Forum

LED-vækstlamper og hibiscusplanter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 9. januar 2014 kl. 11.19

Kære alle,

Jeg er ny herinde og håber meget, at nogle af jer kan hjælpe mig!

Jeg har et problem med mine elskede hibiscus! Jeg er flyttet til Tyskland, hvor det er kutyme at rulle skodder for vinduerne, når man ikke er hjemme. Resultat = blæksort stue...

Hidtil har jeg flyttet alle mine planter (hibiscus, stuebirk, yukapalmer) ind i soveværelset, som vender mod gården, og undladt at bruge skodder i dette rum. Men der er simpelthen ikke tilstrækkeligt lys, ihvertfald ikke for hibiscusplanterne, som mildest talt ser mølædte ud nu efter et efterår med den rutine :-(

I december lod jeg mig rådgive til køb af 2 LED vækstpaneler (225 LED pærer, 15 W), men det var desværre ikke et godt råd. De virker for svage, selv som supplement til lys i soveværelset, så det så ikke godt ud, da jeg kom tilbage fra juleferie i DK.

Er der nogen af jer herinde, som kan hjælpe mig med flg spørgsmål:
1) Hvilke LED-pærer er bedst til lyskrævende planter?
2) Findes der LED-pærer, som helt ville kunne erstatte dagslys således, at jeg kan lade planterne blive på deres plads i stuen og ikke behøver at flytte dem frem og tilbage hele tiden? Pga arbejdsrejser er jeg ofte bortrejst.

Jeg håber meget, at I kan hjælpe! På forhånd tusind tak!

Venligste hilsner,
Camilla

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. januar 2014 kl. 17.01

Hej,

Ja og ja:
www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=57

Ring og tal med Bjarne.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2014 kl. 7.29

Er det utænkeligt at undlade at lukke skodderne?

Men bortset fra det, så er jeg enig med Tom i, at Bjarne har nogle gode lamper :) Hvor stort område skal du belyse?

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 10. januar 2014 kl. 10.20

Det var dog nogle utrolige priser ham Bjarne tger for sine varer , et tænd/slukur til 99kr. man kan købe det nøjagtige samme T-S ur hos harald nyborg for under 40 kr. og det er for 2stk............

Peter A.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 10. januar 2014 kl. 10.43

Hej Anja og Tom,

1000 tak for hurtige svar og idéer! Jeg "kender" jer begge fra en meget tidligere tråd om vækstlys, som jeg fandt frem til i december - desværre efter investeringen i vækstpanelerne... :-(

Jeg har allerede været inde og se på Bjarnes side, og hans pærer ser virkelig lovende ud og virker som kram. Alene vægten på næsten et halvt kilo!

Og Anja, ja, jeg har virkelig også tænkt meget på at undlade skodder. Men vi bor på 1.sal i et lejlighedskompleks, og alle andre beboere gør det, selv dagligt, når de tager på arbejde (det gør vi ikke, KUN ved bortrejse), så vi ville skille os meget ud. Der er også et forsikringsmæssigt krav i tilfælde af indbrud - når vi kommer så meget i orden hernede, at vi altså får en forsikring...

Områdets størrelse: I første omgang ville jeg prøve at få hibiscuserne på benene igen. Jeg har måttet klippe dem ned, så nu kan alle 5 stå sammen på et bord, 75 cm x 120 cm, og de er kun 40 cm høje og fylder ikke længere i bredden, udover potternes bredder.

Mine palmer og stuebirken ville nok fylde det samme, hvis jeg stillede dem tættere sammen.

De venligste hilsner hernedefra - heldigvis med meget sol ind af vinduerne lige nu! :-)
Camilla

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. januar 2014 kl. 16.13

P. Automus

Hvad har prisen på et kontaktur med grolamper at gøre?
Var det så bare lampen du kunne få to af for 45,-, så....;-D

Personligt har jeg fået så meget bras i HN, at jeg aldrig handler der mere - det samme forhold har jeg til datteren Jem og Fix...

Opret evt. en tråd med dine erfaringer vedr. priser.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2014 kl. 18.13

Hej Camilla

Bjarnes lamper er lidt dyre, men det er også kvalitet :)

Til dit formål vil jeg umiddelbart gætte på, at en 18W kan dække ca. 1,2 x 1,2 m, hvis du tager linserne af, så lyset spredes mere end de 120 grader, den er født med.

Det er et emne, der diskuteres meget, om det er godt at pille dem af eller ej. Det er klart, at lyset ikke bliver lige så intenst, og jeg ved ikke, hvor lyskrævende dine planter er i forhold til mine chiliplanter, men det fungerer godt for mig.

