Forum

Nyplantet ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 11. oktober 2013 kl. 21.52

Jeg har hend over sommeren etableret helt ny forhave, og har nu (10 oktober) plantet en ny ligusterhæk, Liguster Vulgaris Liga hedder de og er 100 til 125 høje og er en barodsplante med store flotte rødder, jeg hantede dem få timer efter de andkom i Bauhaus, de havde godt fugtige rødder og stadig blade på. jeg åbnede en pose af gangen, lod den trække 10 minutter i en balje vand, næste pose trak men jeg plantede de første osv. god plads til at rødderne kunne hægne lodret ned mens der blev fyldt jord på, jorden når til omkring forgræningen. lige som jeg har læst mig til... Her dagen efter hænger de med toppen og ser rigtig skidt ud. Mit sprgsmål er nu om de allerede er på vej til at gå ud, eller om de retter sig op når de har fået fat ?

1 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. oktober 2013 kl. 9.30

Du har gjort det helt rigtigt. Problemet er i virkeligheden at de faktisk er stadig er i vækst. Den voldsomme omvæltning for en plante at blive flyttet, medens den stadig er i vækst bevirker at toppen vil hænge nogle dage, men de skal nok komme sig. Dit problem opstår hvert år fordi folk ikke kan vente med barrodsplanter til de er gået fuldstændig af vækst. For firmaer som Bauhaus gælder det om at få varer gennem systemet frem for vejledning og sikker behandling af planter.

For at dryppe lidt mere salt i såret, så kan jeg se på dit billede, at det er nogle lange lidt tynde planter. Hvis du vil have en tæt og kraftig hæk, bør du klippe planterne ned til ca. 20 cm og lade dem skyde på ny fra bunden.

2 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 12. oktober 2013 kl. 10.36

Det er meget normalt at toppen hænger de skal nok komme , men jeg ville ikke klippe dem ned til 20cm , men lade dem vokse op i den blvende højde ,liguster liga er ikke den mest hårdføre liguster, og som godt kan fryse noget tilbage i hårde vinterer.
Hvis du har brændeovn så brug asken til din nye ligusterhæk , der er masser af mineraler i som hækken behøver.............

Peter A.

3 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. oktober 2013 kl. 13.13

Hvis toppen dør, som følge af for tidlig omplantning, så forgrener den sig i toppen, men ikke så meget i bunden og hækken vil i mange år fremover blive tæt foroven og måske aldrig i bunden.

Til orientering har jeg solgt og plantet hække i 30 år, før jeg opgav den del på grund af konkurrencen fra supermarkeder og byggemarkeder, hvor der ikke var nogen rådgivning, men blot billige planter.

4 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. oktober 2013 kl. 20.48

Den eneste måde at få din hæk tæt fra bunden, er at klippe den tilbage. Det er en supermarkeds-kvalitet, som er presset frem uden omplantning og tilbageklipning ved producent. Det giver hurtige penge og en blød og tjavset hæk, som ikke tåler modgang og snetryk.
Har lavet hækplanter i 40 år men er ophørt, da kunderne ser på højde i stedet for drøjde.
Hilsen
Anne Marie

5 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 12. oktober 2013 kl. 21.19

1000 tak for de gode svar, jeg tænkte selv det samme da jeg pakkede dem ud, de er noget tyndbenede for neden, der er 3-4 grene ved forgreningen. Hvis jeg skal klippe den ned til 20 cm. er det så nu. eller et andet tidspunkt på året. Og hvis det er nu, ville det så være en god ide lige at give dem 3 ugers tid til at få fat inden man stresser dem igen ?
Jeg har ikke travt med at få den høj og tæt, hellere vente på et godt resultat, målet er kun 110-120 cm i højden da grunden i forvejen er hævet lidt op fra fortovet.
Det er rart at høre det med ikke at klippe den i toppen fra en fagmand, jeg syntes det er rigtig svært at blive klog på, der er så mange foskellige svar når man snakker med koleger og venner.
At klippe den helt ned allerede nu ville nok være det smarteste, og så bare håbe at vinteren ikke bliver får hård.

Vi har desværre ikke brændeovn. Jeg har også stor respekt for at gøde, da jeg stadig her 3 år efter har lidt problemer med urtehaven efter en overgødning men kompost (Det er min første have, jeg har haft den i 5 år, man skal jo lige lære det :o) Men selvfølgelig skal hækken have lidt til foråret, men jeg tænker det bliver noget købt til formålet og så følge vejledningen.

lige et billede af forhaven klar til plantning, hækken skal gå hele vejen rundt i kanten (grantræet har fået lov til at blive, det er årets juletræ)

fortsat god weekend

6 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 13. oktober 2013 kl. 10.58

Jeg ville ikke begynde nu at klippe nyplantede liguster ned , vent til foråret og se hvordan de skyder , det er bedst at klippe ned når planterne har udviklet et godt rodnet.
Jeg har selv plantet 30m ligusterhæk 150stk , sat som hjemmelavede stiklinger sommeren 2011 plantet ud på blive stedet efteråret 2012 i beriget plantejord , idag er de mellem 80-150cm i højden , og jeg klipper først når de har nået 180 cm i højden som en plante har nået har nået.

Peter A.

7 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. oktober 2013 kl. 14.15

Henrik, sunde planter i din størrelse ville allerede have sidegrene, som er nødvendige for at den bliver tæt forneden. Klip den ned nu til det sted, hvor du gerne vil have sidegrene til at fylde forneden. - Villy og A.M. Lønbæk har ret, og jeg har set masser af eksempler i vores kolonihaver på unge ligusterhække, der er blevet 1,60 m høje el. mere og står og duver med tæt top, men er fuldstændig bare de nederste 30-40 cm. De er et let offer for tyk sne, der kan få dem til at vælte.

8 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 14. oktober 2013 kl. 0.04

jeg takker for de mange fine svar. næsten alle planterne har nu rettet toppen, hvilket egentlig var min første bekømring, jeg har 15 stk. til overs som jeg har plantet et andet sted og kan suplere med hvis nogen af de sidste som hænger med toppen skulle bukke under.

Det med at klippe den ned kan jeg godt se er det rigtige, det vil jeg gøre når jeg er sikker på der er liv i dem hele vejen rundt.

mvh.
Henrik

9 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 14. oktober 2013 kl. 16.46

Tak for de gode råd. Jeg synes det lyder som en god ide at vente til planterne kommer sig efter flytningen, før klipning af højden, som Henrik R også gør.

Men det ville være super dejligt hvis de garvede buskklippere lige gav et besyv med, om man kan klippe med det samme ved plantningen eller om det er lige så godt at vente nogle dage og se om planterne kommer sig.

10 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. oktober 2013 kl. 17.13

Hvis du / I beskærer med det samme, så skal rødderne ikke kæmpe med at trække vand op til toppen.

Omvendt kan det være en fordel at vente til sidste halvdel af marts, så er den lange top er med til at fange noget sne og dermed beskytte den nederste halvdel.

En helgardering er at klippe noget af toppen ved plantning og klippe ned til ca. 20 i sidste halvdel af marts.

11 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 15. oktober 2013 kl. 10.54

Alså .........det her er ulogisk , prisen på liguster hækplanter er efter størrelse jo højere planterne er jo højere er prisen , så hvis man skal klippe dem ned til 20cm højde , ville det jo være bøvet at købe 120-150cm planter til dyre penge..........
prøv at læs hvad Niels Junggreen Have , skriver i denne nabotråd : Skal en hæk klippes i toppen under opvækst?«

Peter A.

12 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 15. oktober 2013 kl. 13.26

Til Peter Autumnus
Er det ikke gået op for dig at detailhandlen gør alt for snyde "die dumme dänen"?

Det er ikke noget problem at plante småplanter af liguster tæt i produktionsbedet og derefter gøde og vande godt sommeren igennem og presse dem til at blive høje og ranglede planter. Uvidende havejere er klar til at betale en højere pris for en høj plante, men skal man plante liguster på 120-150 cm køber man færdighæk med klump. Det er planter der er tiltrukket med større planteafstand og klippet i siderne.

I denne tråd er der tale om den første type planter og derfor anbefaler vi tilbageskæring. Ofte er det bedre at købe en tæt forgrenet plante størrelse 30-50 cm end det er at købe den høje på 100-120 cm. Men der er flest penge for producenten og forhandleren i at lave den høje.

Det store problem er at langt de fleste køber planter, hvor der ikke er nogen vejledning. Efterfølgende kan man så henvende sig til professionelle og spørge om råd, når man opdager at de nye planter ikke gror som man havde forventet. Hvorfor henvender man sig ikke til de professionelle fra begyndelsen og køber planterne til en lidt højere pris der? Det er ofte det billigste i længden.

13 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 23. februar 2014 kl. 1.20

Hej igen,

Jeg håbede på en mild vinter og klippede den helt ned i november, det ser ud som om det var en heldigt beslutning.

