Skrevet af: Ronja Birch, 16. februar 2014 kl. 18.45
Har et par år brugt have nyt flittigt, så nu er det vidst på tide at jeg kommer her..
Jeg har plantet de første ting der skal i gang her tidligt... Alt er fint, nyt minikap drivhus er købt og tilplantet, det er bare dejligt... Så Idag kom jeg til at tænke på st alle mine frø faktisk har være ude hele vinteren, kan de tåle det? eller skal jeg regne med et ringe eller intet udbytte... Der drejer sig om tomatfrø, Chili, peber og Agurk
Skrevet af: Søren S Duun, 16. februar 2014 kl. 19.16
Dine frø kan sagten tåle frost, det forlænger faktisk holdbarheden hos dem.
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 16. februar 2014 kl. 19.54
Nu er det eksotiske planter, du har frø af. Mange frø der hører hjemme i vores tempererede egne kan ikke spire hvis de ikke har fået frost.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. februar 2014 kl. 19.57
For nogle frø er det endda en betingelse at de har fået frost.
Det ophæver en eventuel spirehvile.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. februar 2014 kl. 19.59
Høj.
Der var noget der overlappede, men så er det da slået fast :-).
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. februar 2014 kl. 20.12
Det kan tilføjes, at hvis der skal laves gældende spireprocenter, skal frøet være lagt på køl ved en bestemt temperatur i et bestemt tidsrum, inden det sættes til spiring.
Jeg mener også det gælder havefrø.
Skrevet af: Ronja Birch, 16. februar 2014 kl. 20.21
Hehe der er lidt delte meninger men største delen mener da at det kommer til at gå fint... Og det håber jeg..
Ellers afsløres det jo helt automatisk om et par uger.. 😃😃:D
Mange tak for hjælpen..
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. februar 2014 kl. 20.32
Agurkefrø kan slet ikke tåle frost - tomat-, chili- og peberfrø kan opbevares i fryseren, hvis de er knastørre og pakkes ind, så der ikke kan komme fugt til dem...
Måske er der liv i nogle af frøene, men så skal du være ret heldig. Hvis de har været opbevaret et sted helt uden fugt, så måske.
Men det kan da være sjovt at høre, om der alligevel dukker noget op :)
Skrevet af: Ronja Birch, 16. februar 2014 kl. 21.58
Det var da en heldig ting du skriver, for der er kun 1 agurkefrø, ved et tilfælde har de andre været inde..
De har ligget i drivhuset, så der er jo alm. Luftfugtighed.. Jeg håber, altså frøene var ikke klumpet sammen som jeg kunne forestille mig de ville gøre hvis de havde fået fugt..
Ellers er skaden ikke større end at jeg må ud at købe planter til foråret.. men især chilien og en af peberne håber jeg virkelig kommer.. har ledt længe efter en chili der passede til mig og det synes jeg denne gør...
Skrevet af: Peter A., 16. februar 2014 kl. 22.00
Alle frø kan tåle frost , det er vel derfor at man valgte Svalbard som det internationale opbevarings sted for alverdens frø , som en slags back up , hvis det værste skulle ske........
Peter A.
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. februar 2014 kl. 23.08
Frost ja - men ikke frost i kombination med fugt, som jeg skriver længere oppe...
Ronja - jeg har en del frø af peber, chili og tomat, så hvis du lige sender mig en besked (klik på mit navn øverst), kan vi finde ud af, om jeg har noget, som du kan bruge :)
Skrevet af: Ronja Birch, 17. februar 2014 kl. 17.37
Havde også sået nogen jordbær frø og de er allerede kommet op 😃:-D
Skrevet af: Freya Grossmann, 18. februar 2014 kl. 7.46
Jordbærfrø skal også stratificeres i fugtig jord i køleskabet inden såning, så de har sikkert haft lignende forhold.
I øvrigt har denne vinter jo ikke budt på meget frost. Jeg frygter faktisk, at de stauder jeg har til spirring ude ikke har fået frost nok.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.