Skrevet af: Sandra, 25. juni 2004 kl. 20.31
Hejsa :)
Jeg bor i lejlighed i det københavnske, og vil gerne have lidt af ''naturen'' indendøre. Jeg er desværre temmelig dårlig til alt hvad der er grønt, så nu har jeg brug for lidt hjælp.
Sidste sommer investerede jeg i en peberfrugtplante... Som alt andet herhjemme, så var den ret tæt på at visne. Lidt intensiv pleje har dog reddet den, og den er nu flot igen. Der er masser af blade på igen, og de har en flot, grøn farve.
Der er kommet mange blomster på og hele to peberfrugter... Men de fleste af blomsterne falder bare af. Der ser slet ikke ud til at der kommer flere frugter på den, og det ærgrer mig temmelig meget.
Planten står i vindueskarmen og får masser af sollys, præcis som der stod beskrevet på den medfølgende seddel.
Hvad kan jeg gøre, for at få blomsterne til at blive til peberfrugter uden at jeg behøver at invitere kvarterets insekter indenfor? :)
Sandra
Skrevet af: Martin Larsen, 25. juni 2004 kl. 21.02
Det er en god idé at pille de første blomster af peberfrugtplanter, da den ellers synes den har gjort nok og ikke gider lave mere! Det vidste jeg ikke sidste år og resultatet blev en ringe høst på 2 frugter. I år har jeg fjernet de 23 første blomster så jeg håber det går bedre.
Måske skulle du pille de to frugter i håb om at resten så bliver til noget. Men jeg ved ikke om det stadig gælder når frugterne allerede er afsat.
Bestøvningen er naturligvis også vigtig; ryst planten en gang imellem.
Skrevet af: Jakob Bock, 26. juni 2004 kl. 13.05
Hej Martin
Du bør fjerne flere blomster end de 23 første. Planterne skal helst være pænt store, før du lader dem sætte frugt.
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: Martin Larsen, 26. juni 2004 kl. 23.51
Umiddelbart tror jeg det går fint. De er en halv meter høje og har indtil videre kun afsat en enkelt frugt. Resten er blomster. Men jeg vil holde øje med dem!
Skrevet af: Jakob Bock, 27. juni 2004 kl. 11.38
For de fleste sorters vedkommende er bedst, hvis de udvikler en masse frugter samtidigt. Tit vil vækst af nye skud nemlig gå mere eller mindre i stå, indtil frugterne er høstet, og her kan et være for sent at modne et nyt hold frugter, hvis ikke man er startet tidligt nok.
Vi har høstet første hold modne frugter på en række af vores planter. Selvom vi fjerne mindst en håndfuld blomster på dem, blev det ikke til mere end 510 frugter pr. plante i første omgang.
Det er så vidt jeg kan se kun et "problem" for sorter af Capsicum annuum.
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: Clara Andersen, 27. juni 2004 kl. 23.39
I år har jeg chili 3 forskellige steder: i stuevinduet, i vinduet i havehuset og på friland.
Mit ærinde er at fortælle, at dem i vinduet i havehuset klippede jeg top og spinkle sideskuds spidser af for en tid siden for at sætte gang i frugtsætningen. Og bare et par dage efter kom resultatet i form af masser af frugtansatser (jeg overdriver ikke engang, efter 2 dage var der frugtansatser), flest på dem, jeg havde beskåret mest. Frugterne vokser godt, men om der er for mange i forhold til planternes størrelse, får jeg se. Beskæring er altså værd at prøve. (Det hjælper iøvrigt også på tomatillo).
I stuen er en fra sidste år og har voksne frugter. Den anden er ny og ca. 60 cm høj. Den blev beskåret for lidt og har kun en enkelt stor frugt, den vil jeg skære mere ned selvom det måske er for sent.
Dem på friland er ganske rigtigt gået i stå i væksten, som Jacob Bock nævnte. Og jeg har ladet dem passe sig selv uden beskæring indtil nu. Der er dog frugtansatser på nogle. Både dem og basilikum har det ynkeligt efter massiv regn. Jeg må vist se til dem.
Skrevet af: Martin Larsen, 28. juni 2004 kl. 0.26
Hej Jakob
Hvordan kan I have modne frugter allerede nu? Er det nogen som har stået indendørs meget længe? Jeg såede mine, jalapeno, omkring første april, og de er som nævnt godt halv meter høje. Der er en lillebitte frugt på nu og en del blomster. De gror fint, egentligt på en meget pæn og harmonisk måde hvor de deler sig i tre grene som igen deler sig i tre osv.
Bør jeg pille den afsatte frugt plus evt. nogle blomster af, eller bare se hvordan det går? Indtil videre ser det ikke ud til at den har standset væksten.
Hvor lang tid er de i øvrigt om at blive modne?
Hilsen
Martin
Skrevet af: Jakob Bock, 28. juni 2004 kl. 11.40
Hej Martin
Den første modne frugt (Golden Cayenne) blev høstet allerede i første uge af juni. Siden har vi høstet modne Jalapeno, Nardello, Ungarsk Lang, Guajillo og masser af Sibirisk Huspeber. Planterne er sået i starten af februar, hvilket forklarer den tidlige høst. Nu står de i henholdsvis en sydvendt vindueskarm og i drivhuset.
Det lyder som om, din Jalapeno har en god størrelse. Jeg har kun dyrket denne sort to gange. Første år vi dyrkede chili og så i år. Første år var udbyttet ikke overvældende, men jeg kan ikke huske, hvad der gik galt.
Venlig hilsen
Jakob Bock
Skrevet af: Martin Larsen, 28. juni 2004 kl. 14.46
Hej Jakob
Det er rart med sådan en chiliekspert her på havenyt! Da jeg synes chiliplanterne er mægtig flotte, i modsætning til tomatplanter der ikke just er kønne i sig selv, kunne jeg godt tænke mig en plante indendørs som potteplante, men helst en som kan bære frugt! Og det går jo ikke den bliver meterhøj, så er der en sort du kan anbefale som er lille, men dog harmonisk af vækst, og som bærer rimeligt godt indendørs?
Hilsen
Martin
Skrevet af: Jakob Bock, 28. juni 2004 kl. 15.09
Hej Martin
Det er nu fjerde år jeg dyrker chili, så jeg er nok ikke helt kvalificeret til betegnelsen "ekspert". Der bliver dog dyrket mange planter her i huset i år ca. 40 forskellige sorter (både stærke og milde).
Jeg kan varmt anbefale Sibirisk Huspeber. Planten er kompakt og harmonisk og med pæne mørkegrønne blade. De små buttede frugter (ca. 2,5 cm lange) er også i topklasse. Styrken vil jeg vurdere til middel.
Frøene kan så vidt jeg ved ikke købes, men jeg sender dig da gerne nogle til efteråret, hvis du er interesseret.
Skrevet af: Merete Vinje, 28. juni 2004 kl. 15.53
Som mangeårig peberdyrker og af og til chiliditto vil jeg bare nævne, at hvis det kniber med frugtsætningen, kan det være bestøvningen, det er galt med. Her kan en lille blød pensel hjælpe, hvis man forsigtigt dubber den rundt fra blomst til blomst.
Hvide fluer kan være noget af en plage, hvis man har planterne inde de er nærmest ikke til at undgå. På friland slipper man derimod for dem.
Venlig hilsen
Merete
Skrevet af: Mette R, 19. april 2005 kl. 13.11
Hej
Jeg pottede for et par uger siden to peberfrugtplanter om til større potter, som de gerne skulle blive i, inden de plantes ud i drivhuset i maj.
Planterne blev sået sidst i februar og er vokset eksemplarisk.
Men efter ompotningen kan ingen af de to planter tilsyneladende tåle den mindste sol. I hvert fald hænger de øverste blade gevaldig med næbbet og virker helt livløse, så snart de stilles i vindueskarmen.
Ompotningen foregik meget skånsomt og samtlige rødder er intakte. Den nye jord er tilmed af samme type, som det de stod i, så jeg forstår simpelthen ikke, der skulle være et problem...
Kan det eventuelt skyldes for kraftig vanding ved ompotningen?
Hjælp!
Skrevet af: Martin Larsen, 19. april 2005 kl. 13.14
Det er meget normalt at planter efter ompotning/udprikling ikke kan tåle stærkt lys. Stil dem i skyggen nogle dage indtil de er kommet sig. Overvanding kan godt give samme symptomer som tørke, så hvis jorden føles meget våd skal du ikke vande foreløbig.
Skrevet af: Sonja Larsen, 31. august 2005 kl. 17.06
Det var dog en herlig side jeg fandt her.
Jeg har lige købt min første chiliplante i lørdags, uden at ane noget som helst om dyrkningen. Det kan jo så være modigt eller dumt.
Den er i fuldt flor med mange frugter, og ca. en halv meter høj.
Efterflg. har jeg læst lidt nærmere om pasning etc., men er stadig i tvivl om flg.:
Bør jeg høste de frugter der er på planten? Det vil jeg helst ikke, da det ser så flot ud.
De nederste blade er meget store, og hænger en del. Bør de fjernes?
Der står at den skal vandes moderat, men det synes jeg er et vidt begreb. Er der nogle gode råd på dette punkt?
Er der andre gode råd i al almindelighed?
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 31. august 2005 kl. 23.16
Hej Sonja,
Først og fremmest tillykke med din chiliplante!
Nej du bør ikke fjerne de nederste blade. Heller ikke hvis de hænger lidt (det gør chiliblade ofte). Planten skal nok selv smide bladene, når den ikke gider have dem mere.
Når frugterne er modne, bør de høstes inden for en uge. Ellers bliver de efterhånden utørrede og mindre pæne. Men det skader ikke planten at lade dem sidde. Men husk at jo flere frugter du plukker, jo flere nye frugter kan planten nå at sætte, inden årstiden bliver for koldt/mørk.
Planten kan bedst sætte frugter, hvis den får meget lys (dvs. står udendørs), men vær opmærksom på, at falder temperaturen til under 15 grader, kan du lige så godt tage den indenfor. Jeg har mine planter ude om dagen og inde om natten på denne kolde årstid.
Hvis planten står meget i fuld sol (og det skal den for at vokse ordentligt!), kan den nå at drikke en hel del vand. Men på gråvejrdage behøver du stort set ikke vande.
Jeg håber, du kan bruge rådene til noget. Når man først har fået chiliplanter, ønsker man at have dem resten af livet! På trods af at min ca. 3 år gamle chiliplante sætter langt flere frugter, end jeg kan nå at bruge, kan jeg ikke lade være med at dyrke nye planter hvert år!
Skrevet af: Rasmus, 30. oktober 2005 kl. 14.25
Hej
I foråret såede jeg et par chilikerner i en potteplante, og et par ugers tid efter kunne jeg se de første spirer.
Fantastisk.
Nu har jeg en chiliplante med een frugt.
Jeg har ikke beskåret den eller pillet blomster eller noget, så derfor står den nu med 1 hovedstamme nede ved jorden som ca. 3 cm. over jorden forgrener sig til 3 mindre stammer.
Mit spørgsmål er om jeg skal klippe de 2 mindste stammer, og lade den største blive eller hvad jeg skal gøre?
Rasmus
Skrevet af: Rasmus, 30. oktober 2005 kl. 14.34
Og forresten.
Kan kernerne fra en rød chili give en plante der giver grønne chili?
Eller skifter de farve når de bliver modne?
Rasmus
Skrevet af: Martin Larsen, 30. oktober 2005 kl. 17.15
Hej Rasmus
De skifter farve når de er modne. Det er helt normalt at chili forgrener sig i tre stammer, så lad den endelig være.
Chili er flerårig og kan godt overvintre inden døre. Sæt den så lyst som muligt.
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 2. november 2005 kl. 18.37
Til Rasmus,
Ang. Overvintring: Ud over at planten selvfølgelig skal stå lyst, så husk samtidig at holde den så vidt muligt væk fra varmeapparaterne. Chili bryder sig ikke om den tørre luft indendøre. Du kan eventuelt spraye planten med vand dagligt for at forhøje luftfugtigheden.
Skrevet af: Rasmus, 4. november 2005 kl. 10.54
Mange tak for svaret.
Jeg håber at planten giver nogle flere frugter snart.
:-)
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 4. november 2005 kl. 16.32
Din plante begynder at blomstre/give frugter omkring martsapril, alt efter hvor lyst den står. Bare rolig: Frugterne skal nok komme.
Skrevet af: Cecilie, 30. januar 2006 kl. 19.00
Jeg cecilie er mega sej
Skrevet af: Amalie, 17. august 2006 kl. 13.28
Hej
Jeg såede nogle frø i maj. Frøene kom fra nogle tørrede chilier fra netto. De spirede løstigt og har vokset sig 2030 cm høje. Chilifrugten bliver sådan en lille rund en der rasler når de er tørrede. Mit spørgesmål er om de godt kan overleve vinteren? Og skal jeg lade dem lave frugter når de er så små?
Håber nogle kan hjælpe?!
Hilsen Amalie
Skrevet af: Jan Vedel Jensen, 10. januar 2007 kl. 16.58
Hej chiliér
jeg har to spørgsmål;
1) min efterhånden 3-årige chiliplante(kender ikke sorten!), som efterhånden har karakter af et lille træ, er begyndt at se meget ringe ud. jeg har derfor tænkt at den havde brug for en hvilesæson/pause og har stillet den koldt, men den ligner fortsat en plante i knibe. bladene er grimme og der dannes ikke knopper eller frugt som ellers normalt kører året rundt! er planten ved at være udtjent eller hvad kan jeg evt. gøre for at redde stumperne?
2) jeg har købt et par forskellige chilifrugter. kan jeg så frøene og skabe planter? og hvordan gør jeg det evt. (skal frøene tørres?! eller...!).
osv.osv
på forhånd mange tak.
chilijan
Skrevet af: Mh, 11. januar 2007 kl. 0.06
Mht. såning af frø, så køb heller nogle kontrollerede frø i første omgang. Hvis du bare køber chili i et supermarkede, er det sikkert F1 sorter du køber, det giver næsten helt sikkert ikke gode planter og frugter, hvis du sår dem.
Chili krydsbestøver forholdsvist nemt.
Se artikler om frø, indsamling og opbevaring på www.gourmethaven.dk
Skrevet af: Tonny, 20. juli 2008 kl. 13.58
Hej jeg har et proplem med chiliplante. med den blomster men der kommer ikke chilifrugt blomsterstilken visner efter 23 dage.ps det er en chili frugt jeg har plantede i maj og den skyd fint i vejret men frugt ak nej hvad skal jeg gøre.hielsen tonny
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 20. juli 2008 kl. 15.04
Står den indendørs? For så er der muligvis for lidt lys, eller også er der for varmt om natten. Stil planten udenfor.
Skrevet af: Tonny, 20. juli 2008 kl. 15.59
Hvor blir chilien af. det er et chlifrø fra sidste år jeg plantede den voskser fint og blomster men efter 34dage falder blomster stilken af den står lyst i sol om formidagen i vinduet indørs hjælp! tonny
Skrevet af: Lilium, 20. juli 2008 kl. 21.30
Vi er inde i en periode med regn og for lidt varme of lys-så vent et par dage når varmen vender tilbage!
Skrevet af: Janne Christiansen, 3. maj 2009 kl. 15.57
Hej...
Jeg har lige købt mig to chili planter, synes det kunne være sjov at have dem i min stue.
Da jeg købte dem sprøjtede de dem for bladlus, men da jeg kom hjem var der stadig lus på planterne. Hvad skal jeg gøre?
Janne
Skrevet af: Lone Brems, 4. maj 2009 kl. 8.05
Hej Janne Christiansen
Du skal sprøjte videre med koldt vand eller med en opløsning af brun sæbe (insektsæbe). Hvis bladlusene får lov at få fred vil deres sugeaktivitet misdanne de små skud og blomsterskud i toppen af planterne.
Sprøjt både på bladenes over- og underside.
Hvis du vil bruge insektsæbe, kan du finde det hos dit plantecenter ellers kan du klikke dig ind under emnet "Skadedyr og plantesygdomme" på bjælken øverst på denne side. Til højre på siden om skadedyr og plantesygdomme finder du en forhandlerguide der kan du finde det produkt, som passer til formålet.
Prøv at få fat i Lene Tvedegaard's "Den lille stærke om chili" ISBN 8756774591. (Dit bibliotek kan skaffe den).
Bogen er en guldgrube af viden om dyrkning af chili
Håber du får held med dit dyrkningsprojekt!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Svend Høst, 4. maj 2009 kl. 9.47
Insektsæbe køber man ikke den laver man selv: 1del sprit 1del flydende brun sæbe 8 dele vand husk at omryste før brug.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Jens Pedersen, 5. juni 2009 kl. 17.38
Jeg har sået chilifrø og planterne gror fint. Mit spørgsmål er om jeg skal klippe sideskudene af, ligesom man gør ved en tomatplante.
Skrevet af: Lilium, 5. juni 2009 kl. 20.23
Nej-nøjes med at fjerne de første par blomster og lad så planten være i fred. Resten klarer den selv. Forvent ikke frugter før om en måneds tid.
Skrevet af: Tina Ellegaard Poulsen, 29. august 2010 kl. 22.33
Hejsa,
Jeg har købt to chiliplanter og har via siden her lært lidt :) Fx at jeg havde ringe udbytte indtil jeg tømte planten for de 4-6 frugter der sad på dem. Og nu blomster de HELT vildt igen!
Og før det, forstod jeg ikke at der ikke rigtigt kom frugter og planten bare tabte alle blomster... men lærte at de ikke var så vilde med et sydvendt vindue, i de der hede sommeruger vi havde. Nu står de i sydvinduerne igen.
Mit problem er så at bladene er begyndt at se spættede ud. Hvad kan det skyldes?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.