Bjarne ved ret meget om blomster og palmer, så du kunne evt. skrive og spørge ham?

mvh
Anja

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 10. januar 2014 kl. 18.26

Alså alså...... når prisen på et T-S ur er urealistisk høj , så kunne man da få den tanke at prisen på vækstlamperne også er der oppe...........29.95kr var prisen for 2 T-S ure nøjagtige magen til det bjarne skal have 99kr.for, hvis ikke det sætter visse tanker igang , man skal da være prisbevist............

Peter A.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2014 kl. 18.54

Bjarnes lamper er ikke dyrere end andre gode lamper - det finder man hurtigt ud af, når man interesserer sig for den slags.

Det kunne jo også tænkes, at hans tidsure er af en anden kvalitet end de billige fra HN?

Det kan også være mere prisbevidst at købe dyrt, men godt, frem for at købe billigt, som skal udskiftes "før tid"...

Men helt bortset fra det, Camilla, så er det en god idé med tidsure på lyset, så planterne får en hviletid hvert døgn :)

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 10. januar 2014 kl. 19.23

Hej Anja

Tusind tak igen for svar! Jeg vil prøve at skrive til Bjarne her i weekenden.

Hjemme i Kbh har jeg været meget forkælet med lejlighed på 5. sal - sydvendt... - så det er helt nyt for mig at mangle lys.
Derfor er det også rigtig dejligt at høre om dine praktiske erfaringer og anbefalinger, før jeg selv går videre. Vækstlys er virkelig et udfordrende emne at få overblik over, og jeg er ikke blevet roligere efter mit indledende fejlkøb :-(

Er der forskel på spredningen af lyset i den stærkeste lampe på 36 W, eller hvad gør den "bedre" end de 18 W? Og har du erfaringer med at dyrke planter i mørke? Og egen chili lyder pragtfuldt - ummmm... Måske jeg skulle forsøge det som næste skridt udi potter? Hvis altså jeg får det hele op at stå hernede...

Rigtig god weekend!

Mange fredagshilsner,
Camilla

P.S. Og ja, jeg har indkøbt to tidsure i Obi, den tyske "Silvan"-ækvivalent (2,5 Euro/stk ;-)), da jeg fik de to vækstpaneler. Pt har jeg en normal vækstpære, også fra Obi, på 60 W til at støtte, indtil jeg får fat i de rigtige vækstlamper

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 10. januar 2014 kl. 22.38

Anja , en gang til, det billede af T-S ure bjarne sælger er det samme som H N sælger men til under en femtedel af prisen som bjarne vil have , jeg har selv flere af dem......... jeg troede dette her forum var til at havefolk hjalp hianden med gode ideer, problemer, og også mod at blive taget ved næsen...........

Peter A.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2014 kl. 8.13

Jeg har været inde og se på billederne begge steder, og de er da ikke ens? Der står et produktnavn på Bjarnes, og det gør der ikke på det andet-

Desuden skriver Bjarne, at billedet kan afvige fra produktet, så ingen af os har da mulighed for at vide, om det er det samme ur, uden at skrive og spørge?

Jeg siger ikke, at du ikke har ret, for det kan jeg ikke vide - men hvis din viden kun stammer fra billederne på nettet, er det rent gætteri...

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2014 kl. 8.18

Camilla - 36 w giver selvfølgelig mere lys, men iflg. Bjarne ikke det dobbelte af den på 18 :) Det er noget med, at man skruer ned på effekten for at få lamperne til at holde længere...

De har vist den samme spredning - 120 grader - men jeg kan bedre lide at bruge flere mindre lamper, som dækker et større område mere jævnt. Der er jo også den på 12 W :)

Men god idé at kontakte Bjarne - han har lavet en masse lysmålinger sidste år og har fuldkommen styr på, hvad der skal til dine planter, er jeg sikker på!

Jeg har ikke prøvet at dyrke i mørke - selv om det næste føles sådan i perioder om vinteren...

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. januar 2014 kl. 21.18

Man skal nu se sig godt for mht priser på forskellige grolamper.
Jeg har for nylig set reklamer (i DK) for 230V vækstpaneler med 225 LED i hver. "Normalprisen var angivet til, så vidt jeg husker 495 kr, på trods af at de ikke har været markedsført herhjemme tidligere. Men de kunne så købes for 425 kr./stk.
Jeg har selv for nylig købt 10 stykker til en samlet pris af lige omkring 1800 kr. Og inkl. fragt fra Kina og PostDanmarks toldklarering, så løb de op i lidt under 200 kr. stk.
Og så har jeg også i DK købt 10 stk. 230V grolamper E27 fatning (almindelig lampefatning) med 62 LED i hver for en pris af 35 kr. stk.) De skal alle teste her først på året.
Og på trods af Toms opstød, så har jeg da i adskillige år haft stor glæde af mine tænd- og slukure fra Landmandens Paradis (HN) 3 stk for 69 kr. for nogle år siden.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. januar 2014 kl. 22.56

Hej Gert

Hvorfor købe en traktor til en million, når de fås for et par hundrede tusinde?

Tak for dine prisoplysninger, men hvor er data på varen ud over prisen? LED er ikke bare LED. Det rigtige lys (bølgelængde) er en forudsætning for et godt resultat og så er der jo også levetiden.

Det er så nemt at Google og så efterfølgende kloge sig på alt imellem himmel og jord.... Bjarne er ikke bare købmand, han er dedikeret plantenørd (undskyld Bjarne), som tester sine lamper i praksis ved indendørs dyrkning før han sælger dem. Det har jeg ved selvsyn konstateret som kunde i hans planteskole.

Når vi hobbyfolk dyrker vores lidenskab, så lider vi under det vilkår, at en fejlinvestering (lampe, frø, plante m.m.) ofte betyder et spildt år.

Derfor giver jeg gerne nogle få kroner ekstra, ved at handle med en ligesindet - en "havenørd". Det giver færre ærgrelser og besparelser i længden.

PS
Jeg _har_ taget en Alminox :-)

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. januar 2014 kl. 9.18

Jeg har også prøvet mange forskellige LED-modeller gennem de seneste 6 år og er slet ikke i tvivl - vil man have det bedste, så er det ikke de billige fra Kina :)

De kan bruges, ja - men der skal flere til for at opnå samme effekt, og så stiger strømforbruget... Og da jeg bruger LED for at minimere mit forbrug så meget som muligt, hænger det jo ikke sammen.

Og så er det jo også lidt fedt, hvis der er en lampe, der ikke virker, at man bare kan ringe og få en ny - mit kinesiske er ikke så godt!

Og LED-panelerne med de mange svage dioder er kun til helt små stiklinger, da de skal hænge helt nede ved planterne for at give dem noget som helst - dioder under 1w er spild af penge...

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 12. januar 2014 kl. 10.43

Men dog men dog............når nogen sætter kritiske spørgsmål angående den store master så rykker diciplene ud og forsvarer alt pr. automatic.............det kunne jo være at det var os andre som havde ret angående visse priser...........

Peter A.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. januar 2014 kl. 11.32

Peter, nu er det ren mudderkastning fra din side.
Prøv nu at løfte sagligheden og skaf noget teknisk dokumentation på de billige produkter, som du lovpriser. Det kunne gøre dit indlæg interessant....

Og undgå venligst at omtale mig som discipel til nogen eller noget!

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 13. januar 2014 kl. 10.23

Tom !!!
Nu var det ikke dig jeg tænkte på , men du må åbenbart føle dig ramt......Jeg har bare omtalt at et T/S ur næsten mage til (samme fabrikat) kan købes hos onkel Harald til under en femtedel af hvad bjarne vil have.
Jeg har ikke forstand på ledlamper og prisen på dem , kun antydet at det måske var generelt med høje priser i den butik , vi jyder er jo prisbeviste...........
Vi lever i et frit land , og hvis jeg synes at der er noget galt med noget ,så skriver jeg om det , og det gør jeg selvom det åbenbart ikke passer dig..........

Peter A.

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. januar 2014 kl. 10.42

Hej igen Camilla

Når du har fundet ud af, hvad du gør med lys, skriver du så ikke lige om det her?

Jeg synes, at det kunne være interessant at høre mere om :)

mvh
Anja

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 20. februar 2014 kl. 20.18

Hej igen Anja!
Og kæmpe undskyld for manglende tilbagemelding! Af en eller anden grund kunne jeg ikke se flere kommentarer herinde fra min computer efter min eget svar d. 10 januar, så jeg har først i dag opdaget, at tråden fortsatte!
En hurtig opdatering - jeg prøvede at få fat i Bjarne hernedefra, både mail og tlf, uden held, og så valgte jeg at udskyde det til næste uge, hvor jeg er i København. Opdatering om planterne - de har nu alle haft 5 uger i træk her, uden skodder nede, og hibiskuserne skyder faktisk mange flere steder på de afklippede grene og er blevet tættere og grønnere, dog stadig med små blade. Så måske det faktisk har været sundt for dem?
Jeg giver lyd så snart, jeg har mere nyt!
Mange hilsner,
Camilla

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 20. februar 2014 kl. 20.19

Hov! Der kom da vist et billede med - det var ikke meningen! :-D

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 20. februar 2014 kl. 20.24

Man skal ikke lave flere ting på en gang, tydeligvis - men nu hvor det så ligger her i tråden, kan jeg fortælle, at det er vinmarker langs Rhinen ved Rüdesheim :-) Også dét kunne være interessant at prøve at dyrke på sin altan...
Flere hilsner,
Camilla

Nyt svar til emnet »LED-vækstlamper og hibiscusplanter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > LED-vækstlamper og hibiscusplanter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider