Forum

Citrontræ med gule blade

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Krogh, 19. juni 2004 kl. 8.18

Jeg har lige fået et lille citrontræ med både flotte frugter og blomsterer. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal passe den – vand, gøde m.v. Aktuelt står den ude på et solfuldt sted og jeg sørger for at den ikke bliver for tør, men jeg syntes at bladene er begyndt at blive gule. Jeg har lånt diverse bøger om emnet, men endnu har jeg ikke fundet noget om den helt konkrete pasning. Hvordan behandler jeg den mest optimalt?

På forhånd tak.

M.v.h Tine

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 21. juni 2004 kl. 0.32

Citrus skal have gødning med et højt jernindhold. Vi har en flydende organisk citrusgødning fra Weibulls som vi vander med en gang om ugen. Vores træ havde gule blade i starten, men er nu flot, blank og grøn. Men der vil altid være enkelte gule blade, for træet er stedsegrønt og udskifter derfor sine blade løbende. Og som de fleste andre træer bliver bladene gule før løvfald.

Om foråret skal træet have mere fosfor og mindre kvælstof end normale gødninger, men det er jo ikke aktuelt nu.

Se også dette indlæg:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/909.html

Der er flere indlæg, søg på "citr?" (spørgsmålstegnet sørger for bid på både citron og citrus)

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jyttegreen, 21. september 2006 kl. 15.25

Jeg har lige købt et citrontræ, så jeg er novice på området

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 4. oktober 2006 kl. 15.00

Kan man selv plante et citron træ?

Smil M.

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 20. november 2006 kl. 11.36

KAN VORES CITRONTRÆ STÅ INDE?

Jeg købte et citrontræ i ca. Juni/juli i Netto. Det havde allered blomster og små citroner på vej. Jeg satte det i drivhuset, hvor det så ud til at trivedes. (og vandede regelmessigt, og gav noget citrosgødning engang i mellem) Efter en lille månedes tid købte jeg en stor potte til citrontræet, og plantede den deri, hvorefter den kort efter tabte alle de fine små citroner. Jeg tænkte det nok skyldes at jeg havde plantet den om, og passede den videre. Ikke lang tid efter kom der igen nye små citroner :) Som bare voksede og voksede!

Da det begyndte at blive koldt udenfor, og alle andre planter i drivhuset var færdige, flyttede mig om min kæreste planten ind i vores stue, ved et lyst vindue. (Jeg tror det var i september)

Vi er nu kommet i tvivl om den kan leve herinde! Den har nu stået inde i et par måneder, og ser ud til at klare sig fint. Alle citroner sidder stadig på. den blomstrer og har ikke et eneste gult blad. Så den ser fin ud... men vi er bare bange for at den ikke kan tåle varmen, eller at den har brug for en "Vinterperiode/kuldeperiode" (Eller måske mere lys) Det eneste andet sted vi kunne stille den er i en slags åben, kold udestue/gårdhave som vi har. Der er rigtigt lyst eftersom at taget er af lyst plastik, men der er koldt. måske for koldt! "Udestuen" er muret op på alle sider og hænger sammen med huset (altså en lidt lunere væg) Men under døren ud til haven er der åbent OG der er åbne "Vinduer" (altså der er ikke vinduer i) P.t. bruger vi rummet til at stille sodavand i så de altid er kolde! Så jeg er bange for at der er for koldt til et citrontræ!

Som sagt ser den ud til at trivedes fint herinde... det eneste er at den taber et par blade i ny og næ. Men det er vel alm. også hvis den står ude... Eller hvad?

Er der nogen der kan hjælpe eller bare ved noget om citrontræer.

Venligst Rikke

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 27. marts 2008 kl. 19.50

Ja man kan godt selv plante et citrontræ. for jeg startede med at plante et frø og nu er det over en halv meter højt

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger, 30. september 2008 kl. 9.42

Spørgsmål til michael
Er der frugter i det træ du selv har plantet

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Bryanne, 24. februar 2009 kl. 15.09

Jeg har et lille citrontræ som nu står indendørs med store flotte modne frugter. Bladene er blanke og flot grønne, så planten ser ud til at trives.

Men der er noget der er begyndt at spise bladene. På flere af grenene er bladene halvt spiste – og der er intet at se. Jeg troede først det var mine hunde, der tog for sig af retterne, for sådan ser det ud. Men det er ikke dem. Så det må være et insektangreb – eller svampe?

Hvad kan jeg gøre ved det?

ulla

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 25. februar 2009 kl. 13.08

Citrontræet har en cyklus ligesom traditionelle danske træer. Min svigerfars nyindkøbt citrontræ tabte alle bladene, da han plantede det om, men træet kom fint igen. Jeg ville derfor ikke være så bekymret. Blot afvente forårets komme. Så følger bladene sikkert efter.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 25. februar 2009 kl. 15.58

Nej det er det ikke men det er over en halv meter høj.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Sørensen, 14. oktober 2009 kl. 11.06

Hej
Jeg fik et citrontræ til min 70 års dag,rigtig flot har stået i vores
ikke helt lukket udestue,men der er ikke frost endnu skal jeg sætte det ind i stuen,eller vente til der bliver frost i udestuen,jeg holder øje med temperaturen,der er ca 3–5 grader om natten,jeg er bange for at det bliver for stor omvæltning,hvis jeg flytter det nu og vil vente til der bliver + 1 grad hvad skal jeg
venlig hilsen inge sørensen

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte, 29. oktober 2009 kl. 20.02

Hi hi i kan prøve at give dem salmiakspiritus som skrevet her:
www.plantedebat.dk/Thread-CItronplanter?page=2

Jeg ved nu ikke helt om jeg tør det – det lyder da for skørt?

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben., 29. oktober 2009 kl. 21.21

Birgitte.

Salmiakspiritus er kvælstof som planterne har brug for i små mængder. Jeg bruger det selv til mine citrusplanter i vækstperioden.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. oktober 2009 kl. 15.58

Ja -man skal være mere end varsom med at eksperimentere med sine citrus træer, hvis man ønsker at beholde dem.

I alle livets forhold må man satse på de oplysninger man har tilgængelige, men at begynde at addere Salmiakspiritus til vandingsvandet er en satsning JEG ikke ville satse på.

Jeg har p.t. 13 forskellige cirtrusplanter i min begrænsede udestue som jeg dagligt pusler om.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Ja -man skal være mere end varsom med at eksperimentere med sine citrus træer, hvis man ønsker at beholde dem.

I alle livets forhold må man satse på de oplysninger man har tilgængelige, men at begynde at addere Salmiakspiritus til vandingsvandet er en satsning JEG ikke ville satse på.

Jeg har p.t. 13 forskellige cirtrusplanter i min begrænsede udestue som jeg dagligt pusler om.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. oktober 2009 kl. 15.59

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Hansen., 30. oktober 2009 kl. 21.49

Det er et godt gammelt råd med salmiakspiritus til nogle planter. Min gamle farmor brugte rådet i mange år til sine Hortensia og Magnolia. Bruger det selv til surbundsplanter og et appelsintræ med fint resultat. 1 spsk. til 1 liter vand.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunner Hansen, 30. oktober 2011 kl. 10.13

4 årig Citrontræ med mange frugter får gule blade. Har stået ude hele sommeren, men får meget gule blade, der krøller og falder af. Hvorfor ?? Hvad skal jeg gøre, mangler det noget ? Flytter træet ind i udestuen, når frosten sætter ind.
Gunner Hansen.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. oktober 2011 kl. 10.40

Hej Gunner
Se svar 8.
Det lyder lidt som om der er gået efterår i din citrus, eller at den måske har fået lidt frost. Jeg ville tage den ind nu også fordi hvis du venter vil temperaturkontrasten ml. ude og inde blive større.
Held og lykke
Vibeke

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. oktober 2011 kl. 11.16

Min egen citron, som kun står inde, har det med at tabe bladene
når krukken bliver for lille i forhold til rødderne.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 31. oktober 2011 kl. 19.21

Sidste år overvintrede mit citrontræ i en kølig (10 grader) og lys stue, men det har jeg ikke mulighed for i år. Det fik iøvrigt masser af bladlus, men de forsvandt da træet kom udenfor.

Nu står træet i min stue ved et sydvendt vindue og så må det overlve, hvis det kan! Men jeg har en plantelampe somjeg bruger til mine nysåede planter om foråret, vil den overhovedet kunne gøre nogen gavn? Det er en enkelt pære. Og skal jeg mon give citrontræet gødning om vinteren?

Nyt svar til emnet »Citrontræ med gule blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Citrontræ med gule blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider