Skrevet af: Palle Jørgensen, 18. november 2013 kl. 17.13
Hejsa havenørder :) Jeg interessere mig ikke selv for havearbejde men har en ven der går vildt op i det. Derfor har jeg lavet en profil herinde, for manden skal jo ha en gave men problemet er, hvad? Nu må i lige hjælpe mig lidt her… Er vi ude i noget import af sjældnere frø fra en eller anden speciel plante, eller er der en have og fra starten af 1900 tallet der er enhver havenørder drøm? Hvad skal der til for at imponere? …helst til under en 1000kr :) Håber i kan hjælpe mig lidt da jeg ikke selv ved hvad der er »the cool stuff« inden for haver. ^_^ på forhånd tak
Skrevet af: Tom Andersen, 18. november 2013 kl. 18.00
Det kan man ikke svare på - haveinteresse kan spænde vidt. Fra den altomfattende haveinteresse til udelukkende at være en interesse for Bonsai....
Du må prøve at forstå din ven lidt nærmere....:)
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. november 2013 kl. 18.03
enig med Tom - "have" er et meget bredt begreb :)
Men du kan jo prøve at beskrive, hvilken slags have, din ven har - om han har blomster, frugt, grønsager, drivhus, eller om han har en eller anden specialinteresse...
Så er jeg sikker på, at der nok skal komme nogle kreative forslag!
Skrevet af: Palle Jørgensen, 18. november 2013 kl. 20.37
Tak for den hurtige feedback :) Jeg kan godt se på det hele at jeg skal have lavet lidt mere research. Jeg vil prøve at snuse lidt rundt imorgen når det er lyst og give en beskrivelse så godt jeg kan :D det eneste jeg kan sige lige nu er at han har køkkenhave :p
Skrevet af: Freya Grossmann, 18. november 2013 kl. 21.03
Frugttræer og bærbuske kunne være noget. Men det er nok ikke lige årstiden længere til nyanskaffelser.
Til foråret igen.
Hvad der er oplagt afhænger jo af smag og behag - og plads. Hvis man har rigeligt med æbletræer ift. Pladsen, er det nok ikke det, man ønsker sig.
Du må søge lidt på frugt og bær oppe i søgefeltet. Eller på planteskoler på nettet. Se evt. De sponserede links her på siden.
Skrevet af: Palle Jørgensen, 18. november 2013 kl. 22.35
Det vil jeg prøve :) mange tak. Det er lidt nemmere med min hobby, jeg samler selv på tegneserier, der er både ISBN nummer og navnene står som regel på dem :p Til gengæld kan i gå ude og nyde det om sommeren mens min samling er ved at dø bare den ser uv lys :D
Skrevet af: Jens Knudsen, 19. november 2013 kl. 10.07
Hej Palle.
Det er sådan med gaver, at man skal sætte sig i modtagerens position, hvordan gaven modtages.
En god tone er, at man aldrig bør forære kæledyr til nogen. Hvis de måske har et sådant ønske, skal de for alt i verden selv vælge lige netop den type, der i teorien synes bedst og så endelig i situationen, når valget så skal ske mellem de forskellige eksemplarer af samme slags, er det hjertet der vælger.
Det samme kan være tilfældet med at begave (læs pådutte) en haveejer noget nok så velmenende.
Jeg har selv brændt mig engang ved at forære en ven en gul rose jeg selv i min have havde fået en aha oplevelse til (Golden Celebration). Først en del år efter indrømmede vennen for mig, at gavens farvevalg alene havde haft en ikke så god modtagelse. Men - altså nu - havde hun vænnet sig til den og havde også fundet glæden i dens skønhed.
Det allerbedste nogen kan gøre for mig ved at skulle begave mig, er at give mig en gavekort og samtidigt med gaven, give ønsket at ville høre efterfølgende om valget af planten/haveudstyret.
Det sidste er nok modtagerens bedste gave.
Hilsen Jens
Skrevet af: Palle Jørgensen, 19. november 2013 kl. 10.36
Wow, det må jeg nok sige :o Og jeg troede at værste tilfælde ville være at købe noget han havde i forvejen. Hvilket egentlig ikke ville være så slemt da man jo godt kan have 2 ens planter. Jeg er glad for jeg spurgte her inde frem for bare at storme ud og købe noget ^^'
Skrevet af: Freya Grossmann, 21. november 2013 kl. 10.07
Hej igen, Palle
Jeg har forøvrigt lige husket en anden must-have for en haveejer: et medlemsskab af Praktisk Økologi. Så kan man også oprette sin egen haveprofil på Havelyst.dk og få direkte feed back på sine udfordringer i haven og dele haveglæden med andre:
www.oekologi.dk/
Man får også bladet 6 gange om året. Og det er under 1000 kroner...
Skrevet af: Ilse Bech, 21. november 2013 kl. 16.10
Gode havebøger er altid velkomne her hos mig, mon ikke også det gælder din ven. Der er især mange på engelsk, hvis det er noget han har mod på?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.