det med at så efterafgrøder og give jordbehandlingskur regner jeg med at gøre efter høst, og måske som en del af mit sædskifte.. kan ikke vente et helt år med at komme igang..

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. februar 2014 kl. 9.42

tom andersen

det er kun 2. års topløg og fedene + noget andet som er kommet op..
er det normalt? eller skulle 1. års topløg også være kommet?

du kan se hvad jeg har sået her:
4.bp.blogspot.com/-RBBoZvPNpMI/UtxM1noMsbI/AAAAAAAACPw/AzPcNnhk674/s1600/Unavngivet4_result.jpg

række 2, 4, 6 er kommet op.. resten er ikke..

med hensyn til pottemuld blandingsforholdet..
jeg ved ikke om hestemøget er helt omsat.. kan man se hvis det er det? altså det ligner mere muld end det ligner hestemøg nu, og det er blødt og smuldre i fingrene..

altså jeg har kun ca. en bærepose fuld af det omsatte hestemøg.. men hvis jeg tager en murebalje (vil tro den er på 100 liter), og jeg så hælder min pose med omsat hestemøg, og de 10-15 liter sphagnum/plantejord i, og så fylder resten med det opgravede muld.. tror du så det er en god blandingsforhold?

hvordan skal den føles hænderne en god blandingsforhold? den skal vel bare være løs, luftig, fugtig, let, smuldrende..?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. februar 2014 kl. 9.55

Spændende forsøg du har gang i ;-) De skal nok komme...

Du beskriver jo meget godt, hvordan pottemulden skal være..
Den lille mængde hestemøg kan ikke skade noget i det blandingsforhold - gør du bare det.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. februar 2014 kl. 10.01

tak..

okay det vil jeg prøve så..
men tror du hestemøget er omsat hvis det er som jeg beskrev det, og det har lagt under plastik og kompasteret siden maj/juni sidste år..?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. februar 2014 kl. 10.18

Ja, det lyder som fuldstændig omsat møg :)

Nyt svar til emnet »Pottemuld og såjord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Pottemuld og såjord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider