Forum

Tilplantning af skråning langs indkørsel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Møller, 26. september 2013 kl. 8.42

Hej alle.

Jeg ønsker råd omkring hvad der kan plantet på en skråning ved vores nybyggede hus. Har tænkt på lavebunddækkeplanter måske cotoneaster. Ønsker ikke flis, da det vil ligge ude i indkørslen hele tiden og græs er heller ikke lige sagen....

Har i nogle gode ideer. I kan se skråningen på billederne. Den hælder kraftigt ved siden af garagen. Skal der evt. støttemur til for at holde jordet fra at skride ned ved kraftig regn?

På forhånd tak for hjælpen.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Møller, 26. september 2013 kl. 8.42

Et billede mere

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Møller, 26. september 2013 kl. 8.43

Sidste billede

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. september 2013 kl. 21.12

Hvor højt tænker du? Jeg synes umiddelbart, at du skal vælge en blomstrende hæk på skråningen langs garagen. Noget på 2-3 meter. Men det ved jeg ikke, om du vil have? Måske kan cotoneaster også passe.

En hæk vil stabilisere din skråning mere end stauder. Jeg ville plante stauder på det forreste stykke langs indkørslen.
Måske storkenæb? De fås i forskellige højder, farver og blomstringstidspunkter.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. september 2013 kl. 21.14

Nå ja, eller hvad med rhododendron?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. september 2013 kl. 23.19

Hej Morten Møller

Du skriver ikke om hvilken jordbund du har - på billederne af omgivelserne er mit gæt en let sandjord. Det kan jo være forkert ...
Men jeg tænker, at du får det bedste resultat ved at tage udgangspunkt i, hvad der kan trives på stedet og ved at tage hensyn til hvilke planter der iøvrigt giver haven og dens omgivelser et ønsket udtryk.

Få evt ideer ved at se på plantelisterne i Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" (den kan skaffes fra dit bibliotek).

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. september 2013 kl. 8.36

jeg tror spiræa arguta - snedrivebusk - vil egne sig til det

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. september 2013 kl. 20.08

Jeg vil også anbefale snedrivebusken. Den er utrolig flot når den blomstre, den kan stå uklippet men kan også holdes i facon bare den ikke klippes efter 1. september for så kommer der ingen blomster året efter. Grenene går ned til jorden så den holder lidt på en skrå grund.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. september 2013 kl. 22.17

Hej Morten det kunne være en idé, at lægge store sten på jorden langs fliserne ved garagen, d.v.s. læg et stykke fiberdug på skråningen, fra fliserne og opad, læg store sten tæt i bunden, og måske lidt mindre op ad skråningen, fyld måske lidt sand i mellemrummene, og der vil komme meget få "vilde" blomster eller andet ukrudt. Langs indkørslen kunne det være fint med plantning af Lonicera pileata, det er en stedsegrøn plante der bliver ca. 40 cm høj, og er også rigtig god som underbeplantning og dermed mindre rengøring af området. Hilsen Henry G.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Møller, 8. oktober 2013 kl. 13.31

Mange tak for alle jeres gode forslag. På det stejle stykke langs garagen vil vi gerne have noget lavt bunddække, så det ender med enten cotoneaster eller vintergrønt (vinca minor) Nogle der har kendskab til denne? hvornår på året kan man plante disse?

Har tænkt mig at sprøjte med roundup, så ukrudtet forsvinder. Hvor lang tid skal der gå inden man så kan plante efter der er sprøjtet? eller er det bedre at bruge en fiberdug?

På det forreste stykke bliver det formentlig også vinca minor kombineret med enten nogle buske, som kunne rhododendron eller nogle opstammede træer.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. oktober 2013 kl. 15.23

Jeg tror sagtens, du kan plante begge dele nu.

Roundup er vi jo ikke så glade for - hvad med bare at luge? Du kunne også bruge en ukrudsdug, hvis du ikke vil luge.

Hvis du planter vinca, tror jeg ikke, du kan have meget andet der. Så skal du plante det først, og lade det få godt ved, inden du planter vinca.

Elsebeth

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. oktober 2013 kl. 17.43

Det er virkelig en dårlig årstid til at bruge round up!!!
Du har ikke meget plantedække på skråningen til at optage pesticiderne. Og kan de ikke optages i planterne, bliver de udvasket (= ender i vores drikkevand).

Mængden af nedbør i efteråret går også, at du risikerer, at pesticiderne ender i grundvandet.
Brug Elsebeths råd om ukrudtsdug og skuffejern. Det tager ikke længere tid end at sprøjte, end at skuffe stykket.
Round up giver heller effekt på næste års ukrudt, da der kan være mange tusinde ukrudtsfrø, som spirer til næste år.
Derfor er ukrudtsdugen bedre og billigere i kombination med lidt lugning.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. oktober 2013 kl. 17.55

Freya - der findes da ikke gode årstider for RoundUp overhovedet - man skal da afholde sig helt fra at bruge det...

Ukrudtsdug med plantehuller lyder som en god løsning, synes jeg.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. oktober 2013 kl. 18.34

Uha fejl - der skulle naturligvis have stået, at RU IKKE giver effekt til næste år.

Og gør - ikke går...

Nyt svar til emnet »Tilplantning af skråning langs indkørsel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tilplantning af skråning langs indkørsel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider