Forum

Kaktus fra junglen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Bang, 10. august 2013 kl. 18.11

Jeg har set denne kaktus vedr. mand og søn fundet i junglen.
hvad er det for en kaktus, vi har den som stueplante selvom den er noget voldsom i væksten, men med særdeles flotte blomster. hvorfor dyrkes den i Veitnam og er den spiselig
med venlig hilsen Jimmy Bang

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 10. august 2013 kl. 18.55

Hej Jimmy....det er en Holycereus undatus

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Bang, 11. august 2013 kl. 17.16

Tak for dit svar Holycereus undatus
jeg synes bare ikke blomsterne minder om min plante
jeg vedhæfter et billede af planten jeg har
Hilsen Jimmy

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 11. august 2013 kl. 19.09

Hej Jimmy...nej for din hedder epiphyllum eller bladkaktus har en del selv den fra Vietnam kan du få ved at købe jordbær kaktus den er rød og er podet på Holycereus sådan får du fat på den..

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Bang, 11. august 2013 kl. 19.40

Til Jens Erik
Hej ved du hvad den bruges til. jeg kan ikke i dit svar se de sidste linier. min er ikke podet men fremkommet med villige stiklinger
hilsen Jimmy

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Bang, 11. august 2013 kl. 19.51

Hej igen
Jordbær kaktus er en podet rød fidus på en lav kaktus
jeg kan ikke de ligheden med denne
Hilsen Jimmy

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 12. august 2013 kl. 11.21

Hej Jimmy.....epiphyllum er ik podet på noget men skyder fra basis eller fra egne blade..Holycereus er 3kantet og bliver brugt som podnings plante til de røde kaktus som man nogle gange ser i foretninger eller plante skoler da jordbær kaktus ik kan klare sig på egne svage rødder du kan nem se at den er podet på Holycereus da den som sagt er 3 kantet. Du skal bare fjerne jordbær kaktus og så vil Holycereus begynde at skyde og komme til at se ud som den fra Vietnam...du kan også købe frugten i Bilka under navnet dragefrugt og så den men det tar lang tid på den måde...blomsten ligner meget nattens dronning kan blive op til 30 cm i diameter

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 12. august 2013 kl. 11.32

Har lige fundet en engelsk side...der kan du se hvad du skal se efter hvis du vil ha en Holycereus.....søg på Google under red cactus...der er foto af jordbær kaktus podet på holycereus.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 12. august 2013 kl. 12.19

Har lidt stiklinger af denne her en meget stor bladkaktus marniera chrysocardium....prøv at Google den og se om det har din interesse...hvis blir de sendt uden rødder skal så lige tørre en 14 dages tid inden du planter den i luftig jord så som fin grus + sand + lidt potte muld den bryder sig ik om vand hele tiden men skal tørre en del ud mellem hver vanding.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Bang, 14. august 2013 kl. 17.33

Hej Jenserik
Tak for dine svar, nu er jeg blevet klogere i hvad det er for en plante.
Jeg tror ikke vi skal forsøge med din variant da den vi har
er ved at fylde hele huset.
Blomsterhilsen Jimmy Bang

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Sørensen, 12. marts 2014 kl. 16.22

Kære kaktusvenner!
Ja den latinske verden er kompliceret.
Kongekaktus
Disocactus ackermannii er vist det nyeste navn?
Syn: Nopalxocia
Syn: Epiphyllum
Jeg har været gennem denne navngivningsforvirring lige siden jeg intetanende , fik fat i et eksemplar (den var på vej i skraldespanden). Har siden dette skete for 16 år siden, haft stor glæde af de talrige store blomster årligt fra 1. maj til grundlovsdag.
Hvis nogle skulle have interesse har jeg en kasse stående med 2. års pottede stiklinger, der snart vil blomstre.
Venlig hilsen
Chr. Sørensen tlf 7588 4243

Nyt svar til emnet »Kaktus fra junglen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kaktus fra junglen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider