Forum

Kuren mod brombær?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. december 2013 kl. 17.51

Er?

Jeg har desværre i meget store dele af haven, og jeg har ikke mere energi til at fræse rundt og klippe dem ned. Det mest forbudte- er også prøvet, med variende virkning. Ikke helt tilfredsstillende/overbevisende.

Hvad gør man så? At grave dem op er umuligt.

Og hvis nogen bliver lyriske om brombærtærter/syltetøj- så får de tæv med en skovl. En af gangene fandt jeg et kæmpe hvepsebo i krattet, det øger ikke lysten til at gå i krig med krattet om sommeren!

Mvh
Tine- der burde sætte de løg nu!

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. december 2013 kl. 19.02

Den stille metode til at fjerne vilde brombær er med en le, så hører man kun dine bandeord når du stikker dig.
Den larmende metode er med en buskryder, det går meget hurtigere og så forsøge at få djævelskabet væk ved at dække med sort plastik som skal ligge på et års tid.
Inden overdækningen kan du give en omgang af det unævnlige uden så meget vand.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. december 2013 kl. 20.57

Det unævnelige skal bruges rigtigt. Det vil sige fra nu og 2½md frem.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. december 2013 kl. 6.43

Jeg går ud fra, du har set disse, inkl. Kommentarer:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/3402.html

www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/11691.html

Hvis man endelig skal bruge "det unævnelige", så skal det fortyndes rigtigt, tak. Ellers fiser det ned i mit drikkevand!

Det fås nu også som gele, og det må man formode det i højere grad rammer planten og ikke omgivelserne!

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. december 2013 kl. 7.23

Hvorfor skulle det være "umuligt" at grave Brombær op?
Det er ikke anderledes med Brombær end så meget andet, Brændenælder f.eks.

Hvis du tror, at giftsprøjten klarer det i et snuptag, så tror du fejl - du skal sprøjte flere gange og med mindre, at du bruger traktorsprøjte, så vil du også møde torne, når du skal sprøjte.

Følg rådene i Freya´s links og bliv klogere på alternativerne til sprøjemidler - det er vel derfor du kommer her på havenyt?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. december 2013 kl. 8.40

Der er åbenbart en del som ikke ved hvordan sådanne ting anvendes rigtigt.
Ingen sprøjte. Ingen spild på jorden. ingen risiko for grundvand. Stor virkning.
Uvidenhed er roden til meget ondt ;-).

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. december 2013 kl. 10.40

Endnu et godt argument for helt at undlade at bruge skidtet :)

Tine - måske skulle du bare beholde en del af brombærkrattet og nøjes med at angribe mindre dele af det ad gangen med en spade?

Så kan du glæde dig over sejren, hver gang du har renset et stykke, i stedet for at blive frustreret over det hele på en gang...

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. december 2013 kl. 10.56

HA. Så fik jeg udtrykt mig forkert, men man skal jo gå med listesko her på stedet ;-).

Brug det " forbudte" rigtigt uden brug af sprøjte, ingen spild på jorden og supergod virkning.

Nu tør jeg ikke gå nærmere, hvis jeg skal undgå alverdens ulykker over mit syndige hoved ;-).

PS. Måske er det allerede for sent.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. december 2013 kl. 11.55

Hvis vi taler om et veritabelt brombærkrat, så er det jo et stort og stikkende arbejde også selv om du vil injicere eller pensle hver enkelt plante.

Og alt ukrudt kommer igen og igen og igen - indtil jorden er plantedækket. Så jeg vil påstå, at den manuelle metode plus en indsigtsfuld plan for anvendelsen af havens bede med plantedækket jord, er den bedste, billigste og mest glædeskabende vej.

At bruge Glyphosat i enkeltstående tilfælde som "medicin", f.eks. ved pensling af et stød, har (efter min mening) ikke ødelagt en dråbe drikkevand. Aktivstofferne nedbrydes totalt sammen med det store rodnet.

Systematisk tilbagevendende marksprøjtning på drænede marker uden synderlig plantevækst eller privates brug på "perlesten" og lign. arealer er det, som giver udvaskning til drikkevand og vandløb.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. december 2013 kl. 12.47

Hvis du kan komme til det, så kan du også køre over dem med en græs slåmaskine hver gang du kan se noget stritte op. Til sidst vil de stresses så meget at de går ud. Samme metode kan anvendes overfor tidsler og skvalderkål .

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 2. december 2013 kl. 22.17

Græsslåmaskinen har også været min løsning - dog ikke hvad angår tidsler - de skulle/skal stadig fjernes med håndbåren tidseljern. Men brombærerne er under kontrol nu.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 0.37

Har nu ryddet indkørslen og gravet en ugudelig masse brombær og selvsåede mirabeller op. Da brombær har meterlange og tykke rødder, så er svaret- nej det orker jeg ikke!

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 0.43

Hov forkert billede, men alt det visne i baggrunden er brombær. Hønsene er min nabos dværghøns- de er ret søde: Alt, hvad jeg graver op, synes de er rigtigt interessant!

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 0.45

Der var det rette! Krateret i forgrunden er efter en af de mere umedgørlige brombær.

Nyt svar til emnet »Kuren mod brombær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kuren mod brombær?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider