Skrevet af: Martin Mussmann, 29. oktober 2013 kl. 8.06
Hej
En god del af vores liguster hæk der stod i vindretningen ved stormen i går aftes står nu i ca. 45 graders hældning.
Jeg har overvejet at købe nogen pæle og binde den op, men problemet er jeg ved fra naboen at den også har været væltet sidste vinter (Før vi fik huset) så er ikke sikker på det er en god løsning.
Ellers tænker jeg at klippe den ned, men hvor meget og kan man godt det på den her årstid? er det nok at klippe den ned til hvor man kan få den til at være lige måske ca 1meter over jorden eller skal man klippe den helt ned hvis man gør det? og hvor langt ned skal det så være?
Nogen erfaringer og anbefaling ?
Skrevet af: Lone Brems, 29. oktober 2013 kl. 11.12
Hej Martin Mussmann
Der er faglig indsigt og mange års erfaring at hente, hvis du bruger arkivet her på Havenyt - Spørg eksperterne.
Sten Porse har svaret på spørgsmålet: "Kan vi gøre noget ved en hæk, der hælder?" og også på "Hvad gør jeg ved en sneskadet hæk" - du kommer let frem til emnerne ved at skrive titlen i søgefeltet.
Ud over Sten Porse's faglige tilgang er der blandt havebrugere mange års gode erfaringer med en nedskæring - men det er selvfølgelig en ulempe, at der bliver et år eller to, hvor man kan komme til at længes efter lidt læ og lidt privatliv ;-).
Dette kan løses med lidt fantasi - for eksempel en slags "indre hæk" et par meter væk fra den nedklippede. Det er vigtigt, at der ikke etableres noget, som man senere får en masse bøvl med at fjerne igen. Og for nogen af os er det også vigtigt, at det ikke bliver for dyrt og for arbejdskrævende at gå igang med. Et forslag kunne være et bælte af majs eller solsikke, som begge når en højde der sagtens kan give læ til havestolene, børnenes legekrog eller hvad det nu måtte være man har særligt brug for at skærme lidt af i sommertiden.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Martin Mussmann, 30. oktober 2013 kl. 8.03
tak for svaret.
Skrevet af: Tine Horsum, 2. november 2013 kl. 14.56
Jordskokker kan også lave et fint midlertidigt læ, og de kan spises.
Bare pas på at få dem alle op, når de ikke skal være dér mere.
Mvh
Tine
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. november 2013 kl. 15.12
Det var nok ikke en løsning, jeg ville vælge - det tager flere år at komme af med dem igen...
De falder vist inde under det, som Lone skrev:
"Det er vigtigt, at der ikke etableres noget, som man senere får en masse bøvl med at fjerne igen."
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.