Jeg kan se at knopperne er vokset og blade så småt er på vej ud, nu tænker på at gøde den i starten af foråret.
Den kompost vi kan hente gratis her i komunnen var det rene gift for min køkkenhaven (jeg har desværre prøvet det og er blevet klogere, det gør jeg ikke igen) Nu er min tanke så om det fra min kompostbeholder er ligeså kraftigt og vil skade hækken, det nederste i beholderen er 5 år gammelt haveaffald.
eller om det er mere sikkert at give den kunstgødning.
Jeg hælder mest til kompost, men den skal helst have et boost nu og ikke noget som først virker til næste år.

hvad er bedst ?

mvh. Henrik

14 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. februar 2014 kl. 10.25

Hej Henrik Rytter

Din velomsatte havekompost er et godt bud, når det gælder om at tilføre en overfladekompost med et højt indhold af kulstof og mineraler. Men når indholdet i din havekompost alene er haveaffald og omsætningsgraden svarer til mellem 1 og 5 års lagring er der formenlig et lavt indhold af kvælstof - et af de vigtige næringsstoffer for alle planter.

Solsikken's annonce her på Havenyt leder dig frem til en økologisk løsning - og vælger du andre økologiske løsninger er et balanceret indhold af vandopløseligt kvælstof et af de vigtige kriterier for valget. Det organisk bundne kvælstof (som der som udgangspunkt er mest af i de økologiske handelsgødninger) frigives hen over sommeren - og det er gavnligt for de fleste planter (incl hækplanter).
Men med dine hækplanters historik er det en god idé at sørge for, at de fra vækstsæsonens start om en god månedstid har en let tilgængelig (altså vandopløselig) kvælstofpulje at komme igang på.

Med venlig hilsen fra
Lone

15 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 1. marts 2014 kl. 0.30

Hej Lone.

Tak for svaret.
Jeg ville jo også helst bruge det som allerede er i haven.
Men omvendt vil jeg jo også gerne gøre det bedst muligt for hækken, da den skal skærme mellem legende småbørn og trafikeret vej.
Jeg har brugt et par aftener på at læse div. indlæg osv. forskellige steder på nettet og har sammenfattet det til følgende, med hækkens vægst som primær mål.

RENHOLDELSE:
Er vigtig for en nyplantet hæk.
Hold rent for ukrudt i mindst et 50 cm bredt bælte på begge sider af hækken.
Dækning med træflis letter renholdelsen.
HUSK når man dækker med træflis, skal der tilføres ekstra gødning og kalk.

En metode kunne være
Riv alt ukrudtet op med hænderne (for at skåne de højtlæggende rødder)
Og så skal der lægges mellen 10 og 15 cm flis på.
Inden du kommer flis på, tilføres en smule NPK gødning.
Flis bruger kvælstof til at omdanne sig. Så flisen vil stjæle det fra hækken.

NPK GØDNING:

N styrer blad- og skudvækst.
P styre dannelsen af blomsteranlæg
K styre CO2-forsyningen.

Derfor foreslåes en NPK gødning med et højt N tal til hæk...eks. 23-3-7

GØDNING:
De første 2-3 år vil en hæk have godt af at få tilført gødning.
En almindelig klorfri NPK blandingsgødning med mikronæringsstoffer.
200 gram pr. 20 meter hæk 2 gange om året i marts og juni måned.

Hvis du gøder, når jordtemperaturen er under ca. 8 grader,
arbejder jordens mikroorganismer ikke og omsætter derfor ikke gødningen og
går der ved tabt da den vaskes ud før den når at bidrage.

Med venlig hilsen
Henrik

16 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. marts 2014 kl. 7.40

Mikroorganismer omsætter ikke "handelsgødning". Handelsgødning er letopløselige salte, som straks de er opløst i vand og vasket ned til plantens rodzone, kan optages af planten.

Gød din hæk med kommunal kompost, den er gratis, organisk, langtidsvirkende, jordforbedrende, bæredygtig.

17 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. marts 2014 kl. 0.28

Vanding er vigtig for hække, nyplantede skal have mindst 10 l/m- har du glemt dette?

Ellers ville jeg også vente og se, på billedet ser de noget hældørede ud- som om de mangler vand. Hvis du vil skære dem i bund, så gør det med hver anden/tredje plante- og over et par år. Så kommer der nyvækst- uden det er helt bart.

Jeg har beskåret gamle ligusterplanter på den måde, og de kom fint op som "ny" hæk. Og de skal nok komme op! Rodnettet vokser selvom man klipper. Har lige gravet et par dusin selvsåede mirabel op- og de har de tykkeste lede pælerødder... De er ellers klippet i bund.

Mærkeligt som det man ikke vil have trives. :-P

Mvh
Pinny

18 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 6. marts 2014 kl. 0.38

Nej jeg har vandet rigeligt, det første stykke tid.

De blev klippet helt i bund efter "Bodil" havde pisket dem rundt og ødelagt stort set alle toppene.
De er ved at springe ud nu (på nær et par stykker som nok er gået til)
Jeg fulgte en beskrivelse om stiklinger her på siden og lavede 100 stk. ud af de afklippede grene, det ser ud som om jeg har haft held med det :o)

19 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 25. marts 2014 kl. 23.44

Lige en lille opdatering.

Min billige tyndbenede byggemarked liguster, som jeg plantede i efteråret og efterfølgende klippede helt ned, er nu allesammen rykket op.
jeg har valgt at købe nogle nye i en kraftigere kvalitet, et sted hvor man kunne få noget information om hvordan de er dyrket, ud over det har jeg lavet jordforbedring med ca. en tredjedel planteskolejord.

Jeg syntes der er en verden til forskeld, fra de gamle planter som havde 2 til 5 grene og ingen forgreninger for neden.
De nye er noget kraftigere i selve grenene og har forgreninger for neden, da de har haft meget mere plads at vokse på det sted de er dyrket.

Selvfølgelig er det ærgeligt med de gamle planter, men nå beslutningen nu blev taget så hurtigt og konen og jeg havde en dejlig dag i haven sammen. Så føler jeg ikke det er så slemt enda.

20 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. marts 2014 kl. 8.39

Du må have for mange penge , der er ikke vundet noget ved at tage de "gamle" liguster op og sætte nogle nye ned , tværtimod , nu skal de nye først til at lave rodnet , noget de gamle havde , og de var parat til at skyde her i foråret , nu må vi se hvor mange af de nye som kommer igang her i foråret/sommer

21 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 26. marts 2014 kl. 13.58

Ja , det virker noget bøvet at fjerne en liguster hæk som er ved at komme i vækst , liguster er utrolig nem og hårdfør , men nu er du blevet sat et år tilbage , nye liguster hække skal normalt sættes i efteråret hvor jorden er varm , og ikke nu i en kold jord.............

22 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 17. maj 2014 kl. 0.28

Det skal jo ses i lyser af at hver 4 plante var gået ud, de var klippet helt ned og havde kun 3-4 forgreninger... Det har vist sig at være en rigtig god beslutning, De nye har fået rigtig godt fat og skyder fint. Jeg må bare give Villy fra Blomstergården ret, pris og kvalitet hænger sammen. Så kan man sige det har været dyre lærepene, ja men vi skal bruge en tæt hæk om et par år da vi har små børn som geren skule blive på den rigtige side af hækken. Og kan min tråd skåne andre fra at købe katten i sækken og bruge en masse tid på et dårligt resultat, er det da godt for noget.

23 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. maj 2014 kl. 6.48

Det ser "rigtigt" ud Henrik. Held og lykke med hækken!

24 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Rytter, 4. juni 2016 kl. 22.42

Så vil jeg lige ligge et billede på her to år efter, det er næsten blevet til en hæk. Jeg er glad for at jeg købte nye planter.

25 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2016 kl. 23.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stephan Tousgaard, 3. oktober 2016 kl. 10.24

Hej Henrik,

Stort tillykke med den nye hæk. Det ser super godt ud!:)

Jeg står i den situation at jeg skal plante 35 meter ny ligusterhæk da den gamle som er 30 år gammel er helt færdig og misligholdt.

Kan du fortælle mig:
Hvilken liguster sort som du har købt?
Størrelsen på den ved køb?
Hvorhenne?
Pris?
Er det væksten på 2 år, hvad er den ca. i højden?

Da det virker som en rigtig godt liguster du har fået fingerne i?

Håber du vil hjælpe mig med at give din erfaringer videre?

Mvh. Stephan

27 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2016 kl. 13.57

Har du overvejet blot at skære den gamle hæk helt ned, så den kan starte forfra?

28 af 30 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. oktober 2016 kl. 14.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sigrid Leilund, 14. oktober 2019 kl. 14.56

Hej. Jeg har et afledt spørgsmål.

Vi er også ved at plante hæk og er af vores naboer blevet tilbudt at grave nogle hækplanter op som de ikke har brug for. Det drejer sig om ligusterhæk der er plantet for 4 år siden. I lyset af kommentarerne i denne tråd blev jeg blev jeg temmelig loren ved planternes vækst, da jeg først fik dem gravet op.

Kan disse planter overhovedet vokse sig tætte eller vil det være bedre at starte forfra med nyindkøbte barrodsplanter?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Sigrid

30 af 30 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. oktober 2019 kl. 16.04

De kan sagtens bruges , så i jorden med dem , og klip dem halv ned , og ingen vand eller gødning nu .

Nyt svar til emnet »Nyplantet ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nyplantet ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider