Forum

Ligusterhæk – gødning – hurtig vækst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Jensen, 16. februar 2014 kl. 12.32

Hej

Jeg har plantet en ligusterhæk for nogle år siden hele vejen rundt om min grund. På den ene side vokser den ikke så hurtigt - men den vokser dog. Jeg er sikker på at det er forfinet jorden er hård og dårlig.
Jeg ønsker IKKE at flytte den og fylde ny og bedre jord i renden, men derimod søger jeg en god gødning eller et godt tip til hvad jeg kan gøre for at den bare kommer til at skyde og vokse helt sindsygt i år - nogen det kan komme med et godt bud?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. februar 2014 kl. 15.01

Hej Lasse Jensen

Du får ikke noget trick af mig, som kan få din hæk til at skyde og vokse helt sindssygt i år - men jeg vil gerne fortælle, hvad du kan gøre for at hækken kommer til at trives der, hvor den står (og hvor jordbundsforholdene ikke i øjeblikket er optimale efter din beskrivelse).

Nøgleordene er at få jordstrukturen i orden og at dermed få en bedre vandøkonomi ved rødderne og også en øget fordeling af de vigtigste næringsstoffer i rodzonen.

Du kan næppe med udsigt til et godt resultat anvende den mest effektive metode til at forbedre jordstrukturen (dvs gøre den porøs så luft og vand kan fordeles til rodsystemet)... Metoden består i at bredså en blandet grøngødning i maj, lade den vokse en hel sæson og slutte med at fjerne de visne overjordiske dele i foråret 2015. Når jeg ikke kan anbefale dig at gøre forsøget med denne metode er det fordi grøngødningen formentlig tager for meget lys fra de dårligt groende hækplanter, sådan at de får yderligere forringede vækstbetingelser.

Så løsningen for dig kan være her i det tidlige forår (gerne nu) at lægge et 10 cm tykt lag havekompost/ champost ud i en 20 - 30 cm bred bane på hver af hækkens sider. Har du ikke havekompost selv kan champost købes & leveres i big bags (for en overkommelig pris).
Hvis jorden er meget lerholdig kan det være en god ide at lægge en skovlfuld sand pr løbende meter hæk.
Dine vigtigste samarbejdspartnere er herefter regnormene - de kræver ikke løn, de støjer ikke - men deres aktivitet i jorden ( helt ned til et par meters dybde) skaber stille og roligt de luftkanaler som rødder, vand og næringsstoffer kan passere igennem, hvilket er forudsætningen for at hækplanterne kommer til at gro.

Inden jorddækningen lægges ud skal alt ukrudt være luget væk. Du må indstille dig på at komme til at konkurrere med solsortene om at holde materialet ind ved hækken.Det klares enkelt ved at anvende en løvrive hver anden uge....

Hvis du har en antagelse om, at planterne mangler vand kan du give 20 liter pr løbende meter hæk med et par ugers mellemrum i maj, juni og i juli (hvis der kommer en varm, tør sommerperiode der).
Vand med spreder eller læg en siveslage ud.

I juni måned kan du give et par håndfulde pilleret ko- eller hønsegødning - men kun denne ene gang i denne vækstsæson.

Måske skal både udlægning af jorddække og tildeling af organisk gødning gentages i 2015 og 2016 - men allerede i år vil du kunne se dine hækplanter trives bedre :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk – gødning – hurtig vækst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ligusterhæk – gødning – hurtig vækst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider