Skrevet af: Daniel G., 4. oktober 2013 kl. 16.12
Hej.. jeg kunne godt tænke mig at lave noget cider ud af mine æbler og derfor har jeg nu skaffet mig en presse, en maskine til at rive æblerne i strimler, 5 spande og 30 1-liters flasker.
ifølge bogen "den nye komplette håndbog i selvforsyning" er dette fremgangsmåden.. men jeg er dog lidt i tvivl om nogle få punkter, så håber i kan hjælpe mig:
#1. kværn æblerne
#2. Pres saften ud i et kar/spand
#3. Stil spanden i en vask i et døgn dækket med ostelærred over for at holde edikkefluer væk.
#4. Hæld indholdet fra spanden over i en ny ren spand gennem en si, og lad kun bundfaldet blive tilbage i den gamle spand.
#5. Nu er der 20-25 liter ren æblesaft. Her kan der evt. tilføjes et par skefulde komercielt gær. Tilsæt ½-1 kg sukker (33,33 gram sukker pr liter æblesaft). sukkeret tilføjes ved at blande det med et par liter kogende vand og så hælde sukker-vands blandingen over i æblesaften.
#6. Læg et tætsluttende låg på gærkarret, og hold det varmt.
#7. Det er færdiggærret når det ikke længere er sødt, og væsken begynder at blive klar og der ligger brunt gærskum langs kanterne (tager 10 dage til 3 uger)
#8. Stil gærkarret et køligt sted i et døgn
#9. Hæld det på flasker på samme måde som hvis det havde været øl.
#10. tilsæt evt. lidt ekstra sukker for den sekundære gærring.
her er mine spørgsmål:
- til punkt 3:
det første døgn skal det stå i vasken med ostelærred over.. er det ikke fint nok med et viskestykke? hvis ikke hvor køber man så ostelærred?
- til punkt 5:
Han skriver at man kan gøre det uden noget gær men er det noget i ville anbefale? hvis ikke hvor kan man så købe gæren hvis man skal ha fat i noget hurtigt (imorgen)? er det rigtigt man kan bruge alm. brødgær (dog økologisk) til dette formål?
Tror i 33,33 gram sukker pr. liter æblesaft er udemærket eller ville i have gjort det anderledes? og ville i også ha puttet 1-2 liter vand i sammen med sukkeret?
- til punkt 6:
han skriver der skal et tætsluttende låg på gærkkaret.. de spande jeg bruger er af metal og har intet låg til, tror i de duer alligevel hvis jeg evt. putter et viskestykke over eller noget film henover? skal det være helt lufttæt og er det nødvendigt med en gærlås?
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. oktober 2013 kl. 17.01
Der er rigtig mange gode vejledninger til Ciderbrygning rundt omkring hos dem, der forhandler udstyr til det - prøv at smutte en tur rundt der og bliv inspirereret :)
Men til dit sidste spørgsmål - det skal lukkes helt lufttæt, og du kan ikke undvære en gærlås.
Men som sagt - en tur på google vil give dig svar på dine spørgsmål!
Skrevet af: Daniel G., 4. oktober 2013 kl. 17.19
hvor kan man få sådan nogle plastikspande med låg billigt? de koster jo 100 kr. på nettet
Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2013 kl. 17.44
Hej Daniel.
Prøv og kontakt en forhandler af biavlsmateriel de kan med garanti hjælpe dig, men du skal nok regne med at prisen på en god honningspand er kr 100,- eller tæt ved . Du kan finde dem under navne som bihuset i Tappernøje og Swienty. Der findes flere forhandlere rundt omkring, de er som regel mindre men de nævnte sender med posten, hvis det er nødvendigt. Swienty ligger ved sønderborg og er det største forhandler af biavlsmateriel . Du kan også finde ham på nettet .
Hilsen Søren .
Skrevet af: Daniel G., 4. oktober 2013 kl. 18.30
så kan jeg vel lige så godt købe sådan en her:
www.hobbyunivers.dk/gaerspande/oelbrygnings-spand.htm
men er der ingen steder de giver dem væk gratis/smider dem ud? f.eks. resturanter hvor de får store bøtter med madvarer eller andre steder hvor de modtager store bøtter
Skrevet af: Søren S Duun, 4. oktober 2013 kl. 18.41
Ikke hvis det skal være 25 ltr. spande så er det kun 5 og 10 ltr. og så kan du risikere at der har været stærke sager i som afgiver smag .
Prøv at forhører dig hos den lokale pølsemand, pizzamand, eller restaurant. Måske de kan hjælpe . Ellers bliver du nok nød til at betale . Dem du kan købe hos biavleren er lufttætte .
Skrevet af: Peter A., 4. oktober 2013 kl. 21.57
Jeg har aldrig lavet cider men masser af æblevin , gær kan du købe hos matas , det er flydende så det er let at arbejde med , svovl burde du også tilsætte for at undgå vildgæring (eddike) især da du ikke bruger gærrør (en form for vandlås) hvis jeg var dig ville jeg bruge æblerne til at lave en god æblevin (hvidvin) det kan virkelig blive en god fyldig vin...........
især hvis den får lov at stå 3-4 måneder eller mere og modne.
Peter A.
Skrevet af: Daniel G., 4. oktober 2013 kl. 23.23
jeg har været ude ved ham der har hobbyunivers og købe noget udstyr og han forklarede mig også hvordan fremgangsmåden var.
vi fandt frem til dette (med henblik på at jeg skal lave 30 liter cider og presning foregår på min skole og selve brygningen hjemme ved mig selv):
Før start: disinficer alt, monter taphanen og dæk den med husholdningsfilm (monter hanen 90 grader mod uret i forhold til den korrekte placering), dæk også hullet i gærkarrets låg med husholdningsfilm eller lignende.
1. bring æbler og gærkar med låg ud til skolen
2. kværn, riv æblerne (fjern brune dele mm. fra æblerne inden)
3. pres dem i pressen - saften direkte ned i gærkar
4. æblerester smides ud.
5. tag det fyldte gærkar og de 5 tomme metalspande med hjem i bussen
6. disinficer de 5 metalspande og lad dem afkøle kort.
7. omstik æblesaften til de 5 metalspande
8. disinficer gærkar og låg, og dæk med låg.
9. kog æblesaften i en gryde med omkring 70 grader (lade det koge på 70 grader i et par minutter) og held det over i gærkar gryde for gryde efterhånden som det bliver kogt. (dæk låget til mens der ikke hældes saft i gærkarret)
10. Lad æblesaften stå og køle af til den når stuetemperatur, ca. 15-20 grader (kan tage op til 4 timer), tjek evt. med temperaturmåler.
11. Disinficer et sylteglas eller lignende. Kog lidt vand (der skal bruges ca. 125 ml), og hæl det i sylteglasset, og lad det køle ned til 30-35 grader.
12. Bland 4/5 af en pakke cidergær (4 gram) i sylteglasset med det lunkne vand (30-35 grader). Lad det stå 2-3 timer i stutemperatur (15-20 grader).
13. disinficer gærlås
14. Hæld Gær-vands blandingen ned i gærkarret (sørg for at temperaturen på væsken i gærkarret og væsken i gærvandet er stortset den samme. maks 2 graders forskel)
15. Rør rundt med en REN gryde ske eller lignende og sæt låget på så det er lufttæt og derefter monter den RENE gærlås.
16. Gæring er påbegyndt og vil tage omkring 5 dage. Dog kan det afvige meget alt efter hvilken slags æbler det er osv.
Hvis væsken ikke begynder at boble, eller lave tryk på låget, eller rasle i gærlåsen efter 48 timer så er gæringen ikke ordenligt igang. Hvis der stadig ikke sker noget efter 49 timer (1 time senere) så kan der tilsættes lidt sukker til at starte gærringen op. Start med 200 gram sukker og se om det hjælper.
17. Gærringen er slut når gærlåsen stopper med at boble/rasle.
18. Disinficer metalspande og lad dem afkøle til stuetemperatur 15-20 grader.
19. Omstik væsken til metalspandende, men efterlad bundslammet i gærkarret og kasser det.
20. Disinficer gærkar og lad det afkøle til stuetemperatur 15-20 grader med låg på.
21. Bland 200-600 gram sukker med vand (måske 1-2 liter) og varm det op til ? grader, og lad det stå og simre til det har samme konsistens/flydeevne som madolie. Lad det afkøle til stuetemperatur.
22. Omstik æblesaften til gærkar igen og efterlad evt. bundfald i den gamle spand
23. Tilsæt sukkerblandingen. rør rundt med REN grydeske eller lignende.
24. Lad sukkeret blive optaget i æblesaften. (tager ca. ? min)
25. Stil gærkar på bordet, træk den ud mod kanten og drej taphanen ned udover kanten af bordet.
26. Disinficer taphanen ved at hælde kogende vand udover og dyppe hanen i et RENT glas kogende vand. Lad det afkøle lidt.
27. Disinficer flaskefylderslangen (advarsel: den tåler ikke for høje temperaturer), lad den afkøle kort og monter den på taphanen.
28. Disinficer flaskerne (husk at forvarme dem så de ikke springer), og lad dem afkøle kort, og derefter påfyld dem med æblesaft en for en efterhånden som de bliver disinficeret, og luk låget på dem.
29. Vask alt udstyr grundigt.
30. Opbevar de fyldte flasker i stuetemperatur i mindst 3 uger så de kan gærre deres sekundære gærring. Derefter kan de stilles lidt køligere. De kan holde sig i op til 6 måneder. Hvis de lagres mere end 6 måneder er der risiko for at trykket i dem bliver så stort at flasken springer.
31. vask flaskerne efterhånden som deres indhold drikkes.
nogle kommentarer?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.